5 prvků, které se objevují u všech eco-friendly značek
Módní značky se snaží držet krok s dobou a když zákazník slyší na slovo sustainable, eco, natural či ethical, je jen otázkou času, kdy se naučí trendy aplikovat jako svůj hlavní marketingový tah.
Pojem sustainable, tedy udržitelný, jsme ještě před deseti lety měli spojený především s životním prostředím a globálním oteplováním. Pojem však byl přejat dnes již téměř ve všech odvětvích. Průmysl, zemědělství, podniky, politika a další se snaží být udržitelnými a snaží se zanechávat minimální ekologickou a etickou stopu. Ne jinak tomu je i v módním průmyslu. Protikladem udržitelné módy je tzv. rychlá móda. Její hlavní charakteristikou je produkce spíše než kvalita, důraz na kvantitu, a především tlak na cenu produktu jako takového, tak tlak na levnou pracovní sílu. A zákazník to vítal. Levné tričko na každý den, nový šatník každou sezónu. Dnes je však situace jiná. Podle ekonomických analýz bylo zjištěno, že i zákazník s průměrným příjmem dává přednost kvalitě před cenou, a hlavně mu v hlavě probíhají i jiné otázky například v oblasti etického a morálního pozadí, které stálo za vznikem oblečení. Proto se i giganti světového průmyslu snaží být a prezentovat se jako eco-friendly, ethical a sustainable. Pojďte se s námi podívat na pět prvků, které jsou pro takový přístup k módě nutností.
1. Přírodní barvy a materiál
Všechny odstíny zelené a další neutrální barvy jako hnědá, šedá, béžová a pokud možno co nejméně syté barvy. To je přesně prvek, který rozhodně charakterizuje každou ekokolekci slavných módních značek. Vždyť ekologické chování se přeci jen snaží, co nejvíce splynout s přírodou, které chce škodit, co nejméně. Zapomeňte na svítivé barvy nové generace. Stejně jako barvy používají společnosti pro své přírodní kolekce co nejvíce přírodní materiál. Nenajdete v nich ani kousek vinylu či polyesteru. Přírodní materiál je sice často dražší a odrazí se to i na ceně oblečení, na druhou stranu se při výrobě nemusí používat tolik chemie. Politiku přírodních barev a materiálu razí například řetězec H&M či ASOS. H&M ve své kolekci Conscious používá recyklovatelné produkty, které se těší obrovskému zájmu.
2. Vyšší cena
Je jasné, že použitím náročnějších materiálů a technologií výroby je nutné zvýšit i ceny produktů. Navíc, pokud firma nemá outsourcované továrny v zemích třetího světa, kde se platy pohybují na nejnižších úrovních a zároveň tak nízká je i úroveň životních a pracovních podmínek, což je velmi nemorální, musí své zaměstnance řádně zabezpečit, a to jak mzdově, tak i co se týče bezpečnosti pracovních podmínek. Náklady na to, abychom chránili naši planetu a zabezpečili etickou výrobu, jsou opravdu exponenciálně rostoucí. Avšak pro budoucí generace a možná i pro nás budou mít velký efekt, který možná nebude ani finančně vyčíslitelný. Je nutno tedy říci, že společnosti se snaží vyvážit jak náklady na ekologickou a etickou výrobu, tak požadavky zákazníka.
3. Dodržování důstojných mezd a bezpečnosti práce
Pod tímto názvem se schovává hned několik především lidských problémů neetické či nemorální módy. Jedním z nich jsou nízké nedůstojné mzdy a nedostatečná bezpečnost na pracovišti. Přestože módní průmysl často argumentuje tím, že v industriálních státech generuje nová pracovní místa, jejich hlavním motivátorem pro outsourceování, tedy přesunutí továren ze státu podnikání, jsou nízké mzdy, za které jsou zde pracovníci ochotni pracovat. A tak v zemích třetího světa vzniká ve společnosti již velmi známý pojem tzv. sweatshops, který prakticky zneužívá pracovníky pro svůj snadný zisk. Lidé zde jsou často zaměstnáni načerno a jsou placeni pod úrovní minimální mzdy. Mimo nelidské platy doprovází práci i nelidské zacházení, syntetické materiály, chemické barvení či výroba podrážek za pomoci těkavých chemických látek, mohou dlouhodobě těžce poškozovat lidský organismus a bez příslušných bezpečnostních pomůcek to může mít fatální následky pro lidské zdraví. Proti tomuto se přesně společnosti etických zásad vymezují a pomáhají odhalovat ty společnosti, které porušují práva a zásady lidskosti ve svých továrnách.
4. Minimalizace ekologické stopy
O tomto tématu již bylo řečeno mnoho. Ekologická stopa je index, který říká o tom, jaký zásah do přírody společnost zanechává. Pro módní průmysl je typický největší zásah do vodního bohatství naší planety. Pro barvení a vlastně i výrobu látek je často nutné obrovské množství vody, která často ani není čištěna a může otravovat ovzduší.
5. Boj za lidská a zvířecí práva a charitativní činnost
Módní domy či značky často vyvíjejí charitativní činnost hlavně v oblasti nemorální dětské práce či ochraně zvířat. Dalším prvkem je také spolupráce těchto společností s místními neziskovými organizacemi na různých projektech a akcích. Spolupráce probíhá i na základě komunikace s místními dodavateli a výrobci materiálu a dalšího. Příkladem můžeme uvést módní obchodní gigant Primark, který zrovna nedávno představil svůj první ekologický produkt – dámské pyžamo z bavlny, která pochází od místních dodavatelů spojené v tzv. Programem pro udržitelnou bavlnu, který funguje již od roku 2013, který se zasazuje o prosazení větší sociální odpovědnosti firem v módním průmyslu.
Fashionista; Primark.com; Eco