Čeká světovou módu nárůst nákladů a nedostatek kvalitních modelek?
Módní průmysl trpí nedostatkem modelek a růstem nákladů. Nové hvězdné tváře modelingu jsou však v nedohlednu.
Supermodelka Linda Evangelista se kdysi nechala slyšet, že za méně než 10 tisíc dolarů nevstane ani z postele. Tento trend možná přejaly i ostatní modelky, jsou drahé a značky často nemají prostředky na to, realizovat velkou přehlídku se svými produkty a s kvalitními modelkami.
Pojďte s námi nahlédnout do ekonomického zákulisí světových módních přehlídek.
Evropská móda se bojí Brexitu
V Evropě je situace velmi kritická, nejhůře je na tom módní průmysl ve Velké Británii. John Horner, předseda Asociace modelingových agentur, přiznává, že situace je špatná. Podle jeho slov teď záleží hlavně na tom, jak dopadnou vyjednávání o Brexitu, tedy odchodu Velké Británie z Evropské unie. John Horner dokonce připravil případovou studii toho, jak modeling s obratem 32 miliard liber ročně ve Velké Británii Brexit ovlivní. Podle něj by to ztížilo podmínky pro najímání modelek pro přehlídky. John Horner je také ředitel modelingové agentury Models 1, ze které vzešly legendy světového modelingu jako byla Twiggy. Agentura předpokládá, že většina značek spoléhá na neexistující nové tváře světového modelingu.
Amerika postrádá kvalifikovaný personál
V Americe je problém velmi podobný. Mimo něj se však potýkají s nekvalifikovaným personálem a rostoucími cenami služeb na trhu. Průměrná přehlídka v New Yorku i s minimalizací nákladů šplhá až k ceně 100 tisíc dolarů. Tato astronomická částka zahrnuje pronájem prostor, jenž v NY vyjde minimálně na 10 tisíc dolarů, osvětlení se pak pohybuje mezi 25 a 40 tisíci dolarů, dále máme náklady na pozvánky, modelky, team pro makeup a vlasy, stylistu, doplňky a často i obuv, marketing, náklady na produkci a v neposlední řadě samozřejmě profesionální videozáznam a fotografie. Právě profesionalita je kámen úrazu. Pokud chcete, aby váš produkt prezentovali, a hlavně prodávali profesionálové, kteří za sebou mají již nějaké renomé a v módním světě si vybudovali jméno, musíte je umět i dobře zaplatit. Některá jména však prodávají a propagují kolekci či přehlídku sama od sebe. Takových jmen je však poskrovnu a často jsou smluvně fixně zavázány pouze jedné jediné značce.
Česko hledá rovnováhu
Více než nedostatek kvalitních modelek, trápí Českou republiku problém platového ohodnocení na základě různých genderových skupin. V Čechách, v Evropě i ve světě je velmi těžké se v modelingu prosadit jako muž. Zvláště když máte velmi ztížené finanční podmínky. V Česku bere model – muž průměrně třikrát méně peněz než modelka – žena a ve světě je tento rozdíl až čtyřnásobný. Navíc je pro muže velmi těžké se prosadit. U nich totiž nehraje roli vzhled, nýbrž hlavním hodnotícím atributem je charisma. Charisma ale člověk přece jen nemůže tak snadno ovlivnit. Navíc se v módním průmyslu nachází mnohem více pracovních příležitostí pro dámy než pro pány a pokud jsme řekli, že kvalitních topmodelek je ve světě poskrovnu, topmodelů je tam jako šafránu.
Fashion for Business; Fashion News; fashionunited.com