Čeští olympionici budou v Japonsku reprezentovat v kolekci, kterou inspirovala gymnastika v popředí s Věrou Čáslavskou
Limitovaná kolekce vznikla nejenom pro české reprezentanty, ale také pro jejich fanoušky. Nápis Czech Republic má i svůj japonský ekvivalent.
Letní hry v Tokiu v příštím roce přinesou i další designové kolekce jednotlivých týmů. Za českou kolekcí stojí opět firma ALPINE PRO, která poprvé navrhovala olympijskou kolekci v roce 2010 ve Vancouveru. Ne jinak tomu je i pro nejbližší letní hry a stejně jako do Pchjongčchangu 2018 se na kolekci podíleli sportovci Martin Doktor, Ondřej Synek, Tomáš Kraus a Kateřina Neumannová.
„Je pro nás ctí, že už spolupracujeme deset let. S osvědčeným týmem sportovců se nám pracovalo dobře a výsledkem jsou ultralehké a prodyšné materiály, které se přizpůsobí tamním podmínkám,“ řekl generální ředitel oděvní firmy Václav Hrbek a upozornil na tokijské vysoké teploty, extrémní vlhkost a častý déšť. „Materiály, které perfektně odvádějí pot, poskytnou sportovcům spolu s promyšlenými střihy příjemný komfort při pohybu na sportovištích i při relaxaci v olympijské vesnici,“ prohlásil Hrbek.
Grafický prvek na počest úspěšných gymnastů historie
Grafika i střih pochází z gymnastické figury, která vznikla nejen na počest legendárních československých olympijských medailistů včetně Věry Čáslavské, ale také jako vzpomínka na gymnastické hrdiny v sokolském odboji za války. Mezi nimi například František Pecháček, který byl popraven v koncentračním táboře za války nebo jeho kolega a další sokol Jan Gajdoš, stříbrný medailista z olympiády v Amsterdamu v roce 1928.
„Nechali jsme se inspirovat gymnastikou. Stejně jako jsme měli v Riu Emila Zátopka a jeho postavičku, uvažovali jsme o tom, že bychom se nechali inspirovat Věrou Čáslavskou, která v Tokiu 1964 vybojovala tři zlaté medaile. Jenže úspěšných gymnastů v československé historii je daleko víc, takže když máme letos 120 let od založení ČOV a 30 let od revoluce, podívali jsme se na to víc z nadhledu,“ vysvětloval inspiraci Kejval. „Gymnasta Bedřich Šupčík se jako historicky první olympijský vítěz zasloužil o národní sebevědomí za první republiky, úspěšný byl Alois Hudec či družstva gymnastek v Londýně a v Tokiu. Těch příběhů sokolských odbojářů a hrdinů je několik a nechtěli jsme je opomenout,“ vysvětlil předseda ČOV.
Motiv i grafický prvek vytvořil akademický malíř Milan Jaroš, který se podílel na motivu pro OH v Londýně, v Soči a je autorem figurky Emila Zátopka v Riu i zlaté stovky z Pchjongčchangu.
Na výrobě kolekce se aktivně podílel také trojnásobný olympijský medailista Ondřej Synek. Ten má na starosti funkční materiály, které budou v extrémních teplotách a vlhkosti v Tokiu obrovsky důležité. „Dostal jsem několik materiálů, které jsem testoval. Trénoval jsem v nich, spal, běhal, chodil do sauny, pak jsem je pral, sušil, a tak pořád dokola. Stopoval jsem si, za jak dlouho uschnou, jak dlouho vydrží bez zápachu a všechno možné. Můžu slíbit, že sportovci budou mít v Tokiu to nejlepší, co momentálně je k dispozici,“ uvedl Synek.
Výtěžek z olympijských triček podpoří znevýhodněné děti
V kolekci najdeme tričko, batoh, zimní čepici i ponožky. Z každého prodaného trička s nápisem Czech Republic půjde část na Olympijskou nadaci, jež pomáhá sportovat sociálně znevýhodněným dětem.
„Jsme hrdí na Českou republiku a ctíme Japonsko. Jsme hrdí na české sportovce. Už jen účast na olympiádě v Tokiu je ohromný úspěch. Fanoušci by si měli uvědomit, že dostat se na olympijské hry je nesmírně těžké a kvalifikační kritéria jsou neúprosná. Nikdo ze sportovců nepojede do Tokia na výlet, všichni se svědomitě připravují a jsem si jist, že tam nechají všechno, aby uspěli. Chceme vzbudit mezi fanoušky hrdost na český tým, na české sportovce, na každého z nich, kdo se na olympijské hry probojuje,“ uvedl předseda ČOV Jiří Kejval.
Olympijská kolekce bude čítat 20 000 kusů pro sportovce, pro fanoušky pak téměř 190 000 kusů. „Olympijskou kolekci vyrábíme v limitovaném množství podobně jako na předchozích olympiádách a věříme, že se nám u fanoušků podaří o kolekci vyvolat stejný zájem, jako se nám to povedlo u Raškovek či olympijských holínek do Londýna. Množství kolekce jsme ve srovnání s tou zimní o pár tisíců kusů navýšili, snad se tedy dostane na všechny české fanoušky,“ věří Hrbek. V Pchjongčchangu se vyrobilo pro fanoušky 160 000 kusů oblečení z olympijské kolekce.
Zbývající kolekci Český olympijský tým představí příští rok v květnu. Kromě volnočasového a sportovního oblečení bude před olympiádou zveřejněna i nástupová kolekce se vzorem vyrobeným modrotiskem přímo pro českou výpravu.