Jak chce značka H&M změnit fast fashion?

Jak chce značka H&M změnit fast fashion?

Fast fashion a pracovní podmínky zaměstnanců v textilních fabrikách - to jsou žhavá témata posledních měsíců, které jsou problémem především velkých globálních řetězců, jako je H&M. Značka v čele s novou výkonnou ředitelkou představuje ambiciózní plány, jak změnit celý fast fashion průmysl udržitelným směrem. 

Zdroj: hm.com

Nová výkonná ředitelka značky H&M Helena Helmersson přichází s poměrněodvážnou vizí změny celého konceptu fast fashion. V rozhovoru pro britský Vogue řekla, že si myslí, že fast fashion by nemělo být sprosté slovo.

„To, že ženy po celém světě mají možnost vyjádřit samy sebe skrze módu a design, by mělo být krásné. Celý problém spočívá v systému, kterým fast fashion funguje, a to je potřeba změnit,"říká Helmersson.

V současnosti se ročně vyrábí více než 100 bilionů oděvů. Každý z nich je nošen v průměru 7x před tím, než je nadobro odepsán, uvádí průzkumy. Tento fakt má samozřejmě ohromný dopad na životní prostředí jako využívání přírodních zdrojů, znečištění a produkce CO2, ke které módní průmysl přispívá neuvěřitelnými 10 % celosvětové produkce. 

Udržitelnost

Jedním z hlavních cílů značky je udržitelnost. V ideálním případě by Helmersson chtěla dosáhnout 100% modelu, ve kterém všechny produkty budou buď znovu použité a nebo plně rozložitelné a také dosáhnout tzv. „climate positive" formy výroby, při které je dopad na životní prostředí nulový, dokonce naopak životnímu prostředí prospívá. Takový cíl ale vyžaduje naprostou reformu ve výrobě oděvů, kterou chce značka uskutečnit do roku 2040. 

První kroky k tomuto ambicióznímu cíli značka H&M již podnikla. Jako první totiž přišla s šaty z tzv. cirkulózy, což je materiál vytvořený ze 100% recyklované bavlny. Některé prodejny také odstartovaly systém, kterému říkají Loop, ve kterém mohou zákazníci nosit na prodejnu staré oblečení a sledovat, jak se změní v nový kus oděvu přímo před jejich zraky. 

zdroj: hmgroup.com

zdroj: hm.com

Pracovní podmínky a platy

Pracovní podmínky lidí, kteří šijí oblečení pro velké firmy, jako je H&M, jsou velkým tématem. V roce 2019 značka přidala na své e-shopy možnost prohlédnout si transparentnost výrobku, kde uvádí konkrétní jména a počty zaměstnanců dodavatelů a fabrik, ve kterých je oblečení vyráběno. Co ale značka nezveřejňuje, je informace o platech pracovníků. Mnoho lidí si tak klade otázku, jak je možné, aby každý pracovník výrobního procesu dostával dostatečný plat ve chvíli, kdy se cena jednoho trička pohybuje v řádech stokorun. Povědomí o pracovních podmínkách těchto zaměstnanců stouplo také díky koronaviru, kdy došlo kezrušení objednávek v ceně za 16 bilionů dolarů, což znemožnilo dodavatelům zaplatit své zaměstnance. Zatímco H&M plnilo své objednávky, obhájci pracovních práv vyzvali společnost, aby se zavázala, že všichni pracovnící ve výrobě dostávají za svou práci adekvátní finanční odměnu. 

„Sdílíme dodavatele s mnoha dalšími značkami,"vysvětluje Helmersson. Jiné značky mají mnohem vyšší ceny, ale pracovníci jsou za práci placeni naprosto stejně. Samozřejmě, je to vše o odběru ve velkém, získáváme tak větší produktivitu a levnější ceny, a ty ceny, které nabízí H&M, jsou skvělé, protože dávají možnost lidem nakupovat udržitelné oblečení téměř bez ohledu na jejich finanční situaci."

Výkonná ředitelka uvádí, že značka pracuje na tom, aby došlo ke změně celého systému. Jako globální celosvětová značka, je H&M odpovědná za 177 tisíc vlastních zaměstnanců a 1,6 milionu textilních pracovníků. Cíl, aby všichni pracovníci získávali férové mzdy, je proto opravdu velký. 

„V roce 2013 jsme začali s Iniciativou životního minima, která zajišťuje, že fabriky, se kterými značka spolupracuje, zajišťují dostatečné platy pro své zaměstnance. Platy nemůžeme ovlivňovat přímo, protože ti pracovníci jsou zaměstnáváni značkami, se kterými spolupracujeme, ne přímo námi. Bylo by skvělé, kdyby se nám tohoto cíle podařilo dosáhnout. Je ale potřeba, aby ten cíl mělo více módních značek, aby mohlo docházet k větším změnám a rychleji. Dějí se nyní tyto změny dostatečně rychle? Ne, nedějí." Helmersson pracovala dva roky ve výrobní kanceláři v Bangladéši. Uvědomuje si tak, že značka H&M má obrovský vliv na životy lidí v podobných zemích. Zvláště, co se týče vytváření pracovních míst především pro ženy, které stále tvoří 80 % všech pracovníků s textilem, a možnost pomoci tak rodinám dostat se ze spárů chudoby. 

Zdroj: hmgroup.com

Plány do budoucna

Jasné je, že značka  H&M v čele s Helenou Helmersson chce být leaderem udržitelnosti v módním průmyslu. Její první veřejný projev byl v říjnu na Kodaňském módním summitu, kde se každoročně scházejí hlavy velkých módních společností, aby zde probraly budoucnost udržitelnosti.

Moje vášeň spočívá v dosahu, který tato velká módní značka má, a to, že můžeme učinit udržitelnou módu dostupnou pro všechny. To, že můžeme tento průmysl vést k udržitelné budoucnosti." 

Nyní můžeme jen zvědavě čekat, zda se této globální značce podaří plnit odvážné cíle, které si stanovila. Možná se H&M opravdu jednou povede fungovat se 100% udržitelností a s férovými platy. Jisté ale je, že to bude běh na dlouhou trať. Pro milovníky udržitelné a šetrné módy je tak stále lepší variantou podpora transparentních lokálních značek, které zaměstnávají české švadleny, které za svou práci dostanou dostatečně zaplaceno, dokládají původy jejich materiálů a podporují naši ekonomiku. 

zdroj: hm.com

zdroj: hm.com

Mohlo by vás zajímat