Jak je na tom český módní průmysl - jaké značky opravdu vyrábí v ČR?
Velké, známé firmy s prodejnami po celém světě zná každý. Jak to ale vypadá s módním průmyslem u nás?
Módní průmysl je odvětví, bez kterého už bychom se neobešli. Pro někoho je to pouhou nutností se obléct, pro jiné jde o skutečný zájem. V obou případech se však musí oblečení nejprve ušít, než je připraveno k prodeji. Otázkou je ale kde? Tuto otázku si naštěstí poslední dobou klade čím dál více lidí a veřejnost začíná stále více sledovat původ svého oblečení a fakt, že módní průmysl nemá dopad pouze na náš styl, ale také na ekonomiku a na životní podmínky lidí, které jsou v něm zaměstnáni. Proto i v našem českém módním průmyslu nastávají lepší časy.
Jaký je náš módní průmysl?
S přívalem množství zahraničních značek, které v podstatě ovládly módní trh, došlo k velkému oslabení českého módního průmyslu. Oblečení z velkých módních řetězců je sice snadno dostupné a levnější, ale s cenou často klesá také kvalita. Od konce 20. století se většina výroby oblečení v nižší či střední cenové kategorii přesunula do Asie. Většina lidí zde pracuje v příšerných podmínkách, oblečení bývá nekvalitní a společnost žije trendem tzv. "fast fashion." Otázkou tedy je: "Nebylo by lepší tvořit vlastní módní průmysl?"
I tuto otázku si naštěstí položilo mnoho talentovaných lidí se zájmem o módu a díky nim můžeme během posledních 8 let sledovat vzestup české módní platformy. Čísla Asociace textilního, oděvního a kožedělného průmyslu (ATOK) mluví za vše. Zatímco samotný textilní průmysl měl v roce 2008 obrat 33,1 miliardy, před dvěma lety to bylo za 11 měsíců 42,2 miliard. „Celkový růst tržeb lze odhadnout v textilním průmyslu na cca tři procenta a u oděvního průmyslu na cca dvě procenta,“ říká Jiří Česal, výkonný ředitel asociace. To ovšem není vše, podle prognóz by se měla čísla stále zvyšovat.
Kdo opravdu vyrábí u nás?
Česká módní scéna se plní rodinnými firmami i jednotlivými jmény šikovných, ambiciózních návrhářů. Možnosti rozvíjet se, přináší také řada přehlídek a módních akcí jako například Fashion Weeky, které se u nás těší nemalé oblibě a na kterých mohou módní nadšenci sledovat nové trendy návrhy. Na té působila i známá česká firma zaměřená na pánskou módu - Blažek.
Kvalitní českou práci úspěšně prezentuje také streetová značkaChatty zaměřená na Denim nebo módní značka Kristýny Javůrkové - Jakoby. V Česku navržené i vyrobené spodní prádlovám může poskytnout například značka Represent a české kabelky zase značka Elega. Značky mají ale často problém najít i u nás kvalitní pracovní síly, protože zájem o řemeslo v Čechách ubývá. Musíme proto doufat, že postupně se rozšiřující módní trh se brzy rozšíří i o nové, šikovné švadleny. Bez nich by to přece nešlo!
ATOK.cz, pinterest.com