Jana Hodanová pod LAHO: Navrhuji i šiji, jedno bez druhého si neumím představit
Co se skrývá za názvem LAHO, proč návrhářka dříve tvořila pod jiným jménem a na čem zakládá svou tvorbu? Nejen na to jsme se zeptali české návrhářky Jany Hodanové!
Kdy vznikla vaše značka?
Moje značka LAHO vznikla roku 2017. V letech 2013 až 2017 jsem tvořila pod názvem Rock Café, což je legendární pražský klub, kde mají živnou půdu mladí umělci. Tehdy se mi název zdál jako ideální, ale v návalu nadšení jsem přehlédla spoustu niancí, které bych teď s odstupem času viděla střízlivěji. Rock Café je pro mě stále srdcová záležitost, dějí se tam skvělé věci, pracují tam báječní lidé, ale změnu cítím jako osvobození po kreativní i osobní stránce.
Na čem si při tvorbě zakládáte?
Ráda si hraju se střihy, s liniemi, kombinuju látky, které pečlivě vybírám a dbám na prvotřídní kvalitu. Co se pak týče samotné produkce, spolupracuju s úžasnou krejčovou paní Jarkou, která je pro mě technickým mistrem a zároveň i drahým člověkem.
Proč jste se rozhodla právě pro tento název, co se za ním skrývá?
Do názvu značky jsem toužila vnést osobní prvek a k tomu mi posloužila slabika HO (jako Hodanová). LA je ve francouzštině člen ženského rodu, takže jen taková symbolika, protože dělám oblečení především pro ženy.
Pro koho je Vaše móda určená?
Většinou se jedná o dámské modely, které šijeme i na míru. O tento bonus v ceně poslední dobou zaznamenávám čím dál větší zájem. Myslím i na pány, ale těm jsem zatím moc prostoru nevěnovala.
Šijete oblečení sama nebo pouze navrhujete?
Navrhuju i šiju, baví mě oboje a jedno bez druhého si neumím dost dobře představit. Mám ráda materiál v ruce, těší mě různé techniky, konstrukce a neumím to oddělit, a ani nechci. Samozřejmě s tím jdou ruku v ruce i nemalé investice např. do strojů a jsem šťastná, že mohu říct, že máme již opravdu profi zázemí. Samozřejmě s jídlem roste chuť a letos, když to půjde dobře, si zase udělám radost další úžasnou průmyslovou mašinkou.
Šijete i na zakázku?
Laho modely s potěšením upravujeme na míru, aby správně sedly a klientky se v nich cítily opravdu pohodlně a krásně.
Představujete pravidelné kolekce?
Několikrát do roka představuju novinky, ale nejedná se vyloženě o sezónní kolekce, zabývám se slow fashion.
Kromě žen tvoříte i pro muže. To nebývá obvyklé. Jak se Vám tvoří pánská móda, je to těžší než dámské modely?
Vůbec to není těžší, jen jsem se tomuto směru zatím extra nevěnovala, což se teď lehce změní. Začátkem roku mě oslovil olomoucký butik Fairly Local s tím, zda bych pro ně navrhla a vyrobila pánskou řadu polo trik. Majitelka Lucie Housková zná můj rukopis, nechává mi volnou ruku a já se nemohu dočkat, až mi přijde materiál a pustím se do toho.
Na čem aktuálně pracujete?
Nyní s kolegyní Jarkou zpracováváme objednávky, rovněž zásobujeme několik designových krámků (Red Brick Zlín, Takkam Příbram, Fairly Local) a již chystám jarní novinky.
Jaké novinky Vás v dohledné době čekají?
Čtenáři se mohou těšit na čerstvé novinky, které plánuju dát do prodeje hned z jara. Doufám, že Vám udělají radost.
Foto: Diana Hornychová