Hana Frisonsova: Nemám jasnou cílovku, spíše řeším, aby střihy slušely různým postavám a byly variabilní

Hana Frisonsova: Nemám jasnou cílovku, spíše řeším, aby střihy slušely různým postavám a byly variabilní

HANA FRISONSOVA se vyznačuje nositelným oděvem, v nové kolekci pracuje s celoplošným potiskem a inspiruje se organickými tvary mimozemské krajiny. Na koho se soustředí a jaké má plány do budoucna, nám prozradila v dnešním rozhovoru.

zdroj: archiv MBPFW - photo Tomáš Fiala

Hana ráda experimentuje s celoplošným tiskem, který v nové kolekci aplikuje na bavlněné košiloviny, vlnu a hedvábí. Její oděv je často variabilní, nadčasový a bez udání velikosti / věku / genderu. Spolupracuje s různými umělci, performery, muzikanty a dalšími kreativními lidmi. Prezentovala se několikrát na holandském festivalu Fashionclash Maastricht, ve Vídni jí byla udělena cena Erste Bank Fashion Award v rámci Austria Fashion Awards 2011, také byla nominována na Czech Grand Design 2014, a prezentovala se například i v Berlíně nebo Londýně.

Dvacet dámských a pánských looků v tónech petrolejové, vínové, fialové a růžové nás na pražském týdnu módy zaujaly natolik, že jsme Hanu vyzpovídali.

Máte za sebou aktuální MBPFW. Jak jste si ho užila? 

Měla jsem velkou radost, že se po posunu fashion weeku vše povedlo a skoro po roce od začátku příprav této kolekce jsem jí konečně mohla ukázat. Atmosféra v backstage byla skvělá a všichni se snažili udělat maximálně nejlepší show, takže i přes velký stres to byl velmi intenzivní zážitek.

zdroj: archiv Hana Frisonsova, photo RYON

Kolekce HYBRID je nepřehlédnutelná, zajímavá, a především naprosto nositelná. Jak vznikala?

Kolekce začala vznikat již před rokem, kdy jsem měla na pomoc stážistku na pletení. Vymýšlela jsem jí úkoly a tím se vlastně kolekce začala realizovat. Vznikly tak dva looky, které se realizovaly přes tři měsíce. Pak jsem oslovila ilustrátorku a umělkyni Evu Macekovou na spolupráci na potiscích. Chtěla jsem vytvořit abstraktní organické potisky a Eva pracuje často s technikou air-brush a šablonami. Vytvořila tedy potisky přesně k mým inspiracím. Chodily jsme často do botanické zahrady a na výlety, a řešily výsledné tvary. Dále jsem oslovila Ditu Plickovou na realizaci bot, Dita studovala ve Zlíně a sdílíme i ateliér ve SmetanaQ. Ponožky ručně potiskla Linda Retterová, která má značku ROE a zaměřuje se na ruční sítotisk na textil. Celou kolekci i sama šiju takže nejvíce času vlastně trvá samotná realizace, ale potřebuji aby mi vše prošlo pod rukami a vše do sebe zapadalo.

zdroj: archiv Hana Frisonsova, photo RYON

Kdo je vaším cílovým zákazníkem? Na koho se soustředíte, když tvoříte?

Vlastně nemám jasnou cílovku, spíše řeším, aby střihy slušely i různým postavám a byly variabilní. Vzhledem k tomu, že téměř vše sama konstruuju a šiju tak můžu upravit střih tak, aby model slušel konkrétnímu zákazníkovi a cítil se v něm dobře. Barvy a detaily vybírám podle toho, co mě zrovna baví a inspiruje a mám radost z každého zákazníka, kdo chce něco ode mne nosit.

zdroj: archiv Hana Frisonsova, photo RYON

Prozraďte nám něco o látkách z kolekce Hybrid a jejich potisku...

Už dlouho jsem hledala výrobu na realizaci celoplošného potisku na přírodní materiály. S jednou českou firmou jsem začala spolupracovat a nakonec jsem měla možnost vyzkoušet potisk na bavlněné košiloviny, ale i na hedvábí a vlnu. Dále jsem použila v kolekci bavlněný samet a merino vlnu. Většinu materiálů mám tedy vyrobenou v Čechách včetně barvení a potisků. Některé jsou vyrobené v Itálii, ale celkově ta lokální výroba a spolupráce s místními firmami mi dává největší smysl.

zdroj: archiv Hana Frisonsova

Co Vás čeká po zbytek roku? Jaké máte plány na podzim a zimu?

Momentálně řeším zakázky a dotisky materiálů. Ve SmetanaQ Showroomu, kde mám ateliér, a i sdílený obchod s dalšími designéry, jsou již teď oděvy z nové kolekce a lze je vyzkoušet, zakoupit nebo objednat. Pracuji ještě na dalších variantách a připravuji focení.

zdroj: archiv Hana Frisonsova, photo Kuba Feranec

Mohlo by vás zajímat