DISKIT – Klášter uprostřed Himálaje
Severní Indie a zvláště pak Klášter uprostřed Himaláje je místem, které učarovalo dobrovolníkům z organizace MOST ProTibet, kteří zde poslední roky pravidelně tráví své léto. Ne však proto, aby si tady užívali dovolenou.
Severní Indie. Místo, kde poslední roky pravidelně trávíme léto. V organizaci MOST ProTibet pomáháme tibetským dětem, seniorům, malým mnichům, mniškám a nomádům a každý rok se za nimi pravidelně vypravujeme. Nyní naše kroky míří do oblasti mezi Čínou a Pákistánem, k perle údolí Nubra, malebnému klášteru Diskit, kde žijí malí mníšci zapojení do projektu Adopce ProTibet.
Před cestou nás čekají dva klíčové úkoly. Vyřídit speciální povolení a sehnat schopného řidiče. Po pár hodinách si tyto úkoly označujeme jako splněné a můžeme tak vyrazit na několikahodinovou cestu. Silnice nás vede do hor, kde v serpentinách stoupáme do himálajských kopců směrem k údolí Nubra. Na cestě nás čeká jedno světové prvenství. Musíme překonat jeden z nejvyšších průsmyků světa, který se dá autem nebo na motorce přejet – Khardung La ve výšce přes 5300 m. n. m. A pak už sjíždíme do údolí Nubra.
Klášter Diskit v projektu Adopce ProTibet
Po pěti hodinách jízdy jsme v cíli. Vítá nás Diskit a spolu s ním obrovská socha Buddhy, která spolu s klášterem dominuje celému údolí. Klášter byl založen roku 1463 v nadmořské výšce 3 600 m. n. m. ve státě Džammú a Kašmír u pákistánských hranic.
Diskit není jen klášter, ale také klášterní škola pro malé mníšky. Provoz této školy je jen z malé části financován indickou vládou a za pomoci vesničanů, ale další chybějící prostředky si musí zajistit klášter sám. Proto jsme se rozhodli této škole dlouhodobě pomáhat. Naše pomoc spočívá v projektu Adopce ProTibet. Do projektu Adopce ProTibet jsou zapojeni malí mníšci z klášterní školy, kteří díky českým dárcům mají šanci na kvalitní vzdělání. Adoptivním rodičům dáváme možnost mníškům psát dopisy a posílat drobné dárky. Zároveň s dopisy a dárky jim předáváme i jejich fotky z minulého roku. Jsme přítomni jejich bezprostředních reakcí. Navzájem si ukazují fotky a dopisy a sdílí se všemi v okolí svoji radost.
Mníšci a jejich každodenní život
V klášteře žijí a studují malí mníšci ve věku 5-11 let. Jsou podle věku rozděleni do jednotlivých tříd. Vstávají v 6 hodin ráno a jejich den začíná ranní modlitbou a je rozdělen mezi školu a volný čas. Po modlitbě se mníšci spolu se svými učiteli přesouvají do jídelny, kde je čeká snídaně. Protože jsme se rozhodli absolvovat den v jejich společnosti, míříme také na snídani. A musíme konstatovat, že místní kuchař je výborný. Snídáme tibetský chléb, čočku a zeleninu. A je to vynikající. Takhle nám snad v Indii ještě nechutnalo.
Po snídani se přesouváme ke školní budově. Školní den zahajujeme společně s učiteli modlitbou. Mníšci absolvují od pondělí do soboty každý den 5 vyučovacích hodin trvajících 50 minut. Pravidelně se opakují následující předměty – tibetština, hindština, náboženství, angličtina a matematika. V pokročilejším věku jim přibude ještě filozofie. Jsme zvědaví, jak to probíhá ve třídách, takže je postupně navštěvujeme. V matematice je na programu velká násobilka, v angličtině zase figuruje téma rodiny, v hodinách tibetštiny, hindštiny a náboženství se absolutně nechytáme. Ale mníšci jsou pozorní a snaživí studenti, i když s udržením pozornosti mají trochu problém.
Škola končí pravidelně v 16:00, kdy se mníšci s radostí rozprchnou po celém klášterním areálu. Svůj volný čas nejraději tráví na provizorním hřišti, kde hrají kriket. A my jsme samozřejmě nemohli u kriketu chybět. A jak to dopadlo? Byla to úžasná zkušenost, i když jsme s přehledem prohráli a nemohli popadnout dech. Kluci perfektně trefovali odpaly, rychle běhali a byli jasně lepší než my.
Nyní se musíme rozloučit. Byly to krásné dny plné poznání. Ti malí kluci, se kterými jsme strávili tři dny a kteří byli při prvním setkání nesmělí, jsou neuvěřitelně otevření a pozitivní a my jsme si čas v jejich přítomnosti moc užili. A zamilovali jsme se do tohoto místa. Už teď se těšíme na příští rok a další návštěvu kláštera Diskit.