Jak se k situaci na Ukrajině staví světové módní značky
Situace na Ukrajině se dotkla asi každého z nás a dále eskaluje, jak se k tomu staví módní svět? Někteří módní giganti prvně mlčeli, pak začali konat. Jak se známé módní domy postavily k situaci na Ukrajině a co poskytly na zlepšení situace?
zdroj: pexels/katiegodowski
V době, kdy se konflikt mezi Ruskem a Ukrajinou stupňuje, tak i velké značky módního průmyslu se hlásí k míru a využívají svých platforem ke sdílení charitativních darů a užitečných zdrojů. Mnohé z nich také zastavují obchodování v Rusku. Je nutno podotknout, že některým trvalo pár dní, než jakkoliv zareagovali, např.: Gucci, Prada, Versace, Fendi nebo Miu Miu z milánského fashion weeku zůstal zticha a jediné, co jste za víkend mohli na jejich sociálních sítích spatřit, byla pouze móda.
„Ruští klienti tvoří zhruba dvě až tři procenta trhu s luxusním zbožím. Samozřejmě, že jsou značky nervózní z toho, aby je nenaštvaly. Navíc možná předpokládají, že tito zákazníci jsou antiputinovští. Ale tak, jako fotbalové ligy odmítají posílat své týmy hrát do Ruska, bylo by vhodné, aby stejný přístup zvolil i módní svět,“ napsal ukrajinský designér a kloboučník Ruslan Baginskiy a naznačil, že v dnešní době nelze být neutrální.
Ruský prezident Vladimir Putin po měsících rostoucího napětí vyhlásil 24. února Ukrajině válku a zahájil invazi do země. Současně Evropou putoval měsíc módy, kdy špičkové značky předváděly kolekce, které se připravovaly několik měsíců. Zatímco půvab přehlídkového mola někteří lidé na sociálních sítích označili za nevhodný, mnoho velkých módních domů se nakonec zapojilo do akce finanční podporou a pomocí uprchlíkům přímo na místě.
zdroj: pixabay/samuelfrancisjohnson
Mezi společnosti vlastnící ty nejluxusnější módní domy patří Kering, která stojí v čele značek jako Gucci, Alexander McQueen, Balenciaga, Bottega Veneta a Saint Laurent, oznámila, že poskytne významný dar na podporu tisíců uprchlíků.
Supermodelka Gigi Hadid, která byla v uplynulém měsíci jednou z nejžádanějších modelek na evropských molech, také oznámila, že výdělek z módní přehlídky na podzim 2022 věnuje na pomoc Ukrajině.
Gucci věnoval 500 000 dolarů UNHCR prostřednictvím své iniciativy Chime for Change. LVMH věnovala Mezinárodnímu výboru Červeného kříže (MVČK) 5 milionů eur na pomoc přímým i nepřímým obětem krize. Kromě toho podnik zahajuje kampaň na podporu MVČK, která má usnadnit příspěvky zaměstnanců celé skupiny a jejích 76 módních domů. Společnosti Chanel oznámila dar ve výši 2 milionů eur, který bude věnován dvěma humanitárním organizacím, Care a UNHCR.
Louis Vuitton poskytl organizaci UNICEF okamžitý dar ve výši 1 milionu eur na pomoc ukrajinským dětem a rodinám. Po předvedení své nejnovější kolekce v Miláně Armani Group v tichosti z úcty k válce na Ukrajině oznámila, že věnuje 500 000 eur Úřadu vysokého komisaře OSN pro uprchlíky na pomoc a ochranu těch, kteří byli nuceni uprchnout před válkou na Ukrajině. Zapojily se i menší značky jako Adidas, H&M, Nike, ASOS, Puma, Under Armour, Mango a další.