Film Lída Baarová jde do kin
Filmová a módní ikona, které se klaněl, zároveň ji však nenáviděl celý svět, nás dodnes inspiruje.
Lída Baarová, žena mnoha tváří. Tváří, jež miloval celý svět včetně tehdejšího nacistického Německa, které také stálo za jejím pádem z výsluní prvorepublikové filmové scény, jíž tato éterická, všemi obletovaná bytost dlouhá léta vládla.
Přestože již dávno není mezi námi, jméno Lída Baarová opět ožívá. Pod kůži se nám dostane ve stejnojmenném filmovém zpracování režiséra Filipa Renče, který dámu první republiky, jíž ztvární Táňa Pauhofová, opět přivede na plátna kin a to už 20. ledna, kdy na předpremiéru filmu, jehož premiéra vstoupí do kin následující den, dorazí smetánka včele hlavy státu a hvězd české filmové scény.
Není divu, jde totiž i o vyjádření pocty legendě, která si ji i přes malá životní škobrtnutí zaslouží. Mnozí ji totiž dodnes nemohou odpustit její velmi vřelý vztah k tehdejšímu režimu, který na první pohled potvrzoval i románek s jedním z nejvyšších představitelů nacistického Německa, jímž byl říšský ministr propagandy Joseph Goebbels.
Taková je skutečnost, kterou je ale i fakt, že se Lída Baarová do naší paměti vryla nejen coby nadaná herečka světového formátu, ale také šarmantní dáma a módní ikona, milující všechny formy klobouků a kožešin, které tvořily základ jejího šatníku.
A právě kožešiny tak zcela logicky nemohou chybět ani v samotném snímku, pro který je vyrobil a dodal český designér Luděk Slanař, kterému jsme položili několik otázek.
Již řadu let působíte v módním průmyslu. Nyní jste byl požádán tvůrci filmu o Lídě Baarové o spolupráci při tvorbě kostýmů. Byla to pro Vás velká výzva?
Ano, velká. Kostýmy i kožešinové doplňky jsem připravoval na základě dohody společně s kostýmním výtvarníkem Janem Růžičkou. Kostýmy jsme šili přímo na míru hercům a snažili jsme se zachovat dobovou autentičnost. Adina Mandlová se objevila v roce 1936 na plese v Berlíně v hermelínové peleríně, líbila se nám a tak jsme ji vytvořili i pro tento film.
Kterým dalším postavám filmu kromě Táni Pauhofové jste připravovali kostýmy nebo doplňky z kožešin?
Připravovali jsme kostým pro matku Lídy Baarové (Simona Stašová), šili jsme perziánový kabát s norkovým límcem, štolu pro Adinu Mandlovou, límec pro manželku Gustava Frolicha a pro amerického producenta, který nabízel Baarové smlouvu s Hollywoodem, límec na dobový kabát z rybí kosti s obrovským šálovým límcem. Podle originálního střihu z roku 1936 jsme tvořili štolu ze stříbrných lišek pro Magdu Goebbelsovou (Lenka Vlasáková), kterou skutečně vlastnila.
Děkujeme za rozhovor
L.Slanař