Ceny Designbloku 2024: Mezinárodní porota ocenila nejlepší počiny 26. ročníku.

Ceny Designbloku 2024: Mezinárodní porota ocenila nejlepší počiny 26. ročníku.

Mezinárodní porota v čele se spoluředitelem mediální platformy Dezeen Benedictem Hobsonem vybrala a ocenila výherce nejvyššího festivalového ocenění v sedmi kategoriích.

V Cenách Designbloku bodovali mladí zahraniční designéři, kteří se seznámili na loňském festivalu, studenti z Berlína i nové designérské studio two hundred tons. Svou prezentací oslovila porotu sklárna Květná 1794, které ještě na počátku letošního roku hrozil krach. Grand Prix (Cenu za mimořádný počin) si odnesla sklářská firma Moser v čele s uměleckým ředitelem Janem Plecháčem. Poprvé byla udělena Cena za impakt, kterou získalo studio LLEV manželů Mochalových. Porota vyzdvihla jejich přínos při evoluci dvou ryze tradičních českých výrobců – sklárny Harrachov a producenta perličkových ozdob Rautis. Slavností vyhlášení Cen Designbloku 2024 proběhlo ve čtvrtek 3. října 2024 v rámci galavečera v Lobkowiczkém paláci na Pražském hradě.

Cílem Cen Designbloku je každoročně vyzdvihnout ze stovek vystavujících ty nejzdařilejší počiny napříč festivalem v předem stanovených kategoriích. Již potřetí pověřili organizátoři rozhodováním nezávislou mezinárodní porotu, která absolvovala prohlídku festivalu, aby důkladně poznala vystavené práce a jejich autory. Role prezidenta, zodpovědného za složení poroty a průběh hlasování, se zhostil Ben Hobson, spoluředitel světově nejčtenějšího webu o designu Dezeen. V porotě 26. ročníku Cen Designbloku dále zasedli.

Yoko Choy, kreativní konzultantka, novinářka a vedoucí magazínu Wallpaper* China a švédské multidisciplinární designérské duo Emma Marga Blanche a Fredrik Färg. Vystavující designéři tak měli jedinečnou příležitost osobně prezentovat svá díla špičce světových odborníků a zjistit, jak obstojí v mezinárodním srovnání.

„Je úžasné být zpět v Praze, poznat nové příběhy a vidět, že kvalita vystavených projektů i jejich prezentace je opět o něco lepší. Designblok je událostí, která spojuje kvalitní designéry, přední evropské výrobce, ale také studenty. Vytváří tak jedinečnou platformu pro inspiraci a networking, která nejen upozorňuje na talenty, ale pomáhá je také tvořit,“ uvedl Hobson.

Za nejlepší novinku designérského studia porota ocenila značku two hundred tons Adama a Moniky Štok a jejich kolekci Unroll experimentující s tvarováním kovových profilů.

„Jasný a silný vizuální jazyk, prezentace dotažená do posledního detailu, minimalistické a velmi elegantní produkty – to jsou kvality, které zřídkakdy najdete u takto mladé značky,“ objasnila rozhodnutí poroty Yoko Choy. Cenu za novinku výrobce si odnesla tradiční česká firma MIKOV s kolekcí OFFICE, navrženou designérkou Natálií Navrátilovou. Porota se rozhodla poukázat na spolupráci mladé designérky s firmou s 230letou historií i silnou vizuální prezentaci kolekce.

Titul za nejlepší designérskou prezentaci obdrželi Janek Beau, Friedrich Gerlach, Julia Huhnholz a Esmée Willemsen za projekt Add Wood: Perspectives on Printable Timber. Čtveřice se poprvé setkala loni v Praze v rámci talentové soutěže Designblok Diploma Selection. Letos se na festival vrátila, aby ve spolupráci s Additive Tectonics představila objekty z nového materiálu econitWood, tvořeného recyklovaným dřevěným odpadem, i technologie posouvající velkoformátový 3D tisk za hranice současných možností. „Ceny si nesmírně vážíme. Před rokem jsme se poprvé setkali v Praze při prezentaci našich diplomových prací a už během příprav a také v průběhu festivalu se z nás stali přátelé. Nyní tu stojíme na pódiu a přebíráme toto prestižní ocenění. Je to vzkaz mladým designérům, že dobrý tým dokáže společnými silami víc než dobrý jednotlivec.

Designblok je naše lovestory!“ okomentoval německý designér Friedrich Gerlach. 

Za nejlepší prezentaci výrobce označila porota odvážnou expozici vzkříšené sklárny Květná 1794, které vtiskli podobu designéři Klára Janypková a Tomáš Kučera.

„Hravá a poetická instalace na sebe dokáže upoutat pozornost návštěvníků, a to navzdory tomu, že sklárna prozatím nepřišla s novým produktem. Květná 1794 tak vysílá jasný signál, že se máme na co těšit,“ zhodnotila Ema Marga Blanche. Mezi školními prezentacemi zvítězilo spojení berlínské Universität der Künste se střední školou Hochschule der Bildenden Künste Saar, jejichž studenstvo na Designbloku předvedlo výsledky společného workshopu ve francouzském sklářském centru Centre International d'Art Verrier de Meisenthal pod dohledem profesorky Ineke Hans a profesora Marka Brauna. 

Grand Prix, Cenu za mimořádný počin, získal loňský dvojnásobný výherce Cen Designbloku, sklárna Moser, která ve výstavě High Craft v Jízdárně Pražského hradu představila pod taktovkou uměleckého ředitele Jana Plecháče nové kolekce i písek jako základní surovinu pro výrobu skla, ale také jako symbol hravosti a svobody.

„Vybrat vítěze v mnoha kategoriích letos nebylo snadné, avšak toto rozhodnutí bylo poměrně snadné. Moser vynikal z řady – vystavuje nadhérné nové kousky, které jsou pokračováním odvážného tvůrčího směru, který započal na loňském Designbloku, a přitom stále čerpá z bohatého dědictví značky. Prezentace byla jednoduchá, avšak působivá a silná zároveň,“ vyzdvihl prezident poroty Benedict Hobson.

Historicky poprvé byla v rámci festivalu udělena Cena za impakt. V minulosti byla cena udělována za udržitelný design. Na základě zpětné vazby zahraničních porot se však organizátoři rozhodli kategorii pootevřít širšímu spektru počinů.

„Oceněním jsme chtěli oslavit a zviditelnit práci designérského studia LLEV, jehož přínos spočívá v jiné oblasti. Manželé Mochalovi pracují se dvěma velmi tradičními firmami – Sklárnou Harrachov a výrobcem vánočních dekorací Rautis z Poniklé – a skrze nové kolekce, ale také kreativní vedení, rebranding a další aktivity pomáhají zajistit jejich úspěšné fungování v budoucnosti,“ dodal Hobson.

 

Mohlo by vás zajímat