Módní padělky aneb trh s falešným zbožím
Nejen v České republice se rozmohl takový nešvar. Módní padělky, tzv. fake fashion se rozjíždí především během Vánoc. Proč lidé vůbec kupují a nosí padělky a jaké problémy to přináší módnímu průmyslu?
zdroj: pexels.com
Prakticky po celém světě lze zakoupit jakoukoliv věc s logem známých značek. Luis Vuitton, Prada, Hermes, Gucci a další, výběr je velký. Není to už jen věc čínských zemí, ale objevují se i u nás v Česku. Poslední faux pax byl například s padělanými rouškami.
zdroj: pexels.com
Reklama nebo podvod
Dokonce existují firmy, které mají za cíl, co nejlépe napodobit určité značky a zboží tak prodávat. Dvě z nich jsou například This is never that nebo Supreme. Jinak to samozřejmě funguje v různých zemí, kde nikdo neřeší, zdali nosí padělky, či nikoliv. Patří to do kultury dané země a nikdo se nad tím nepozastaví. Na druhou stranu u nás v České republice nenarazíte tak často na falešné zboží a když, většinou to odhalíte na první pohled.
zdroj: pexels.com
Proč to lidi nakupují?
Odpověď je jednoduchá, jde o cenu. Zboží je většinou velmi levné, ale také nekvalitní. Většina kupujících chce jít s trendy a nemohou si dovolit danou značku, tak koupí padělek. Lidé, kteří tak nosí tyto padělky vědomě či nevědomě, podporují tento falešný byznys. Velké značky se snaží s falešným trhem bojovat, ale je to nekonečná bitva. Každé zboží má svého kupce a některé značky se shodly na tom, že jim vlastně dělají reklamu.
„Padělkem si snižujeme sebevědomí, ne naopak. Snaha pomocí fejku se zařadit, splynout s mnohdy zdánlivou elitou, vyšvihnout se do lepší kategorie pomocí švindlu, vypovídá o naší nedostatečné kreativitě, ztrátě osobnosti a individuálnosti,“ říká historička módy Jana Máchalová, zdroj idnes.cz.
Vysoké sankce
I když je padělané zboží většinou velmi nízké kvality, tak se trh v ČR stále rozrůstá. Zarážející je, že pouze jedna třetina Čechů a Slováku odmítá padělky značkového oblečení, uvedl Finexpert. Mezi nejčastěji padělané značky patří Louis Vuitton, Diesel, Armani, Burberry, Puma a Adidas. Přitom obchodníkům s tímto zbožím hrozí sankce až 5 milionů korun. Překvapením proto zůstává, že se zboží dokonce vyskytuje v některých pražských luxusních obchodech.
zdroj: pinterest.com
Vetements
Značka Vetements dokonce využila ke své propagaci padělky. Překvapila svou limitovanou kolekcí s názvem Official Fake, kterou představili v Soulu. Návrhář využil padělané výrobky k vlastní tvorbě a poukázal tak na nynější problémy módního světa. Všechny návrhy, které Vetements nabízel, se prodaly během několika minut.
zdroj: coreatime.co