Balenciaga vydala druhé prohlášení ve snaze vysvětlit jejich kontroverzní prázdninovou kampaň
Děti držící kabelky ala plyšové medvídky vyvolaly velký rozruch a sociálními sítěmi se šíří hashtag #cancelBalenciaga. Módní dům se snaží zachránit, co jen jde.
„Důrazně odsuzujeme zneužívání dětí, nikdy nebylo naším záměrem zahrnout naši myšlenku do příběhu této kampaně,“ uvedla společnost ve svém prohlášení. „Naše plyšové medvědí kabelky a dárková kolekce neměly být prezentovány dětmi. Byla to špatná volba naší značky Balenciaga v kombinaci s naším selháním při posuzování a ověřování fotek.“ Přiznala plnou zodpovědnost módní značka.
Kampaň s názvem Gift Shop, kterou nafotil renomovaný fotograf Gabriele Galimberti, vznikla ke kolekci na jaro 2023 a vyvolala velmi negativní ohlasy. Provází ji snímky, kde módní kolekci představují malé děti držící „medvědy“ v otroctví, a to včetně postrojů, pout a rybářských sítí. Nadsázka si však vysloužila velké rozhořčení na internetu, přitom byla inspirovan Galimbertiho vlastním fotografickým seriálem „příběh hraček“. Módní kampaň se nyní skloňuje v mnoha pádech, včetně zákonů o zneužívání dětí. Balenciaga si stojí za tím, že jde pouze o špatně zvolenou formu propagace bez úmyslu jakkoliv kohokoliv zneužít.
„Úzce revidujeme naši organizaci a kolektivní způsoby práce. Posilujeme strukturu kolem našich kreativních procesů a kroků ověřování. Chceme zajistit, aby nové ovládací prvky byly naším klíčovém bodem a zabránily tomu, aby se to opakovalo,“ uvedla značka v prohlášení, kde nechyběla ani omluva za jakýkoliv přestupek, který mohla kampaň způsobit. Snímky z kampaně byly okamžitě staženy ze všech platforem společnosti.
foto: se svolením Balenciaga
Proti značce se vyjádřila i její největší podporovatelka a spojenec, Kim Kardashian, která uvedla, že byla pobouřena. „Posledních pár dní jsem byla zticha, ne proto, že jsem nebyla šokována a pobouřena nedávnými kampaněmi Balenciaga, ale protože jsem chtěla mít příležitost mluvit s jejich týmem, abych sama pochopila, jak se to mohlo stát,“ vyjádřila se na svém Instagramu modelka. „Jako matka čtyř dětí jsem byla otřesena těmito znepokojivými snímky. Bezpečnost dětí musí být brána s nejvyšší úctou a cokoli proti ní by nemělo mít v naší společnosti místo,“ dodala. „Oceňuji, že Balenciaga odstranila kampaně a omluvila se. Po rozhovoru s nimi věřím, že chápou závažnost problému a přijmou nezbytná opatření, aby se to už nikdy neopakovalo.
Jen na sociální platformě TikTok má hashtag #cancelbalenciaga přes 105 tisíc zhlédnutí, přičemž většina z nich je připisována tvůrcům obsahu, kteří vysvětlují, proč je prázdninová kampaň tak žalostná. Balenciaga se v posledních letech stala synonymem pro nekonvenční módní kampaně, které ji ale možná letos zajistily obrovský propad.