Batika - opět v módě?

Batika - opět v módě?

Často si spojujeme batikované oblečení se stylem pro hippies, trampy, vegetariány atd. Tento trend však letos hlásí velký comeback, a to až na módní mola předních světových návrhářů.

První, kdo nepochybně zpopularizoval trend samobarvení tedy batikování oděvů, byli američtí hippies, nebo-li květinové děti - demonstranti proti vedení války ve Vietnamu v 60. letech minulého století. Různobarevná směska světlých barev se vzorováním kruhů, spirál a dalších se stala jejich znamením. Mimo své světlosti, která měla vyjadřovat dobrý svět a mír, také svým psychedelickým nádechem, protože se v tuto dobu mezi tzv. "květinovými dětmi" rozšířila droga LSD s psychedelickými účinky. Možná právě proto se na dlouhý čas stalo batikované oblečení symbolem éry minulé a málokdo byl toho přesvědčení, že se jedná o prvek, který nikdy z módy nevyšel.

Batikování však nikdy nezmizelo a bylo s námi stále, byť jen jako módní trend na skautských táborech nebo zábavná aktivita pro děti. V roce 2018 se však změnilo úplně všechno. Tento trend se letos dostal do oblíbenosti znovu a to rovnou na módní přehlídky světových návrhářů nebo do šatníku známých celebrit. Batikovaná trička i přes svou barevnost nemusí být tak hrozné, jak se může zdát, ba naopak mohou být smyslné a elegantní. Klíčové je využít jemnosti a sytosti některých barev a umět s nimi pracovat efektivně. Posledním krokem je pak správné využití doplňků a uvidíte, jak si batikovanou módu zamilujete.

První, kdo letos přivedl batikovaný vzor na světlo přehlídek, byla značka Saint Laurent na přehlídce jaro/léto 2018. Ruský módní návrhář Gosha Rubchinskiy spojil rock'n'roll style ve svém historickém kontextu s moderními prvky dnešního elektra a techna v batikované podobě.

Začátkem jara jsme mohli vnímat také zvýšený počet batikovaných kusů na festivalu Coachella 2018. To by na hudebním festivalu nebylo nic neobvyklého, kdyby se s novým batikovaným šatníkem nepochlubily i ty největší celebrity, které se na tomto festivalu ukázaly, například Vanessa Hudgens.

Následovaly další celebrity jako například zpěvák Pharrell, který propaguje na svém Instagramu především DIY (do-it-yourself), tedy po domácku batikované oblečení. Známý zpěvák je také průkopníkem v módě batikovaných bot, kde se objevil i jako tvář pro značku Adidas. Další influenceři jako například modelka Bella Hadid nebo rapper Skepta nezůstali pozadu a i oni hrdě na veřejnosti propagují, že batika "is not dead".

Z oficiálních kruhů následovala Prada, která batikování posunula na úroveň elegance a ladnosti. Tlak na eleganci vytvořili pomocí tmavších barev a jednoduchým vzorkováním. To, jak se jim to povedlo, posuďte sami.

Další značky a návrháři, kteří dali batikování zelenou, je například Ralph Lauren. Ikonické byly  šaty, které využily batiku ve svůj prospěch - jednoduchý smyslný mix modré a bílé, které vytváří dojem vodního živlu. Celkový dojem je doplněn vlnitým střihem šatů a vrstvené spodničky. V duchu vody se nesla celá letošní kolekce Ralpha Laurena.

Trendu neodolala ani značka Gucci a ta dala prostor pro pánské oblečení, konkrétně batikovaná trička doplněná stylovým nápisem. Gucci pracuje nejen s barvami, ale i s prostorem, kam batikující barvy pustí a kam ne. Některé tyto kousky se pohybují v řádech tisíců dolarů za kus!

Další módní značky jako Michael Kors, Chanel, Lemaire zařadily batikovanou módu nejen do své jarní a letní kolekce ale také na podzim 2018 na newyorském týdnu módy.

V Česku je průkopníkem tohoto trendu například značka LaFormela

Hypebeast.com; Laformela.com;
College Fashion; British Vogue; InStyle.com

Mohlo by vás zajímat