Jak z fast-fashion udělat módu udržitelnou
Udržitelná móda nutně neznamená, že musí být výhradně od návrhářů, co šijí za etických podmínek a která nepodléhá tzv. fast fashion. Tyto dva pojmy lze perfektně kombinovat.
Nejprve, o čem je vlastně udržitelná a etická móda?
Udržitelná móda je balanc mezi osobním vyjádřením se skrze módu a schopnosti ocenit lidskou práci, dovednost a čas. Jde o vytvoření příležitosti vyjádřit osobnost volbou toho, co máme na sobě, bez toho tvořit kompromis na úkor lidských práv a životního prostředí.
A co je fast fashion?
Ačkoli proces pěstování přírodních vláken je stále stejný, fast fashion je spíše o zrychlení procesu výroba-nákup-zbavení se věcí. Je to model, který nabádá k velkému množství nákupů zboží, které vzniklo za neetických podmínek, a následně jeho znehodnocení.
Bohužel to nelze vnímat pouze černobíle. Řetězce dávají práci mnoha lidem, pro které může být i životně důležitá, a ne každý si může dovolit utratit peníze za kvalitně zpracovaný kašmírový svetřík. Ačkoliv fast fashion rozhodně není etické řešení, vše lze dělat lépe. Vrátím se tedy k prvotní otázce “Je možné z fast fashion udělat módu udržitelnou?” A odpověď bude ano - v některých případech.
Věnujte pozornost těmto 5 bodům
1. Nekupujte příliš velkémódní výkřiky a ujistěte se, že si každý z kousků budete užívat i na konci této sezóny. Mějte svůj vlastní styl a toho se držte.
2. Věnujte pozornost látkám a jejich zpracování. Něco je udělané lépe, něco ne. Důkazem jsou bavlněná tílka ze známého módního řetězce, které vlastním již 4 roky - opravdu je to možné.
3. Nakupujte pouze věci, které si zamilujete. Stejně jako když nepřeskočí jiskra již na prvním rande, později se to již nezlepší. Nač ztrácet čas s partnery, kteří v nás nic nezanechávají a nač kupovat oblečení, které je pouze dostupné.
4. Věnujte pozornost správné péči o jednotlivé materiály. Zároveň ne vše je třeba prát po prvním nošení, pokud to není skutečně špinavé. Přílišné praní může škodit a zkracovat životnost jednotlivým kouskům.
5. Od doby, kdy je fast fashion a udržitelný šatník velký pojem, i velké řetězce musely zareagovat. V roce 2013 H&M začalo lákat zákazníky k tomu, aby recyklovalisvé oblečení, Zara vytvořila udržitelnou kolekcis jednodušším designem a z recyklované vlny. Proto, když už musíte nakupovat v obchodním řetězci, vždy si zjistěte, že někde není nějaké více udržitelné řešení. Zároveň nic nevyhazujte a ujistěte se, že není nějaké lepší řešení, jak tomu sepranému tričku dát ještě nový život.
unsplash.com