Adina Mandlová: Módní ikona první republiky
Touha, vášeň a přitom ne vždy štěstím zalitý životní osud. To byla Adina Mandlová, svého času označovaná za československou módní divu.
Dnes si lidé často vzpomínají na ty "staré dobré časy". Když se řekne první republika, vybaví se nám elegance sama, kterou tehdejší lidé považovali za společenskou prioritu. Z historického hlediska to však nebyly doby šťastné. Jen co v Evropě dozněly výstřely první světové války, chystal se svět na válku druhou. Těmto bouřlivým časům se musela přizpůsobovat i herečka Adina Mandlová.
Těžké začátky
Život Adiny Mandlové nebyl tak šťastný, jak bychom u takové star československého filmu očekávali. V dětství jí zemřel tatínek. Již v 18 letech musela na potrat. Její první manžel spáchal sebevraždu, Adina poté znovu potratila dítě, které čekala s hercem Vladimírem Šmeralem. Největší slávu a štěstí prožívala herečka po premiéře filmu Kristián, kdy jí u nohou ležel celý svět. Ačkoli se spekulovalo, že za války Adina Mandlová často koketovala se spoustou nacistických pohlavá.rů, nic jí nebylo prokázáno.
Únik do Anglie
Návrat na stříbrná plátna se však nekonal. Adina se seznámila se svým dalším manželem, letcem RAF, se kterým získala pas a uprchla do Anglie, kde pracovala jako švadlena a kuchařka. V Anglii se jí však podařilo dostat se na chvíli do záře reflektorů a získala roli ve filmu The Fool of Princess.
Milostný vztah se slavným návrhářem
Po ukončení nešťastného manželství získala Adina Mandlová roli ve filmu, pro který navrhoval kostýmy známý britský návrhář Ben Pearson. Ten byl vlastníkem velkého módního domu v Yorkshiru a měl i vlastní salon v Londýně. Adina Mandlová se do něj velmi zamilovala. Návrhář však neměl zalíbení v ženách, nýbrž v mužích, a tak jejich vztah notnou dobu zůstal na přátelské rovině. Ben se však Adině přiznal, že přes svou homosexualitu v ní našel zalíbení, a tak se z nich stali milenci a v roce 1954 se vzali. Adině byla nabídnuta role ve filmu Hello, Dolly! Její návrat do Čech se však nekonal, její bývalí herečtí kolegové proti ní vedli kampaň. A tak se herečka i s návrhářem odstěhovali na Maltu. Poté strávili nějaký čas v Kanadě, kde Ben Pearson zemřel. Sama svůj život nakonec dožila ve své rodné zemi.
Špičkové československé módní salóny
Styl Adiny Mandlové byl ikonický pro mnoho žen. Bezesporu za to mohlo i to, že hereččino civilní oblečení se v zásadě stylem nelišilo od modelů, které mohly vidět i na stříbrném plátně. Módním centrem tehdejšího Československa byly salóny Hany Podolské a Oldřicha Rosenbauma. Adinu Mandlovou pojilo i osobní přátelství s návrhářkou Hanou Podolskou. Kalhotové kostýmy, které byly její oblíbené pro nošení ve volném čase, si však nechávala šít právě v saloně Rosenbauma. Emancipované oblékání bylo pro tuto dobu příznačné, hlavně z hlediska snahy o podněcování rovného postavení žen ve společnosti.
Přátelství s Hanou Podolskou
Jak už bylo řečeno, Adinu a Hanu Podolskou spojovalo velké přátelství. Byla to právě ona, kdo vytvořil kostýmy pro film Kristián. Nádherné šaty Mandlové a její talent a šarm uchvátily diváky v celém Československu. Sama Adina Mandlová prohlásila, že ne ona, ale Hana Podolská by měla dostat státní cenu za tento film.
Nejvíce o Adině vkusu vypovídají tyto šaty, které byly veřejnosti odhaleny na výstavě Národního muzea v roce 2014. Látku si herečka pořídila ve Francii a šaty zpracoval salon Maggy Rouff v roce 1936. V roce 2017 byla v areálu Tančícího domu v Praze uspořádána největší výstava v naší historii na téma prvorepublikové módy, ve které měla největší zastoupení právě Adina Mandlová. Její nezapomenutelný talent a šarm ji zapsal do síně slávy československé módní historie.
Dneska už se tomu směju - Adina Mandlová; Národní muzeum