Jaký vliv budou mít roboti na módní průmysl?
Jedním z největších problémů, který pro lidstvo nastane, bude automatizace mnohé práce. Budoucnost tak přeje více robotům než lidem.
Sci-fi filmy už dávno nejsou jen bujnou představivostí. Nebude trvat dlouho a mnohé z nich se vyplní. Už dnes roboti vysávají podlahy, lítají na Měsíc a vytváří pracovní hodnoty. Ne jinak tomu bude v módě.
V Kodani proběhl módní summit, na kterém skupina lidí spekulovala o dopadech robotů a automatizaci prací. Zaznělo zde, že v příštích letech se tato problematika odrazí i na globálním oděvním průmyslu. Spoustu lidi tak přijde o práci.
I když se všeobecně tvrdí, že automatizace a digitalizace zvýší produktivitu dodavatelského řetězce a výrazně zlepší výkonnost módního průmyslu v oblasti udržitelnosti, pak stejně platí, že tyto inovace připraví některé zaměstnance o práci.
„Od výroby přes design, až po analýzu podnikání se budou všechny pracovní pozice v módním průmyslu měnit, protože některé úkony jsou postupně automatizovány pomocí robotů a umělé inteligence,“ řekl Carys Roberts, senior ekonom z Institutu pro výzkum veřejné politiky. „Velkou výzvou je zajistit, aby každý průmysl mohl těžit z těchto změn.“
Rozdíly, které plynou z nejnižších a nejvyšších mezd zaměstnanců z módního odvětví jsou markantní. Společnost Oxfam uveřejnila, že generální ředitel módní značky na vysoké úrovni má za čtyři dny takový plat jako ženy pracující v Bangladéši za celý měsíc. Nekončící pracovní doba a velká zátěž barevných žen z Bangladéše se samozřejmě nedá porovnávat s prací módních ředitelů populárních značek.
Roberts na svém Twitteru vybídl k tomu, aby zákazníci ve Spojených státech přestali kupovat levné oblečení a postavili se proti daňovým úlevám, které jsou prospěšné tzv. rychlé módě. Trvá na tom, že prosazování minimálních standardů v podnikání není proti podnikání, ale naopak k jeho prospěchu. Dobré podniky jsou ty, které stojí za to podporovat.
Globální módní agenda a organizátoři kodaňského módního summitu vyzývají podniky v celém módním průmyslu, aby přijaly ekologicky a společensky zodpovědné postupy a tvrdí, že společnosti jako H & M jdou příkladem. Má-li být budoucnost jasná jak pro pracovníky, tak i pro planetu, je nutno pečlivě sledovat dopad technologických inovací na zaměstnance. Pokud tomu tak nebude, nejvíce to odnesou pracovníci v továrnách na oděvy po celém světě.
Lee Alexander Risby, šéf efektivní filantropie v Nadaci společnosti C & A, která se zasazuje o spravedlivý a udržitelný průmysl oděvů, řekl: „Nemusíme dopustit, aby k nám automatizace přišla tak drsným způsobem." Lidé na summitu se shodli na tom, že tvůrci a společnosti, které vlastní data a roboty, musí zvážit dopady, které má automatizace na lidi po celém světě.
„Žijeme v rybářském člunu - kosmické lodi s názvem Země. Kdysi jsme si mysleli, že náš rybník je tak velký, že na znečištění a neomezeném využívání zdrojů nezáleží. Mýlili jsme se," řekl David Roberts z charitativní společnosti Singularity University spadající pod Silicon Valley.
„Ve skutečnosti bude automatizace strojů přiměřeně omezovat módní průmysl“, tvrdí Paul Dillinger, viceprezident a vedoucí globální inovace výrobků a designu Premium Collection v Levi Strauss & Co. “Z 10 oděvů, které vyrobíme, skončí na skládce nebo jsou spáleny během prvního roku šest z nich. Budeme se ptát, o kolik by se to mohlo zlepšit, kdyby šest dalších kousků nebylo vyrobeno," řekl Dillinger, který si od publika zasloužil velký potlesk.
Zatímco roboti a udržitelná móda byli hlavním cílem letošního kodaňského módního summitu, mluvčí zastávající využití robotů hovořili především o tom, jak velká je naléhavost, aby se módní průmysl vyvíjel jak z hlediska životního prostředí, tak vůči společnosti. Ať tak či onak, již brzy nás čekají velké změny.
fashionista.com, dailymail24.co.uk, fastcompany.com