Jak poznat profesionální asistentku

Jak poznat profesionální asistentku

Vysoké nároky na upravený vzhled, vhodně vybrané oblečení a celkově ta správná image začínají být v pracovním procesu stále častější. Tím spíše na takové pozici, jakou je profesionální asistentka, sekretářka nebo recepční.

Profesionální asistentku často klient spatří jako úplně první osobu při návštěvě dané společnosti. Výrazně tak ovlivňuje jeho první dojem (a jak víme, zkažený první dojem se napravuje jen velmi těžce). Asistentky, sekretářky a recepční mají firmu reprezentovat, proto je na jejich míru reprezentativnosti kladen velký důraz. Samozřejmě nejen jejich vzhled a image jsou důležité, musí to být osoby také vysoce loajální, výkonné, flexibilní a s výbornými komunikačními dovednostmi.

Zdá se, že být správnou profesionální asistentkou vyžaduje malý zázrak. Jak by měla taková žena vypadat a jak by se měla chovat, jsme se zeptali PhDr. Lenky Kolajové, poradkyně, lektorky a koučky, která již několik let vede ve vzdělávací společnosti top vision mezinárodně certifikovaný seminář Soft skills profesionální asistentky.

Lenko, proč je tento dvoudenní seminář tak oblíbený? Z jakých důvodů se do něj ženy hlásí?
Ač by to možná mnozí nečekali, pozice profesionálních asistentek a sekretářek je dosti vyčerpávající. Musíte být skoro perfektní a zároveň vycházet s někdy konfliktními typy lidí a zvládnout velké množství úkolů.

Ženy s tímto zaměstnáním bývají citlivé ke kritice a nezdarům, často tak hledají chyby samy v sobě a při komplikacích zbytečně předvídají nejhorší možné scénáře. V semináři pracujeme na tom, aby byly schopné nahlížet na problémy z více možných úhlů, uměly analyzovat odlišné charakterové typy a přestaly si brát věci osobně.

Učíme se ale také zcela pragmatické a snadněji uchopitelné věci, jako je vhodná image, povolená a zakázaná móda i například postupy při přijetí návštěvy a tzv. small talk (tedy schopnost příjemně a bez zádrhelu navázat s klientem hovor na nepracovní téma).

Mluvíte o image asistentky. Existují pro ni pevně daná pravidla? Poznáte asistentku na první pohled podle toho, co má na sobě?
Až takto zjednodušit to nelze. Nepřijdete do obchodu s oblečením a neobjednáte si „jedno asistentské v tmavě modré“. Asistentky mohou být oblečeny různě, není udaná žádná konkrétní značka ani přísně přikázané střihy. Samozřejmě jsou ale jisté mantinely, které by neměly být překračovány.

Ačkoli v oblečení asistentek nefunguje unifikace, je zajímavé, že si „rodilé asistentky“ bývají velmi podobné po charakterové stránce. Mají často stejný typ temperamentu, díky němuž jsou pečlivé, svědomité, důsledné, precizní, dochvilné a umí hlídat čas i předvídat problémy. Tedy mají vlastnosti pro tuto práci nanejvýš potřebné.

Jaké hranice v oblékání by dobrá asistentka neměla překročit?
No, víte, taková ta klasika, kterou známe z filmů o manželských trojúhelnících, tedy krátká sukýnka a hluboký výstřih, to je právě jednou z těch hranic. Taková vizáž by měla zůstat na televizní obrazovce.

Asistentka by měla působit především věrohodně a spolehlivě, nikoli tak, že mužská část klientů zapomene, jakou službu si to vlastně chtěla u firmy objednat. Spolehlivému dojmu napomáhá i výběr barev, například modrá je ideální, chceme-li v klientech vzbudit důvěru. Červená působí příliš agresivně, hodí se proto spíše na drobné doplňky, které celkový vzhled oživí.

Je nutné na takové pozici nosit kostýmek?
Ve většině případů to neuškodí. Ale jsou i firmy, které se prezentují jako neformální a nezávislé a i ředitel nosí jen džíny a tričko. Pak byste v drahém formálním kostýmku mohla působit jako pěst na oko a krédo firmy naopak narušovat. Vždy je důležité brát v úvahu kontext.

Pokaždé se našich účastnic ptám, když chtějí vědět, co na sebe – a jaké jsou hodnoty vaší firmy? Jak chce vaše společnost na zákazníky působit a v čem chodí váš nadřízený? Až podle toho jim dám konkrétní tipy, co by se dalo vylepšit.

Stanu se po absolvování semináře top vision profesionální asistentkou manažera, když nemám žádné zkušenosti na této pozici?
Seminář by vám výrazně pomohl takového zaměstnání dosáhnout. Budete po jeho absolvování vědět, jak přijít oblečená a upravená i jak se vypořádat se záludnými otázkami při pracovním pohovoru i s potenciálními nepříjemnými klienty.

Co byste na závěr doporučila našim čtenářkám, které možná jako asistentky a recepční již pracují nebo toto zaměstnání zvažují do budoucna?
Aby neztrácely odvahu a výdrž. I když se někdy pod tíhou pracovních úkolů a kritiky kolegů může dobrá nálada vytrácet, všechny komplikace se dají zvládnout s čistým štítem a příjemným pocitem, pokud se snažíme na sobě pracovat a dál se rozvíjet.

Zdroj: top vision open events s.r.o.

Mohlo by vás zajímat