40 let kýče a elegance připravila galerie Vitra Design
Výstava „Memphis: 40 let kýče a elegance" přinese jeden z nejzvláštnějších úkazů, které se v posledních desetiletích ve světě designu objevily.
foto: archiv Memphis
Skupina Memphis vznikla na přelomu let 1980–1981, kdy se kolem italského architekta a designéra Ettora Sottsasse sešlo několik mladých designérů, kteří se chtěli osvobodit od dogmat funkcionalismu a průmyslového designu. První vytvořená kolekce byla vystavena v milánské galerii Arc’74 v září 1981 a stala se mezinárodní senzací. Vyznačovala se křiklavými barvami a divokými vzory: návrhy skupiny Memphis jako by vystoupily přímo ze stránek komiksových knížek a daly vzniknout zcela novému vzhledu, v němž se v šílené směsi prolínala popkultura, reklamní estetika a postmodernismus. Výstava Memphis: 40 let kýče a elegance ve Weil am Rhein oslavuje čtyřicáté výročí založení skupiny. Mezi vystavenými návrhy poskytujícími vhled do světa Memphisu je nábytek, lampy, mísy, kresby, skici a fotografie. Vystavené předměty zahrnují práce od slavných členů skupiny jako byli Ettore Sottsass, Michele De Lucchi, Martine Bedin, Michael Graves, Barbara Radice, Peter Shire, Nathalie Du Pasquier a Shiro Kuramata. Výstava, která bude k vidění až do ledna 2022, zůstává prozatím vzhledem k pandemickým podmínkám zavřená, ale je připravena otevřít ihned po jejich uvolnění.
foto: archiv Memphis
Deklarovaným cílem skupiny bylo překonat diktát funkcionalismu, oslavovat banálnost a každodennost a prolomit tabu dobrého vkusu. Filozofii designu skupiny ovlivnila i nově vznikající informační společnost, včetně televize a počítačů. Předměty měly za cíl komunikovat s divákem a vyprávět svůj vlastní jedinečný příběh. Skutečný průlom přišel v roce 1982, kdy si módní guru Karl Lagerfeld nechal svůj byt v Monte Carlu zařídit nejnovějšími designy nábytku skupiny Memphis. Již tehdy byl název uskupení synonymem určitého glamouru: jako inspirace posloužila písnička Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again Boba Dylana, která zazněla na prvním setkání členů v zimě 1980/81.
foto: archiv Memphis
Popud k vytvoření skupiny vzešel od uznávaného italského architekta a designéra Ettora Sottsasse. Ten v 60. letech začal experimentovat se sochařskými kusy nábytku: na své výtvory vrstvil barevné plastové lamináty a nazýval je totemy. I tzv. obědová židle Seggiolina da Pranzo, kterou v roce 1978 navrhl pro Studio Alchimia, je ze vzorovaného laminátu, který se později stal poznávacím znamení skupiny Memphis. Sottsassovy návrhy velkých úložných prostor patří mezi nejdůležitější práce skupiny: skříňka Beverly, kterou navrhl v roce 1981, bude k vidění i na výstavě. Kombinuje různorodé prvky, jako je pochromovaná nerezová trubka, barevná žárovka a laminované povrchy – celek vytváří kompozici balancující mezi kýčem a elegancí.
foto: archiv Memphis
Pro mnoho mladých designérů se skupina Memphis stala odrazovým můstkem k nastartování kariéry a dosažení mezinárodního úspěchu. Matteo Thun a Michele De Lucchi jsou dosud aktivní na poli mezinárodního průmyslového designu. Vedle De Lucchiho stolu Kristall (1981) bude na vystavena i židle First (1983). Ta je pozoruhodná svými kulatými předměty připevněnými na područkách, které sedící osobu obklopují jako planety. De Lucchiho židle Riviera z roku 1981 již předjímá pastelové barvy, které designér hojně používal o několik let později v sérii experimentálních domácích spotřebičů navržených pro značku Philips. Tato spolupráce poukazuje na rychlost, s níž se myšlenky skupiny Memphis dostaly do každodenní estetiky a přispěly v 80. letech k barevnějšímu a hravějšímu designu.
foto: archiv Memphis
Další hlavní postava skupiny Memphis, designérka Nathalie Du Pasquier, využívala myšlenky skupiny v sofistikovaných návrzích vzorovaných textilií a interiérovém designu. Výstava představuje její kresby i skici Michaela Gravese, amerického architekta, který byl ke skupině volně přidružen.
V roce 1987 se členové uskupení rozešli. Ačkoliv někteří přispěli jen několika návrhy, příběh a vliv skupiny Memphis je i přes její krátký život nepřehlédnutelný. Výstava v galerii Vitra Design Musea je poctou době existence skupiny Memphis, jejíž energie a kreativní síla neztratily nic ze své úchvatnosti.
foto: archiv Memphis