Jak koronavirus mění módní průmysl

Jak koronavirus mění módní průmysl

Ještě před několika týdny bylo otevřené zákulisí několika módních přehlídek. Dnes, o pouhý měsíc později, nepředstavitelná věc. Koronavirus COVID-19 zastavil život téměř celého světa. Jaký dopad to má nyní na módní průmysl?

Téměř na začátku roku, při milánském týdnu módy, mohli hosté nahlédnout do zákulisí přípravy přehlídky módního domu Gucci. Bylo možné vidět, co nikdo jiný neviděl. Dívat se krejčímu pod ruce při úpravě posledních detailů šatů. 

"Móda není jen o oblečení. Jde o celý příběh. Chtěl jsem ukázat, že móda je složitý mechanismus. Je to druh rituálu, něco posvátného, ​​liturgického, něco jako náboženství", uvedl pro Vogue Alessandro Michele, návrhář italského módního domu Gucci.

Dnes, o pouhý měsíc později, by se nic podobného za žádných okolností nekonalo. Koronavirus COVID-19 zastavil nejen italský život, ale život celého světa. Stále více zemí uzavírá univerzity, školy, muzea a restaurace, uzavírá hranice a ukládá zákaz vycházení. A protože jsou tato ochranná opatření nevyhnutelná, jejich důsledky pro módní průmysl jsou drastické. Součástí celého tohoto příběhu jsou rozsáhlá ekonomická a sociální narušení v celosvětovém měřítku. Uzavřené podniky negenerují tržby. Ty, které zůstaly otevřené, hlásí pokles poptávky. Přirozeně - není se čemu divit. V těchto chvílích je móda asi tím posledním, na co bychom pomysleli.

Podle Business of Fashion pokles obratů v Číně před několika dny činil 50 % (země je největším a nejdůležitějším trhem pro módní průmysl). Pokles obratů v Itálii je odhadován na 25 %. Celosvětové ztráty budou činit miliardy. Jedním z důvodů je narušení výrobních a dodavatelských řetězců. Móda je mezinárodně propojeným odvětvím mezi výrobci a dodavateli. Pokud jsou továrny díky koronaviru uzavírány, a to kdekoli na světě, ovlivní to celý výrobní proces.

Móda však není jen o spotřebním zboží, ale také o kulturním přínosu, byť by to pro mnohé mohlo být povrchní a směšné. Několikrát do roka jsou širokému publiku představovány myšlenky, múzy a vize těch nejtalentovanějších návrhářů v podobě módních přehlídek, ve kterých se snaží číst všichni editoři, stylisté a zákazníci. Je tak velice obtížně si představit, jak bude móda v následující budoucnosti plnit právě svou kulturní funkci. Plánované módní akce jsou prozatím zrušené. Většina z nich se bude nyní odehrávat pouze na internetu. Ovšem žádné médium nezprostředkuje samotný zážitek. Nevyvolá ty stejné emoce jako naživo viděná přehlídka. Každý detail celé kolekce, prezentace, pohyb, hudba, světlo, vlasy modelek a jejich make-up, místo konání. Tolik vjemů, které musíte zažít všemi smysly.

„Móda je nezničitelná. Ukazuje mi, že život pokračuje, i když jsme všichni ovlivněni okolnostmi a musíme zůstat v klidu a čelit budoucnosti se stylem a odvahou. Tato válka proti koronaviru přejde a my musíme zůstat silní,“ uvedla Angelica Cheung, šéfredaktorka čínského Vogue.

businessoffashion.com, vogue.de

Mohlo by vás zajímat