Být žena je má výhoda, říká Karolína Topolová, generální ředitelka Aures Holdings zastřešující značky AAA Auto i Mototechna

Být žena je má výhoda, říká Karolína Topolová, generální ředitelka Aures Holdings zastřešující značky AAA Auto i Mototechna

Karolína Topolová je první ženou, která stanula ve vedení velké automotive společnosti. Jaká je její módní slabost? Chtějí Češi u aut spíše praktičknost nebo design? A s jakými předsudky se jako žena musela potýkat? 

Foto: se souhlasem Aures Holdings

Karolína Topolová je první ženou, která stanula ve vedení velké automotive společnosti. Generální ředitelkou Aures Holdings je již devátým rokem. Tato skupina zastřešuje největšího středoevropského prodejce ojetých aut AAA Auto či značku Mototechna. V roce 2021 se umístila v žebříčku Nejvlivnějších žen magazínu Forbes.

Žena v manažerské pozici a automobilový business. Jak těžké pro Vás byly začátky?

Začátky opravdu nebyly jednoduché. Ne všichni muži mě brali jako partnera a musela jsem jim složitěji dokazovat, že jsem člověk na správném místě. Myslím, že se mi to podařilo rychle překonat a často bylo naopak mojí výhodou, že jsem právě žena. Nejdůležitější bylo, že mě práce neskutečně bavila a baví vlastně do teď.

Setkala jste se někdy se stereotypy v tomto směru?

Když jsem nastoupila do AAA AUTO, nepracovalo tu příliš žen. Nicméně tehdejší majitel Anthony James Denny rozdíly mezi pohlavími nedělal. Přistupoval ke každému stejně a chtěl ode všech i stejně kvalitní výsledky. Ne všichni kolegové to tak měli a předsudky vůči ženám v manažerských pozicích se jich držely déle. Chvilku to trvalo, ale i oni dokázali uznat práci druhých.

Foto: se souhlasem Aures Holdings

Lze efektivně vyvážit pracovní a rodinný život, když jste v pozici CEO holdingu?

Jde to, ale musím přiznat, že to ze začátku nebylo vůbec tak jednoduché, jak jsem si naplánovala. Měla jsem již dlouho před porodem připravený plán, jak to vše bude probíhat, přesto mě zaskočilo, jak náročné to bylo. Postupně jsem ale našla cestu, jak vyvážit čas strávený s rodinou a čas věnovaný práci. Bez podpory manžela a našich maminek by to ale bylo daleko složitější.

Jaký je Váš recept na úspěch? Dokážete si vůbec aktivně odpočinout? A při jaké činnosti?

Pokud chcete být úspěšní, musíte věnovat velkou část svého života práci. Z počátku mé kariéry jsem trávila prací v podstatě veškerý svůj čas. Mojí výhodou bylo, že práce byla vždy i mým koníčkem, a vůbec mi nevadilo pracovat i o víkendech nebo po večerech. I v tomto období jsem si dokázala najít čas na přátele nebo sport. Vždy mě bavil třeba nohejbal nebo snowboarding. V poslední době trávím svůj volný čas hlavně s rodinou, ale společně podnikáme výlety a jsme celkem dost aktivní. Nejsem typ člověka, který dokáže celý den proležet, ale dobrou knížku, třeba severskou detektivku si čas od času ráda přečtu.

Foto: se souhlasem Aures Holding

Jaký je Váš názor na módu? Máte například oblíbenou značku či návrháře?

Jako většina žen mám módu ráda, ale nemám vysloveně jednoho oblíbeného návrháře nebo značku. Je ale pravda, že nakupovat chodím v zásadě jen do jednoho obchodního centra, ale do vícera obchodů. Největší mojí módní slabostí jsou hodinky, kterých mám již větší sbírku.

Když už jsme u značek, můžete našim čtenářům prozradit Vaše oblíbené auto?

Mojí oblíbenou značkou je Mercedes Benz, konkrétně model GLS, který je pro cestování s rodinou dostatečně prostorný a pohodlný.

Foto: se souhlasem Aures Holdings

Co je pro Vás osobně u auta nejdůležitější? Jedná se spíše o styl, funkčnost nebo design?

Pro mě jsou důležité spíše praktické věci. Mám ráda prostorné vyšší vozy, ve kterých se cítím bezpečně.

Jaká auta preferují Češi? Liší se v něčem naše nároky od zbytku světa?

Češi stále milují hlavně Škodovky. Kupuje je u nás až třetina zákazníků. Specifikum bych viděla v tom, že jsme poměrně dost praktičtí a nejde nám jen o vzhled vozu. Častěji zvažujeme naše reálné potřeby, tedy jak velký prostor potřebujeme, kolik míst k sezení, vyšší komfortní prvky výbavy apod. Pro Čechy je důležitá také bezpečnost.

Foto: se souhlasem Aures Holdings

Jak jste se vypořádali s pandemií? Změnil se například způsob prodeje? Museli jste propouštět?

Příchod pandemie nás zaskočil jako všechny podnikatele. Díky tomu, že jsme již testovali on-line prodej, byli jsme schopni začít prodávat touto formou ze dne na den. To byla naše výhoda oproti konkurenci. Přesto jsme v první vlně museli přistoupit i ke snížení nákladů, což se dotklo i zaměstnanců. Zákazníci se ale v průběhu lockdownů naštěstí poměrně rychle naučili kupovat vozy on-line a my jsme tak naše ztráty relativně rychle narovnali a mohli nabrat zaměstnance zpět.

Jak se Váš holding a zvláště pak síť AAA Auto připravuje na éru elektromobility? Jaký je Váš názor na tento trend?

Elektromobilita je z mého pohledu stále ještě přeceňovanou záležitostí. Dokud se nebudou elektromobily vyrábět za dostupnější ceny, baterie nebudou mít vyšší životnost, nebude existovat širší síť dobíjecích stanic a vozy nenajedou minimálně 500 km na jedno nabití, nebudou mít lidé k jejich nákupu dostatečnou motivaci. Je potřeba si také uvědomit, že jsou pryč časy levné elektřiny, takže pomalu padá i argument o levném provozu elektroaut. Větší potenciál vidím spíše v hybridech, o které je také každoročně vyšší zájem.

Foto: se svolením Aures Holdings

 

Mohlo by vás zajímat