Britky se radují, menstruační kalhotky budou nově hygienická pomůcka s nulovým DPH. Česká republika má pro menstruační pomůcky stále jednu z nejvyšších sazeb DPH
Britské ženy se radují z finanční úspory, která je na obzoru. Od nového roku se menstruační kalhotky zařadí mezi hygienické produkty s nulovou sazbou DPH. Britské ministerstvo financí je tím uznalo jako rovnocennou menstruační pomůcku.
Britský ministr financí oznámil, že od roku 2024 bude ve Spojeném království nulová daň na všechny menstruační pomůcky. Radostná zpráva je to hlavně pro ženy, které používají menstruační kalhotky, zdravou a udržitelnou variantu jednorázové menstruační hygieny. Běžné vložky, tampony a menstruační kalíšky byly v Británii od daně osvobozeny už v roce 2021.
„Zatímco u nás se tento podzim opět nepodařilo přimět ministra financí k přesunu menstruačních potřeb do zboží se sníženým DPH, v UK je tomu zcela naopak. Od roku 2021 jsou v nulové sazbě DPH jednorázové potřeby a menstruační kalíšky a teď tam míří i menstruační kalhotky. Proč je to důležité. Protože tím společnost de facto uznává, že menstruace je něco přirozeného a nákup hygienických potřeb je nutností, ne luxusem,“ říká Ilona Bittnerová z internetového obchodu Maluna.cz.
Kalhotky jako rovnocenná varianta menstruační hygieny
Na menstruační prádlo výjimka v UK neplatila, protože se doposud řadilo mezi oděvy, které podléhají 20% dani z přidané hodnoty. Ke zrušení daňové sazby pro tyto speciální opakovaně použitelné kalhotky přispěla kampaň „Say Pants to the Tax“ vedená výrobci prádla, v čele se společnostmi M&S a WUKA, ekology i ženami z neziskového sektoru, která po vyrovnání sazby pro veškeré menstruační pomůcky volala. Petici, kterou svým podpisem podpořily desítky tisíc lidí, a otevřený dopis do Downing Street osobně doručily poslankyně, šéfka prádlové sekce značky Marks & Spencer a zástupkyně charitativních organizací.
Menstruace není luxus
Popularita menstruačních kalhotek roste, protože ženy stále častěji hledají udržitelnější a zdravější alternativy k jednorázovým produktům. Před podzimním balíčkem daňových úprav byly ale menstruační kalhotky de facto považovány za luxus. Jak shrnuje kampaň značky Modibodi #thistaxispants, angažovaného výrobce menstruačního a inkontinenčního prádla, odstraněním DPH z tamponů a vložek vláda nepřímo podporovala nákup jednorázových hygienických výrobků.
Proč to někde jde a jinde ne?
Česká republika se řadí mezi země, kde je DPH pro menstruační potřeby stále jednou z nejvyšších – jde o 21 procent. České ministerstvo financí ještě za ministryně Aleny Schillerové navrhovalo snížit daň u menstruačních pomůcek z 21 procent na deset, zůstalo ale jen u návrhu.
S návrhem k přesunutí menstruačních potřeb do snížené sazby daně neuspěla ani skupina poslankyň sdružených napříč politickým spektrem, které se ho snažily prosadit do konsolidačního balíčku vlády Petra Fialy na podzim 2023. Přimět ministra financí Zbyňka Stanjuru k přesunutí vložek, tamponů, kalíšků i menstruačních kalhotek do snížené (12procentní) sazby daně se jim nepodařilo. 12procentní sazba DPH má od nového roku sloučit do jedné dosavadní 10procentní a 15procentní sazbu DPH.
„Považuji za naprosto potupné, že si ženy v ČR musí kupovat menstruační potřeby s nejvyšší daní. Zaostáváme v tom nejen za západní Evropou, ale i za mnoha zeměmi, které nazýváme rozvojové. Výše DPH je podle mě odrazem toho, jak společnost nahlíží na samotnou menstruaci. Je to něco přirozeného a nákup hygienických potřeb je nutností? Pokud ano, pak DPH 21 % nedává smysl,“ dodává Ilona Bittnerová z internetového obchodu Maluna.cz.