Inspirace růžovou barvou přišla od posádky letadel Nikiho Laudy, říká ředitelka dopravy RegioJet Ivana Sachsová
Přinášíme vám další inspirativní rozhovor s jednou z nejvlivnějších žen Česka. Tentokrát jsme si povídali s ředitelkou dopravy "žlutých autobusů a vlaků" Ivanou Sachsovou.
foto: se svolením společnosti RegioJet
Ivana Sachsová řídí největšího soukromého vlakového a autobusového dopravce ve střední Evropě. Společnost Student Agency, dnes pod marketingovou značkou RegioJet, znají čeští zákazníci nejen díky ikonickému žlutému vozovému parku, ale také díky originálnímu zákaznickému servisu. Ivana Sachsová zde má na starosti obchodní a provozní stránku autobusové i železniční dopravy. Ve STUDENT AGENCY a ve společnosti RegioJet strávila doposud celou svou kariéru.
Jaká byla Vaše cesta na post ředitelky RegioJetu? Co podle Vás bylo klíčem k úspěchu?
Moje cesta začínala v autobuse na pozici stevardky ještě za mých studentských let tady v Brně. V roce 2004 se autobusová doprava rodila jako produkt. Zareagovala jsem na možnost si přivydělat při studiu brigádou. Tento produkt byl velice úspěšný a za pár měsíců se objevila potřeba rozšířit řízení stevardů a prodeje jízdenek. Vzala jsem si tedy na starost pár kolegyň, kdy jsme se začaly zabývat finální podobou tohoto produktu. Bylo to velmi dynamické prostředí. Pak se objevila možnost seznámit se blíže s dalšími službami v nabídce společnosti. Tak jsem se přemístila do Bratislavy, kde jsem řídila tři pobočky společnosti – v Bánské Bystrici, v Košicích a v Bratislavě. Zde jsem byla tři roky. Poté se zde v Brně uvolnila pozice po mé předchůdkyni, takže jsem se vrátila z obchodu k výlučně autobusové dopravě. Zde jsem postupně převzala i technickou část. Po krátké, asi dvouměsíční, mateřské dovolené (smích) jsem se vrátila zpět a přirozenou cestou jsem převzala i řízení vlakové dopravy. Ten vývoj byl poměrně logický. Koncept byl zaměřen na služby pro klienta, a to mě naplňovalo. Bavil mě management a práce s lidmi. Vedení mi postupně přidělovalo větší a větší kompetence. Podle mě tomu přispěla moje přirozenost, nikam jsem se nedrala tzv. na sílu. Dále to byla moje píle – chuť dotahovat věci do konce a vždy udělat něco navíc, co se od vás nečeká. Nic víc v tom není.
Logistika obecně je v českém prostředí odvětví, ve kterém kariérně vládnou převážně muži. Setkala jste se v tomto ohledu jako žena s nějakými překážkami?
Je to o týmu lidí. To, co v RegioJetu děláme, je vždy týmová práce. Můj nejužší tým kolegů jsou opravdu muži. Někdy stále cítím, že trvá delší dobu, kdy soustavnou prací musím kolegy přesvědčovat, aby mě na mé pozici akceptovali, nejen proto, že jsem žena, ale i z hlediska věku a dalších faktorů. Že by to ale byla vysloveně překážka, to říct nemůžu, více méně jsem s tím počítala. Že by měl někdo problém s tím, že jsem žena, tak takových příkladů bychom napočítali na prstech jedné ruky a většinou se jednalo o externí spolupráci. Byly to případy, kdy se mnou někdo odmítl jednat, případně při jednáních bylo těžké zachovat formální stránku věci, protože muži se často chovají žoviálně. V tom případě je nutné držet svou linii. Tendence tedy bývají, ale neberu je jako překážku. Aktuálně je ale tým skvělý a naše spolupráce funguje.
foto: se svolením společnosti RegioJet
Jaký máte vztah k módě a módním trendům? Máte například svou oblíbenou módní značku?
Vztah k módě mám kladný, ale nemám čas se tím zabývat. Dávám na svou intuici, především na to, v čem se cítím pohodlně. Hodně cestuji, proto oblečení musí být pohodlné. V práci se oblékám formálně. Jednoznačně preferovanou značku nemám. Snažím se jít i tou cestou, že si oblečení nechávám šít na míru, protože lépe sedí a je pohodlné. Ze značkové módy jsou mi asi nejbližší Mango a Tommy Hilfiger. Zde nacházím formální typy oblečení se sportovní elegancí, což mě osobně velmi vyhovuje.
Jako úspěšná žena máte jistě svůj osobitý styl. Jak byste jej popsala? Jak je to s firemní kulturou a dress codem v RegioJet?
Když jsme v roce 2011 začínali s vlakovou dopravou, byli jsme vyzyvatelem konkurence, který chce ukázat tradičním dopravcům, že to dokážeme dělat jinak. To platilo i u uniforem. Chtěli jsme mít jasně identifikovatelný personál, který ale zároveň bude vzbuzovat vstřícnost. Nechtěli jsme tradiční armádní uniformy. Majitel tehdy při cestě do zahraničí viděl personál letecké společnosti, kterou vlastnil Niki Lauda, a personál měl uniformy růžové barvy. Tehdy se majitel rozhodl, že přesně růžová barva je to, co potřebujeme. Stejně jako žlutá je vidět, je pozitivní a hřejivá. Růžová se tak stala naším symbolem, stejně jako sushi ve vlacích nebo žluté autobusy. K tomu kombinujeme v šedé barvě sukně nebo kalhoty. Hledáme kompromis, aby se personálu v oblečení dobře pracovalo, protože neustále zvedají ruce, přenášejí různé předměty a zároveň, aby to bylo elegantní, protože musejí vypadat hezky. Z toho důvodu testujeme různé střihy i materiály. Naše firemní kultura jako taková je jinak spíše neformální, ale platí základní etika firmy, která vylučuje určité formy, které by mohly působit nevkusně nebo vulgárně.
Pracují u Vás primárně ženy nebo muži?
Počet personálu narůstá a pozice se vyrovnávají, co se týče stevardů a stevardek. Lehce mohou v těchto pozicích převažovat dívky, ale není to náš záměr. Pro řadu lidí to již není brigáda při studiu, ale plnohodnotné povolání. Plánujeme rozšiřovat naše služby dále, proto dbáme na odbornost personálu. Máme tak mladší i starší ročníky.
foto: se svolením společnosti RegioJet
Jak bilancujete mezi prací a rodinným životem? Daří se Vám to?
Myslím, že se to daří. Mám dvě děti. Začínala jsem u jednoho zaměstnavatele a v té době i u jednoho partnera, kterého mám dodnes. (smích) Ve světě Student Agency a poté RegioJetu proto žijeme po celou dobu spolu a mám v něm oporu. On sám je živnostníkem. To, jak se vyvíjela moje kariéra, ovlivnilo i jeho směr. Byla, jsou a budou období, kdy člověk musí obětovat práci i společný víkend. Pro nás totiž pracovní doba vlastně nekončí. Vlaky a autobusy jedou nonstop. Jsem proto k dispozici prakticky neustále. A právě to jsem musela s postupem času začít regulovat. Zorganizovat svou práci. Plánovat. Osobně jsem velmi organizovaný člověk a dokážu si čas naplánovat a dodržet, což mě uklidňuje - vím, co je dnes a co bude zítra. S dětmi totiž není prostor na neplánované věci, ale to vůbec není myšleno negativně. Myslím, že se nám podařilo s manželem si rodinný život vytvořit. Od začátku byla nezbytně nutná podpora. I děti se daly s kariérou ukočírovat. Prakticky jsem nebyla na mateřské dovolené. Vše prostě funguje, jak má.
Jako top manažerka velké společnosti toho máte jistě hodně, dokážete si vůbec odpočinout? Co Vás nejvíce nabíjí energií pro Vaši práci?
Snažím se najít si čas na cvičení – běhám a věnuji se pilates. Dále jsme aktivní rodina, s dětmi jsme neustále v přírodě. 90 % času se tedy nabíjím rodinou.
Máte nějaký inspirativní vzor pro Vaši kariéru?
Sleduji politické dění. V současnosti je mi velmi sympatická slovenská prezidentka. Sleduji její kroky i to, jak vystupuje, a částečně jsem se jí inspirovala. Není to však dlouhodobé, jen toto v současné době registruji.
Největší expanze, kterou jsem v loňském roce zaznamenala, bylo zavedení spoje do Chorvatska s lůžkovými vozy. Považujete to za úspěšný projekt v rámci financí i s ohledem na krizovou situaci, která nastala?
Do Chorvatska jsme předtím sezóně jezdili autobusy. Loni jsme opravdu poprvé vyjeli po železnici. Byla to vysloveně reakce na spojení s Covidem-19. V toto období docházelo k rozvolňování a idea majitele byla, že tento typ dovolené bude pro cestující zajímavý. Nástup byl velmi rychlý. Obsazeností jsme byli velmi překvapeni. Přichystat celý koncept nás však stálo spoustu sil. Letos na tento zájem navazujeme. Vlaky pojedou nejen do Rijeky, ale i do Splitu, a vypadá to, že i v tomto těžkém období si Češi vyberou tento typ letní dovolené. Produkt se tak pravděpodobně stane i naší stálicí.
foto: se svolením společnosti RegioJet
Jaké výzvy čekají Vaši firmu i Vás osobně?
Máme několik projektů. Pandemické období jsme využili k chystání expanze na další evropské trhy. Kromě Chorvatska je to i trh nočních lůžkových vlaků. Jednou z takových linek by mohl být spoj přes Berlín do Bruselu. Dále si otevíráme cestu na polský trh, kde máme ideu linky přes Polsko na Ukrajinu do Lvova. Tato linka je již těsně před spuštěním. Chceme se tak etablovat tímto směrem a na další trhy ve střední Evropě. Z českého trhu pravděpodobně uspějeme ve výběrovém řízení pro linku Kolín a Ústí nad Labem. A samozřejmě jsme navýšili i vozový park a rádi bychom obnovili autobusový vozový park, takže v současnosti projektujeme nový autobus.
Jak podle Vás změnila pandemie české podnikatelské prostředí? Můžeme si z ní vzít něco pozitivního?
Pozitivně myslet musíme. Pokud se podíváme na příběhy každého našeho zaměstnance, zjistíme, že těch příběhů je mnoho, ne všechny pozitivní. Snažíme se ale myslet pozitivně. RegioJet nám umožnil využít čas pro inovace. Myslím si, že pro firmy obecně je pandemie velká výzva v tom, jak rychle reagovat na změny. Vyžaduje si to tato situace. Firmy musejí měnit své strategie. V našem cestovatelském světě cítíme dopady v oblasti výpadku letecké dopravy a zavřených hranic. My jsme ale začali v tomto budovat koncept digitalizace prodeje. Zabýváme se tím, na co před pandemií nebyl čas. Doufáme, že až se svět „oklepe“ z této pandemie, budeme schopni zákazníkům nabídnout vylepšené produkty.
foto: se svolením společnosti RegioJet