Hospoda a čepované pivo je u nás kulturní fenomén, říká Pavlína Kalousová, ředitelka komunikace Plzeňského Prazdroje

Hospoda a čepované pivo je u nás kulturní fenomén, říká Pavlína Kalousová, ředitelka komunikace Plzeňského Prazdroje

Přinášíme vám další ze série inspirativních rozhovorů s nejvlivnějšími ženami, tentokrát s Pavlínou Kalousovou, ředitelkou firemních vztahů a komunikace Plzeňského Prazdroje.

foto: se souhlasem Plzeňského Prazdroje

Pavlína Kalousová byla oceněna jako jedna z nejvlivnějších žen především díky založení nadace Byznys pro společnost. Je to platforma, která učí firmy přemýšlet a chovat se v rámci svého byznysu udržitelně a myslet na budoucnost. V současnosti pracuje Pavlína Kalousová jako ředitelka firemních vztahů a komunikace ve společnosti Plzeňský Prazdroj.

Jaká byla Vaše cesta na post ředitelky komunikace v Plzeňském Prazdroji?

Do Plzeňského Prazdroje jsem přišla z aliance Byznys pro společnost, kterou jsem v roce 2009 založila a mám radost, že se z ní stala nejúspěšnější tuzemská organizace v oblasti diverzity a udržitelného rozvoje. Mimo jiné jsme namotivovali více než 80 tuzemských firem k podpisu evropské Charty diverzity a iniciovali vznik Indexu zastoupení žen ve vedení. Mým cílem bylo pomáhat na svět takovým projektům se zapojením firem, které mají jednoznačné a měřitelné výsledky a přinesou něco pozitivního. Příkladem můžou být třeba dárcovské DMS, Národní potravinová sbírka nebo interaktivní platforma Zapojimse.cz propojující firemní dobrovolníky s potřebnými. Zároveň jsem pomáhala vytvářet strategie na poli udržitelnosti pro mnoho společností střední Evropy. Tak to bylo i s mým prvním pracovním setkáním s Prazdrojem a když přišla nabídka, abych vedla komunikaci i udržitelnost největší české pivovarnické společnosti, neváhala jsem.

Lze efektivně skloubit rodinu a práci v top managementu? Co je klíčem ke správnému vyvážení úspěšné kariéry a spokojeného osobního života? Máte pocit, že jsou ženy v tomto ohledu velmi stereotypizovány, že žena by měla být doma s rodinou a muž by měl pracovat?

Pokud budu mluvit o své zkušenosti, tak to lze pouze, pokud jsou splněny tři podmínky. Musíte mít velkou osobní motivaci, podporu rodiny, ale také firmy, kde pracujete, jak v podobě otevřené kultury, tak i nabídku nástrojů, které sladění práce a rodiny umožňují. A to jsem v Prazdroji našla plně. Osobně si myslím, že se situace v tomto ohledu obecně zlepšuje, ale je to velmi o lidech i hodnotách u jednotlivých zaměstnavatelů. A to jak směrem k pracujícím matkám, tak ale i k otcům, kteří se aktivně zapojují do péče o děti a domácnost.

Co je pro Vás osobní motivací pro váš profesní život? Lze si vůbec od tak náročné práce odpočinout?

Vždy se mi dařilo skloubit osobní hodnoty a práci. Mohla jsem se tedy vždy věnovat tématům, jako je prosazování lepšího postavení pro ženy ve společnosti nebo oblast udržitelnosti. A to mě vlastně nabíjí. Mohu posouvat věci dopředu a vidět reálné změny. Když se vám toto podaří, krásně se propojí osobní motivace a profesní život. A když přijde občas únava, pomáhá mi aktivní sport, konkrétně trailový běh nebo rodina a příroda.

foto: se souhlasem Plzeňského Prazdroje

Co pro Vás jako úspěšnou ženu znamená styl? A jak byste popsala ten svůj?

Pro mě je klíčová svoboda a určitá míra sebevědomí, a to jak v životě, tak v oblékání. Mám ráda ležérní módu, různorodost stylů a casual šaty, například ty z dílny značky COS.

Jaký máte vztah k módě a módním trendům?

Módu beru jako jednu ze způsobu vyjádření hodnot a společenských postojů. Jsem nadšená například z trendů poslední doby, kdy se do módy dostalo téma udržitelnosti, a to jak z pohledu materiálů, tak i například recyklace textilu. Sama vyhledávám značky, které jdou tímto směrem, a to jak v oblečení nebo doplňcích do práce, ale i pro sport, kde se například prosazuje oblečení vyrobené z plastového odpadu z oceánů. 

Sama v Plzeňském Prazdroji zastáváte vysokou pozici, zároveň jste ale iniciovala vznik Indexu žen ve vedení firem, který ukázal, že ve vedení společností převládají muži. Proč tomu tak podle Vás je? Myslíte si, že ženy mají určité predispozice pro business, které mohou být výhodou?

Celkově mají ženy ve vedení firem nízké zastoupení nejen v České republice, ale prakticky celosvětově. Může za tím být převládající názor, který stále jako společnost na role žen a mužů máme. Máme skvělé ženy, které se dostanou i do vedení společností, ale často musejí prokázat mnohem více než muži. A klíčovou roli u nás stále hraje role mateřství v kariéře. Souhlasím tedy s tím, že je třeba nabízet celý set nástrojů na to, aby ženy mohly lépe sladit mateřství a kariéru, ale ruku v ruce musí jít osvěta, která tradiční přemýšlení změní. Bez zapojení mužů do péče o rodinu bude stále zůstávat to největší břímě stále na ženách. A to nám v mnoha ohledech pandemie se zavřenými školami a školkami potvrdila. My se v Prazdroji snažíme naopak vycházet ženám vstříc, aby dokázaly skloubit rodinný a pracovní život, nebo aby se, pokud chtějí, mohly dříve vrátit zpět do práce třeba na částečný úvazek. Stejně tak se nám přirozeně daří zvyšovat podíl žen. Nyní v Prazdroji pracuje třetina žen, stejné zastoupení mají i ve středním managementu a vedoucích pozicích a do roku 2030 bychom chtěli dosáhnout třetinového zastoupení žen i na nejvyšších manažerských pozicích.

Díky platformě Byznys pro společnost jste měla šanci nahlédnout do mnoha firem. Kam se podle Vás za posledních 10 let posunuly české podniky z hlediska společenské odpovědnosti, firemní kultury, podnikatelské etiky či rovných příležitostí a diverzity?

Podle mě nás čeká výrazná proměna podnikání. Za poslední roky se začaly prosazovat ve firmách změny, které souvisejí s globálním propojením trhů i regulací, přichází důraz na ekologii, lidé mění životní styl i přístup k zaměstnání. To vidíme nejen u nastupující mladé generace. Navíc pandemie zásadně proměnila u mnoho profesí způsob práce a posílila digitalizaci mnoha činností. Během pandemie se také ukázalo, že celá řada firem podpořila potřebné projekty a zasažené oblasti. Například my v Prazdroji jsme po celou dobu aktivně podporovali hospodské, kteří jsou jedním z nejzasaženějších oborů, ale také například seniory nebo zdravotníky a lidi v první linii. 

foto: se souhlasem Plzeňského Prazdroje

Co je hlavním cílem společenské odpovědnosti Plzeňského Prazdroje? Jaké etické hodnoty či firemní kulturu prosazujete? Hledáte inspiraci například u zahraničních producentů piva?

Pivovarnictví je obor, který je postaven na úctě k přírodě a lidem, a to po generace. Zaměřujeme se nejen na šetrné podnikání, ale pečujeme i o naše zaměstnance, kteří jsou pro nás klíčoví, a myslíme i na naše zákazníky a spotřebitele, stejně jako komunity v okolí našich pivovarů. Velmi intenzivně se v Prazdroji věnujeme zejména snižování dopadů našeho podnikání na přírodu a okolní prostředí. Máme za sebou přitom již v mnoha oblastech velmi pozitivní výsledky. Výrazně jsme například snížili spotřebu vody na výrobu jednoho hektolitru piva, za posledních deset let o 40 procent, na necelé tři hektolitry. Trvale redukujeme naši uhlíkovou stopu. Především díky stále výraznějšímu využívání recyklovaných materiálů, ale třeba i změnami v logistice a distribuci. Postupně opouštíme plnění piva do PET lahví. Budeme-li hovořit o cílech pro budoucnost, pak mezi ty nejambicióznější bezpochyby patří, že do roku 2030 chceme mít výrobu zcela bez uhlíkové stopy. Zásadní pro nás je i podpora lokálních dodavatelů, drtivou většinu surovin nakupujeme od českých dodavatelů.  

Jaké výzvy podle Vás čeká české podnikatelské prostředí i s ohledem na to, jakou krizi aktuálně zažíváme?

Největší výzvou bude vytvořit pro české podnikání takové prostředí, které podpoří to, aby se klíčové obory postavily takzvaně na nohy a získaly podporu při transformaci směrem k ekologičtějšímu podnikání. Jedině tak udržíme krok se světem. Pro nás je klíčová oblast gastronomie, protože hospoda a čepované pivo je u nás kulturní fenomén, který není pouze o konzumaci, ale zejména vytváří příležitost ke sdílení a zážitkům s rodinou, přáteli nebo sousedy a nejen v menších místech plní hospoda i komunitní roli. Právě podpora malých podnikatelů v gastronomii bude zásadní pro náš obor, ale i pro společnost a ekonomiku. Proto jsme jako firma, i přes ztráty, které jsme utrpěli, po celou dobu pandemie v těsném kontaktu s majiteli a provozovateli hospod a snažíme se jim pomoci, ať už tím, že jim zdarma kompenzujeme prošlé pivo, odkládáme splatnost faktur na lepší časy, radíme, jak žádat o státní podporu nebo dodáváme PET lahve těm, kteří prodávají přes okénko.

Jak ovlivnila koronavirová pandemie Plzeňský Prazdroj? Potýkáte se s problémy s odbytem či nedostatkem zaměstnanců?

Koronavirová krize dopadla velmi tvrdě na celý sektor pivovarnictví a pohostinství. Omezení fungování hospod během několika měsíců výrazně ovlivnilo naše prodeje, které loni klesly o osm procent. To znamená, že jsme v loňském roce prodali o 111 milionů piv méně než v roce 2019. A nevykompenzoval to ani zvýšený zájem o balené pivo v lahvích či plechovkách. A stejně, jako se staráme o naše partnery, pečujeme i o naše zaměstnance. Bez nich bychom toto náročné období nezvládli, i proto jsme loni během krize nepropouštěli a snažili jsme se naopak najít uplatnění i pro ty, kteří vlivem krize měli méně práce, například manažery eventů a akcí či naši průvodci v pivovarech, kterou jsou dlouhodobě pro veřejnost uzavřené. Tam, kde to šlo jsme přesunuli kolegy a kolegyně na home-office. Všem jsme nabídli zdarma podpůrné programy, které jim pomáhali zvládnout tuto náročnou situaci, jako je zdarma psychologická poradna nebo jinou pomoc. Volných pozic je aktuálně v nabídce méně než před covidem, protože zájem o práci u nás roste. A to nás těší.

Mohlo by vás zajímat