Chtěla jsem se stát šéfredaktorkou ELLE, přiznává generální ředitelka SAP ČR Hana Součková

Chtěla jsem se stát šéfredaktorkou ELLE, přiznává generální ředitelka SAP ČR Hana Součková

Hana Součková je generální ředitelkou české obchodní divize SAP.  Kromě vášně k businessu sdílí i smysl pro módu. Jak sladit business s mateřstvím? A kde vznikla její láska k módě? Dozvíte se v článku.

Zdroj: se svolením SAP

Hana Součková působila ve společnosti SAP ČR od roku 2014 na pozici ředitelky českého a slovenského oddělení podpory obchodu (pre-sales). Společnost SAP se zabývá vývojem a optimalizací softwarů pro firmy. Od srpna 2018 je Hana Součková jako generální ředitelka SAP ČR zodpovědná za celý tým i za obchodní výsledky české pobočky. Stala se tak jednou z nejvlivnějších žen Česka 2021 podle žebříčku magazínu Forbes. 

Jak jste se dostala k oboru technologií?

Studovala jsem na ČVUT obor Management a ekonomika ve stavebnictví a ve 4. ročníku jsem byla doslova pohlcena marketingem i vším okolo. Bohužel ale marketing ve stavebnictví není úplně ten marketing, který jsem chtěla dělat. A pak přišla příležitost věnovat se tomu naplno ve společnosti Scala Business Solutions. Bylo to náročné, hlavně první 2 měsíce, kdy jsem vůbec nerozuměla oborovým výrazům a marketingovému jazyku. Ale jsem moc ráda, že jsem se nenechala odradit. Svět marketingu je dynamický obor, do nějž se promítá defacto všechno, co se děje.

Někdo by možná řekl, že technologie jsou odvětví, ve kterém dominují muži. Byly pro Vás jako pro ženu začátky v tomto ohledu těžké?

Měla jsem velké štěstí, že jsem se během své kariéry nikdy nesetkala s žádným genderovým znevýhodněním. Při nástupu do Scaly jsme měli úplně super diverzifikovaný tým – myslím, že to bylo skoro 50 na 50 - a tak jsem měla ten nejlepší možný start. Rozdíly žena vs. muž určitě vnímám, ale ne v neprospěch ženy. Naštěstí jsem vždy pracovala s lidmi, kteří primárně vnímali talent a potenciál, což mi dávalo příležitost učit se a posouvat se dál.

Zdroj: se svolením SAP

Jaké je podle Vás postavení žen v businessu? Zlepšuje se situace nebo ne? Liší se situace v malých podnicích a korporátu?

Nemyslím si, že máme nějaké zásadně horší postavení. Určitě je tady otázka mateřství a možného dočasného „výpadku“, ale i v této oblasti dnes vnímám mnohem větší otevřenost a příležitost pro ženy, které chtějí skloubit kariéru s mateřstvím. Považuji za důležité o tom mluvit – to situaci určitě pomáhá. Už jenom tím, že žena, která se rozhodne pro obojí, není označovaná za kariéristku, nebo za špatnou matku. Myslím, že největším omezením jsou dneska právě tyto nálepky a vnímám je jako výsledek toho, že naše širší okolí není na takový přístup připraveno. Když ale zabrouzdáme do ne úplně daleké historie, tak před 50 – 60 lety, žena mohla jít pracovat na pole krátce po porodu a nebylo to nic neobvyklého. Někdy se mi zdá, že v menších firmách je situace lepší a že menší kolektiv umožňuje větší flexibilitu, zásadní je ale určitě postoj vedení. U větších korporací někdy dochází k tomu, že stanovené programy a kvóty trochu shazují celou tu myšlenku a stává se z ní spíš úkol, který je potřeba splnit. Potom se bohužel někdy vytrácí ten pravý smysl a účel.

Jak lze efektivně harmonizovat čas mezi pracovní a rodinný život?

To upřímně sama nevím, ale nedávno jsme s kadeřnicí probíraly téma vaření. Já to dělám tak, že si v neděli předpřipravím 4 – 5 jídel, abych je pak během týdne mohla jen rychle dodělat a nezabralo mi to tolik času. Reakce mojí kadeřnice byla moc milá: „to je vidět, že to máš v sobě a umíš si to všechno zorganizovat.“ Je ale potřeba si uvědomit, že v různých životních fázích je to úplně jiné. Když děti chodí do školky, nemusíte řešit úkoly, dělat svačiny, kroužky jsou většinou v rámci školky a vlastně jen řešíte logistiku okolo vyzvedávání. Pokud máte ale puberťáky, jako aktuálně já, věci okolo školy vám nabourají časové a logistické plány. I to se ale postupně posouvá, děti časem chtějí větší samostatnost a vám najednou zase vzniká prostor na koníčky a jakékoliv další aktivity. Myslím, že člověk prostě musí akceptovat, že v každé životní fázi je tady něco, co konzumuje větší či menší část vaší kapacity a vám kvůli tomu třeba nezbyde čas na to, co byste rádi. Když si tohle připustíte, je celá organizace a harmonizace o dost snadnější. Zároveň je velmi důležité nebát se říct si o pomoc, ať už partnerovi, manželovi, babičkám, tetám, prostě komukoliv, koho máte. Hrdinství podle mě není padnout za vlast, ale umět si prostě užít každý možný okamžik. Já jsem třeba hodně rychle rezignovala na úklid a žehlení. Nastavili jsme babičkovské dny a naštěstí jsem měla obrovskou podporu od svého manžela.

Zdroj: se svolením SAP

Co pro Vás znamená móda? Máte nějakou oblíbenou značku?

Kdo mě zná, tak ví, že módu miluju. Možná to souvisí i s tou mou vášní pro marketing – mám zkrátka slabost pro krásné věci, design a barvy, to mě fascinovalo odmalička. Dlouho jsem snila o tom, že jednou budu šéfredaktorkou časopisu Elle. Přišlo mi jako skvělá práce ladit téma, fotografie, barvy a všechno co je potřeba, aby bylo každé číslo perfektní a navodilo tu správnou emoci. Zatím mě ale pořád baví technologie a vášeň pro módu si užívám v rámci svého šatníku a šatníku mé dcery. Nemám žádnou jednu konkrétní značku, ale mám ráda sportovní módu. Ke kostýmkům jsem zatím ještě nedošla. V kanceláři mám ale ve skříni schované boty na podpatku ve všech možných barvách, protože když to k sobě neladí, nedokážu v tom vyjít ven. To platí i pro takové detaily, jako je třeba barva řemínku hodinek. Myslím, že už mám skoro všechny barvy. Mojí slabostí jsou totiž obecně doplňky a to hlavně sluneční brýle. K oblečení je vždy ladím podle barvy, tvaru, typu… doma už z toho mají legraci (smích).

Kdo je Vaším vzorem či inspirací pro Váš pracovní život?

Já ani nemám nějaký jeden konkrétní vzor. Během svého pracovního života jsem měla to štěstí, že jsem potkala celou řadu velmi inspirativních lidí. Aktuálně jsou to pro mě hlavně naši zákazníci, tedy majitelé a manažeři firem, jimž dodáváme naše řešení. U majitelů mě inspiruje hlavně jejich odhodlanost. Firma je jejich, rozhodli se naplnit nějakou svoji vizi a jdou si za ní, v tom je obrovský rozdíl. Ta vášeň, ale zároveň určitá lehkost, s níž se dokáží rozhodovat, je fascinující. V korporátním světě se tohle postupně ztrácí, ale o to je větší výzva si tuhle odhodlanost a vášeň přinést i sem a o to líp potom korporátní svět zvládnout. Některé obory čelí tématům, jako je např. nedostatek kapacit, generační obměna, motivace pro změnu, transformace byznysu atd. dřív, než my v korporátu. Proto se snažím být otevřená a vnímat při setkání s lidmi i tyto impulzy, protože jednou třeba budu potřebovat řešit to samé, jak už se mi mnohokrát potvrdilo. Je to také jeden z důvodů, proč mě tolik baví moje práce. SAP má v České republice 1 300 zákazníků ze všech možných oborů a jsou to firmy o nejrůznější velikosti. To mi nabízí nepřeberné množství inspirace.

Zdroj: se svolením SAP

V čem je z hlediska technologií a digitalizace Česko specifické oproti zahraničí? Mají české firmy odlišné potřeby?

Neřekla bych, že mají odlišné potřeby, ale rozdíl vidím ve dvou věcech. První je fakt, že v České republice máme velké množství menších lokálních firem působících zejména v oblasti e-commerce, což trh celkově hodně diverzifikuje. Je tady tak hodně konkurenční prostředí, které hlavně pro zákazníky přináší své výhody. Druhý rozdíl vidím v rychlosti adopce technologií. Nemyslím si, že bychom se víc báli nových věcí, spíš máme nevýhodu ve velikosti trhu a v kritickém pohledu na adopci nových technologií. Ale zajímavé je, že např. v rámci e-commerce máme nejvyšší poměr e-shopů na obyvatele v celé Evropě.

Určitě je důležité i to, že se nám v České republice stále daří udržet si experty na vývoj, což platí i pro SAP, kde jich máme v pražských kancelářích a v brněnské SAP Labs dohromady přes 700. I to, že se nám daří udržet si tento klíčový talent v Čechách, je důležitý faktor pro digitalizaci.

Kvůli pandemii došlo obecně ke zpomalení businessu a ochlazení ekonomiky. Je tomu tak i v SAP ČR? V čem naopak pro Vás byla pandemie v určitém smyslu pozitivní?

Pro technologie celkově dění okolo pandemie určitě není žádným zpomalením. Je potřeba si uvědomit, že náš obor prochází krátkými inovačními cykly a adopce nových, chytrých technologií je dnes extrémně rychlá. Ještě před několika lety zněly pojmy jako umělá inteligence, strojové učení, roboti a jejich využití v provozu firem jako science fiction, dnes už je využívá velká část našich zákazníků. Pandemie nám dala velkou příležitost ukázat možnosti technologií v praxi a to i tam, kam do té doby nepronikly. Mnoho zákazníků si ověřilo možnost plné práce z domova bez dopadu na jejich firemní procesy. To, že měli částečně nebo někteří dokonce úplně připravenou cestu k digitalizaci jim umožnilo celou situaci zvládnout. Brzy už to budou 2 roky, to je dlouhá doba a my už dnes vidíme, že se některé návyky změnily a zpátky do „normálu“ už se jen tak nevrátí. Je tady totiž „nový normál“. Mám na mysli třeba kombinovanou práci z domova, spolupráci virtuálních týmů, přechod z fyzického do online nakupování a tak dále. Na druhou stranu je pravda, že po roce nakupování online jsem se opravdu těšila na to, až si půjdu koupit boty nebo něco na sebe a budu si to moct fyzicky vybrat a vyzkoušet v kabince. S módou je to přece jen jiné (smích).

SAP je společnost s velkým vlivem na běh ekonomiky. Máte v současnosti nějaký dlouhodobý plán pro Česko, který by mohl pomoci „nakopnout“ hospodářství?

Nevím, jestli si můžu dovolit říct, že máme plán jak nakopnout hospodářství, ale už jsem zmínila, že v České republice naše řešení využívá 1 300 zákazníků. To, co vnímám jako naši úlohu a defacto podporu české ekonomiky ze strany SAPu, je právě podpora našich zákazníků. Pandemie nám ukázala, že jsou oblasti, v nichž dokážou technologie velmi rychle pomoci, ať už jde o nastartování nového obchodního modelu, otevření nového prodejního kanálu, zefektivnění některých opakujících se činností, podporu v rámci plánování a schopnost rychlé reakce na změny – a to jen třeba tím, že budou mít firmy správná data ve správný čas. A to považuji na svou osobní misi, ale také za poslání českého SAPu. Chceme přinášet ta nejlepší řešení prověřená ze světa a podporovat konkurenceschopnost Česka.

 

 

Mohlo by vás zajímat