Jak to vypadá, než vám přijde vaše objednávka domů
Zákazníci si čím dál častěji žádají co nejrychlejší dodání zboží. Je to pochopitelné, ale doručovací firmy to stojí až příliš...
V době online nakupování, kdy si zákazníci zvykli, že když jeden den objednají, druhý den jim balíček dorazí domů, se stala doprava jedním z předních faktorů, které od sebe jednotlivé online obchody odlišuje. Někteří obchodníci nabízejí dokonce vícero možností dopravy a díky tomu k sobě lákají zákazníky. Žijeme ve světě, kdy rychlejší vyhrává častěji než levnější. Všimněte si, že většina obchodníků má zavedenou dopravu zdarma při utracení minimální částky, někde je to pár stovek, jinde několik tisíc, tak či onak, na tomto principu (mimo jiné) eshopy prodávají.
Díky průzkumu Sunday Times bylo zjištěno, že někteří zaměstnanci amerického obchodu Amazon byli propuštění z práce proto, že si vzali odděleně čtyři dny volna ze zdravotních důvodů a měli k tomu dokonce lékařské potvrzení. Jiní zaměstnanci jedné velké světové doručovací společnosti pro změnu popsali pracovní podmínky slovy "horší než vězení". Jsou to právě zaměstnanci, kteří pracují v přepravních společnostech, kdo doplácí na tento business model. Pracují 24 hodin denně, aby stihli odbavit všechny zásilky. Podepisuje se to na jejich zdraví a ve výsledku dostanou výpověď.
Problémy se týkají také online obchodu ASOS, který musel dlouho zvládat kritiku kvůli najímání dočasných zaměstnanců a ještě ke všemu tuto praktiku zapíral. Nejen ASOS najímal dočasně pracovníky a platil jim tu nejmenší možnou mzdu. Týká se to také Sports Direct nebo Amazonu. Firmy se k tomuto řešení ubírají, když mají dojem, že není na výběr. Podle statistik právě doručování zboží až k zákazníkovi domu zaplňuje 20 % z celkové ceny zboží. Zatímco jeho doručování do obchodů, odkud by si ho zákazník mohl vyzvednout, stojí v porovnání jen procent sedm.
Ředitel největší britské doručovací společnosti Neil Ashworth vidí celou problematiku jasně: "Lidé uvěřili, že doručování k nim domů by mělo být zadarmo. Zatímco doručování jednotlivých balíčků stojí daleko více než doručení zboží do obchodů. Ale e-shopy tuto možnost musejí nabízet, protože jejich zákazníci ji očekávají." Pravda je ovšem taková, že žádný obchod z dopravy nevydělává. Spíše se snaží prodělat co nejméně. V tomto ohledu jsou na tom daleko lépe dražší a luxusnější obchody. Zdá se totiž daleko rozumnější zaplatit stovku za dopravu, když si kupujete svetr za osm tisíc, než dát stejnou cenu za doručení a svetr za dvě stovky z fast fashion řetězce.
Výsledek? Možnost doručování ze dne na den zadarmo nemusí vymizet. E-shopy pouze zvedají výši minimální utracené částky a snaží se zrobotizovat celý proces balení zásilek a nahradit lidskou sílu mechanikou. Úplná automatizace je ovšem ještě daleko a do té doby by si měli zákazníci uvědomit, že není možné kliknout na monitor jeden den večer a druhý den dopoledne dostat to, na co klikli na obrázku.
businessoffashion.com