Budoucnost české a slovenské módy z Technické univerzity v Liberci
Mladí studenti oboru návrhář Technické univerzity Liberec prezentovali 8. ledna své semestrální práce. A naše redakce byla u toho! Pojďte se s námi podívat, jak vidí svět módy budoucí čeští a slovenští návrháři.
V České republice je jen poskromnu škol, které nabízejí studentům obor návrhářství. Navíc jsou tyto obory výběrové a studovat zde mohou pouze ti nejlepší z nejlepších. Jednou z těchto škol je i Technická univerzita v Liberci, Fakulta textilní, Katedra designu, která v rámci tvorby pořádá pravidelně přehlídky studentských prací. Konec tohoto semestru tak nebyl výjimkou. Přehlídka je vlastně součástí celé vernisáže a výstavy semestrálních prací studentů KDE. Přehlídka, která se konala 8. ledna 2019 v Galerii N v Jablonci nad Nisou a byla otevřena pro širokou veřejnost, sestávala z tvorby studentů 2. a 3. ročníků Katedry designu se zaměřením na oděvní návrhářství. Letošním tématem byly Pohyb – klid | Emoce – stagnace | kontrasty volného času. Práce studentů vznikaly pod výtvarným vedením pedagogů doc. Svatoslava Krotkého akad. mal. a Mgr. art. Zuzany Veselé, za podpory všech členů Katedry designu.
autor: Tereza Krnáčová
Téma bylo možné pojmout velmi subjektivně, proto není divu, že se průvodní myšlenka a koncepce oděvů velmi liší student od studenta. Například studentka třetího ročníku Tereza Krnáčová si zvolila jako své stěžejní téma kontrast lyžařských pohybů. Pro toto téma proto musela i zvolit vhodný materiál. „Lyžovanie je jedna z mojich najväčších vášní a zároveň je najväčšou inšpiráciou v celej mojej tvorbe. Pre toto zadanie som si ako inšpiráciu zvolila lyžiarske oblúky a to akú stopu lyžiar za sebou zanechá keď prejde lyžami po snehu," říká Tereza. Její kolekce se skládá z dámských pletených svetrů a jednoho celopleteného kompletu. Pro techniku pletení použila složitější vazby, které mají představovat právě pohyb lyžaře. Její modely jsou také doplněné o ručně pletené doplňky jako čepice a čelenka.
autor: Adéla Fürstová
Zajímavý koncept i materiál zvolila pro svou práci studentka Adéla Fürstová se svou kolekcí V pelíšku. Adéle se podařilo i zde najít kontrasty, které vložila do svých návrhů. „Ve své práci jsem se inspirovala pelíškem, téma jsem si vybrala proto, že je to pro mě místo velice důležité, osobní a velice intimní. Místo, které člověk sdílí jen s nejbližšími a také prostor, kam se člověk ukrývá se svými nejniternějšími myšlenkami. Všechny oděvy jsou pleteny na dopletě z bavlněných přízí, tak aby se člověk cítil jako v bavlnce," popisuje svou inspiraci Adéla Fürstová. Není divu, že materiálem, který pro své oděvy zvolila, je právě bavlněná příze. Kontrast v jejích návrzích pak spočívá v protipólech, který pro ni pelíšek představuje – meditační charakter, a naopak spánek plný energie a probouzení do nového dne. K vyjádření tohoto protikladu tedy Adél využila hladkou pleteninu a strukturu s různě přenášenými očky – dírami, což jsou v pletařské terminologii ažury.
autor: Emma Fačkovcová
Někteří studenti zase zvolili více duchovnější a imaginárnější téma. Jednou z nich je také studentka třetího ročníku Emma Fačkovcová. Za téma si zvolila Kontrast aktivního těla a uvolněné mysli, a naopak akční mysli plné představ a myšlenek a nečinného těla. Tento kontrast, který na první pohled působí jako jasný akronym, vyjádřila pomocí přechodů bílé pleteniny do barevných vzorů.„Inšpiráciou mi bol aj presvit svetla pleteninou a hra tieňov. Takto vznikla textilná inštalácia ktorá pripomína krojovú sukňu a može byť akousi skríšou z pod ktorej sa sleduje svet s presvitom či pozorujeme len tiene, ktoré vrstvy sukne vrhajú, " doplnila Emma Fačkovcová.
autor: Martina Brandtlová
Další ze studentek Barbora Chvátalová pojala téma jako zobrazení Osobního pojetí času.„Došla jsem k závěru, že celý náš život je naším volným časem a je jen na nás, jak ho prožijeme, jestli se budeme pohybovat či stagnovat. Má kolekce představuje kontrast svázanosti, když si pořád na něco stěžujeme a máme pocit, že za nás rozhoduje někdo jiný – to ukazuje první model - dlouhé, úzké, hladce pletené šaty na stroji. Druhý model už je zkoumání vlastního prostoru, šaty jsou pletené v ruce, jsou široké a měkké. Třetí model navádí k hravosti, nalézání jiných možností, hledání využití svého času podle svých potřeb, tužeb a hlavně v radosti, " říká o svých návrzích Barbora. Téma času si pro svou práci zvolila i studentka Martina Brandtlová, ale trochu z jiného úhlu pohledu. Její téma totiž zní Volný čas dnesa za komunismu. Martina Bratlová se dívala na návrhy z pohledu historického a možná i trochu politického a snažila se je zkomponovat jako kontrastní odění. Pohled do historie byl dle jejích vlastních slov velmi obohacující: „Jsem sice mladá na to, abych si to pamatovala, ale už když jsem byla malá, tak babička říkala: 'Za totáče, když jsme jezdili na chatu...' a vlastně jsem tehdy ještě ani nevěděla, co že to ten totáč je. Teď považuji za hrozně důležité o té době mluvit, ptát se a poslouchat. Svoje akvarely různých odpočívacích lidí za komunismu jsem převedla do oděvu žakárskou strojovou pleteninou. Tři oděvy na toto téma tak představují paní užívající si tanec, cvičenku na spartakiádě a pletařku, co si mlčky na dovolené plete."
autor: Barbora Chvátalová
Jak již bylo řečeno, jedná se o dlouhodobou výstavu, kterou můžete v Jablonci navštívit až do 1. února. Vidět zde můžete například tkané tapiserie na tkalcovských stavech, návrhy vzorů na textilní potisky, realizaci oděvů, které vytvořili právě studenti druhých ročníků. Třetí ročník měl zadán v kompozici techniku pletení, proto se můžete těšit na oděvy ručně pletené na jehlicích, na ručních pletacích strojích a také průmyslově pletené. Jedná se všehovšudy o výtvory naší návrhářské budoucnosti, Fakulta textilní Technické univerzity v Liberci je totiž sama o sobě alma mater hned několika osobností módního průmyslu. Právě tato přehlídka pouze utvrzuje v přesvědčení o velmi kvalitním vzdělávání budoucích návrhářů.
Za poskytnuté fotografie a spolupráci děkujeme studentům KED, Fakulty textilní, TUL.