Jaké oblibě se těší outletové obchody v zahraničí a u nás?

Jaké oblibě se těší outletové obchody v zahraničí a u nás?

Zlevněné značkové zboží se prodává nejen ve slevách. Přebytečné, kazové nebo to nižší kvality lze koupit za minimální cenu i v outletech. Kupují ho však lidé doopravdy?

Historie outletů

Historicky vznikl obchod s názvem outlet už v roce 1930, a to v Americe. Továrny na výrobu oblečení začaly prodávat zboží druhé třídy, tedy kazové, poškozené, nesezónní, přebytečné a netrendové v oddělené prodejně kousek od továrny. Bylo to míněno pro stávající zaměstnance. Ti dostávali slevu až 80 %. Časem si začali zlevněné vyřazené kusy kupovat i příbuzní zaměstnanců. Majitelé továren si všimli popularity prodeje a začali tvořit outletové obchody i pro veřejnost. Hlavní myšlenkou bylo mít obchod kousek od fabriky. Lehce se tak kazové zboží okamžitě prodalo. Do Evropy se však outlet rozšířil až v roce 1995, nejprve v Anglii. Americký nápad se poté rozšířil do celého světa. 

První outlet v České republice

Počáteční naivitu outletového nápadu vyvrátili sami zákazníci. V Anglii se začala obchodní místa s vyřazeným zbožím těšit obrovské popularitě. Levné věci ke koupi znamenaly ušetřit. V České republice se otevřel první outlet až v roce 2007. Relativně nová obchodní strategie se u nás teprve rozvíjí. Zákazníci se snaží pochopit, co vlastně outlet je. Je to second hand zboží? Je to vždy druhá kvalita? Je to módní oblečení? V České republice se pomalu rozvíjí obliba outletů.V těžké konkurenci levnějších značek s novým zbožím v porovnání se značkovým nemoderním zbožím však stejně levným, ale nižší kvality, nemůže být lehké obstát. 

Outletové vesnice

Moderní doba nabízí outletové zboží i na internetu. Zákazník tedy nemusí jezdit většinou do vzdálené prodejny nebo obchodního centra. Zatímco v Americe se outletová obchodní centra stavěla už před padesáti lety, v České republice teprve před pár lety. V Anglii existují celé vesnice se stovkami obchodů na jednom místě. Outlet nápad se tedy časem zvětšuje a nabízí více a více zboží, protože chce outletový ráj nakupujícího nalákat na co největší výběr. Paradoxem je, že outlet byl vždy součástí továrny. V dnešní době je to samostatný obchod, prodávající zboží od jakékoliv značky. Velmi často také neznámého návrháře.  Zde hraje velkou roli marketing. 

Zboží na zakázku outletům

Mnoho firem, značek a návrhářů si všimlo zájmu zákazníků o koupi věcí s nižší kvalitou a tudíž začali vyrábět zboží přímo pro outlet. Nejde zde tedy už o nutný prodej nepovedeného, přebývajícího nebo starého zboží. Jde jen o peníze. Jak chcete dokázat, že zboží bylo vyrobeno opravdu pro značkový obchod? Není to možné, a proto jsou obrovské slevy spekulativní. Zákazníci však slyší na slevu, zlevněné ceny a výprodej. Původ zboží nebo důvod slevy už mnoho lidí nezajímá. Nekvalitní a nemoderní oblečení tak kupují levně a jsou spokojeni. Outlet tak pomalu vzrůstá na popularitě. Pozor však na chytáky!

hbswk.hbs.edu, pinterest.com, cijeurope.com, telegraph.co.uk, ekonomika.idnes.cz, prague.thestyleoutlets.cz, wikipedia.com

 

Mohlo by vás zajímat