Artsemestr zima 2014
Tradiční výstava klauzurních prací studentů UMPRUM
Vydala jsem se na přehlídku studentských prací, které vznikly v ateliérech Vysoké školy uměleckoprůmyslové v zimním semestru 2013/2014. Mé kroky vedly do Ateliéru designu oděvu a obuvi a Módní tvorby.
Ateliér Módní tvorby vede v současné době M.A. Pavel Ivančic spolu s asistentkou ateliéru Lenkou Kohotovou, která byla tento rok se svou značkou Cockerel nominována na cenu Czech Grand Design. Značná část prací mladých návrhářů čerpá z určitých momentů lidové kultury, objevují se zde analogie k lidovým krojům, vyšívaným ubrusům, proutěnému zboží...aj. Zkrátka využití tradičních textilních technik je zde cítit na každém kroku.
K vidění je například model od Antoníny Zablotské inspirovaný právě pletením proutěného zboží, kdy konstrukce z ohebných proutků a textilní příze přesahuje formát lidského těla. Linda Zabilková zase využívá k tvarování oděvu jemné drátování. Jana Mikešová zaujme svými pletenými modely, tvořenými velmi silnou přízí a Natalia Trayan zase použitím lidských vlasů v oděvu. Rovnou čtyři modely z kolekce „Sbal si svých pět švestek“ zde prezentuje jediný muž mezi studentkami Filip Heike. Nepřehlédnutelně vypovýdající instalaci isnpirovanou kýčem a dětsvím představuje Tereza Rosalie Kladošová.
V Ateliéru designu oděvu a obuvi doc. Liběny Rochové měli studenti, vedle vytvoření oděvů, zadání založit svou fiktivní módní značku. Jako první spočinou divákovi oči na nekonvenčním modelu od Pavla Nikla, jehož inspiračním zdrojem je dialog mezi módou a architekturou. Šaty s použitím silikonu a vytlačenými 3D předměty všedního dne jistě nesou zajímavý příběh. Barevně nepřehlédnutelné modely prezentuje Pavlína Miklasová, inovaci klasického pánského saka představuje Antonín Šimon. Rozfázování pohybu lidské postavy přenáší do oděvu Kateřina Bálková, téma individuality zpracovává Aneta Jarmolíková a Alena Jakubková si ve svém White projektu pohrává s pojmem anarchie.
A jako poslední Lenka Vacková vnímá oděv jako nezávislou vrstvu mezi člověkem a okolním prostředím, v opozici reaguje na konzumní myšlenku stálého nakupování. Korozní proces mědi nanesené na textilní materiál ukazuje pravou tvář oděvu až po letech. Důležitou roli má čas. Měď zde navíc funguje jako ochranný povlak, jež chrání materiál před rozkladem.
V souvislosti s módou také nemohu opomenout Ateliér průmyslového designu, konkrétně spolupráci studentů tohoto ateliéru s firmou Tonak. Česká společnost Tonak (TOvárna NA Klobouky) má v Novém Jičíně téměř dvousetletou tradici a v současnosti je jedním z největších výrobců pokrývek hlavy na světě a vyváží své produkty do více než padesáti zemí světa.
Kromě designu oděvu zde může návštěvník shlédnout cekem více než dvě desítky ateliérů zahlcených svěžími a originálními nápady. Vstup je zdarma a výstava potrvá jen do 20. 2. 2014, tak si ji nenechte ujít!
zdroj: umprum.cz
foto: dailystyle.cz, Nikola Novotná