Co prozradila výtvarnice kostýmů muzikálu Sněhová královna?

Co prozradila výtvarnice kostýmů muzikálu Sněhová královna?

Pro Móda.cz jsme vyzpovídali kostýmní výtvarnici muzikálu Sněhová královna Kateřinu Bláhovou. Jak dlouho příprava kostýmů trvá, jak moc ji omezuje rozpočet a čím jsou divadelní kostýmy specifické?

Jak se k výrobě kostýmů pro muzikál dostanete? Vypisují se na takové pozice výběrová řízení?

V divadlech si tým spolupracovníků pro každý jednotlivý projekt vybírá režisér. A to je u Sněhové královny Lumír Olšovský, se kterým posledních několik let často a ráda spolupracuji. 

Jak celý proces probíhá? Kolik celkem kostýmů se vyrobilo? Jak dlouho to trvá?

Na začátku všeho je pečlivé čtení textu. Přemýšlím o příběhu, odkud kam se vyvíjí, do jaké doby ho zasadit, představuji si různé atmosféry a barevnost, která by jednotlivým situacím slušela. Hledám celkovou výtvarnou koncepci kostýmů, která by korespondovala se scénou a zároveň přemýšlím nad jednotlivými postavami a jejich charaktery. Sbírám si inspirativní materiál v knihách a na netu. Zavřu se doma, pouštím si muziku a kreslím a kreslím. Někdy to trvá dny, jindy týdny. Když už je o čem mluvit, sejdeme se s režisérem a probereme moje návrhy a následují jejich úpravy a zpřesňování. Po předávací poradě se rozbíhá výroba kostýmů a začíná druhá fáze přípravy. Ráda nakupuji látky, tím se může návrh posunout k lepšímu, nebo také úplně pokazit. Kostýmní výtvarník musí ale řešit i boty, paruky, rukavice, ponožky, veškeré doplňky a dohlížet nad výrobou kostýmů a zkoušení s herci. Muzikály jsou náročné a zároveň i zábavné tím, že herců a kostýmů je opravdu hodně. A to divák vidí jen zhruba polovinu ušitých šatů, protože většina rolí je zdvojená. Ale kolik kostýmů přesně bylo, to opravdu nevím, nikdy jsem je nepočítala.

Vy je navrhujete i šijete, nebo vám se šitím či návrhy někdo pomáhá?

Já navrhuji, šití nechávám odborníkům. Sněhovou královnu šily švadleny divadla ABC a několik kostýmů (Sněhovou královnu, Jarní vílu a Letní princeznu) šila kamarádka výtvarnice Jana Pospíšilová. Se složitou přípravou a organizací mi pomáhala další kamarádka scénografka Petra Goldflamová. Já jsem si vlastníma rukama také vyrobila několik šperků, zdobila šaty, klobouky, patinovala a jiné.

Odkud čerpáte vizi, jak by která postava měla vypadat?

No, je to proces, hledám tak dlouho, dokud nenajdu. Prohlížím si knížky, fotky, obrazy i obrázky, slovně si pojmenuji  povahu postavy, kreslím, čmárám, překresluji. Vyžaduje to naladění se a soustředění. Někdy se vylíhne nápad hned a jindy to chvíli trvá, zmačkám několik papírů a vracím se k tomu pár dní.  Že je hotovo, poznám podle pocitu, dokud jsem nespokojená, je potřeba pokračovat v hledání.

Omezuje vás při tvorbě budget, nebo je dostatečně velký, abyste mohla všechno udělat přesně podle svých představ?

Já jsem kdysi začínala v malých studiových divadlech a naučila jsem z mála dělat hodně. Někdy omezený rozpočet může být i motivující a vznikají vtipná a jednoduchá řešení. Diváci u muzikálu ale očekávají  podívanou a krásné a bohaté kostýmy, neměli by mít pocítit, že se při výrobě šetřilo. To se nám  u Sněhové královny, doufám, podařilo.

Kolik muzikálů už "jste oblékla"?

První můj muzikál a zároveň první spolupráce s Lumírem Olšovským byla Funny girl v Ústí nad Labem v roce 2011. Bylo to tenkrát dost náročné, hodně kostýmů, málo času a nízký rozpočet. Ale představení včetně kostýmů se podařilo. Od té doby jich bylo, tuším, dalších sedm. Loni například i moje milovaná West Side Story a teď právě připravujeme v Plzni Šumaře na střeše.

Jde o normální oblečení nebo se divadelní kostýmy něčím výrazně liší? 

Divadelní kostýmy rozhodně nejsou normální oblečení. Je v nich nadsázka, stylizace, výtvarný názor. Kostým pomáhá herci pochopit a vcítit se do hrané postavy. Pro mě jsou kostýmy zároveň také barevnými skvrnami na malířském plátně, jeviště vnímám jako velký pohyblivý obraz. Snažím se o barevné kompozice, které by spolu fungovaly a přinášely potřebné napětí a významy.

Jaké bylo tvořit pro muzikál Sněhová královna? Byl něčím výjimečný?

Mám moc ráda pohádky. Navrhovat šaty pro princezny, to je splněný sen většiny holčiček. Sněhová královna je navíc krásná pohádka a zároveň podobenství o cestě k dospělosti dívky Gerdy. Moc mě těšilo si kostýmy vymýšlet a pak je i zrealizovat. A zároveň se u toho při práci seznámit a spolupracovat s mnoha fajn lidmi. Bylo to náročné a musela jsem překonat podobně jako Gerda plno překážek, ale stálo to za to.

Mohlo by vás zajímat