Jsme rádi, že jsme Češi, říkají tvůrci Bohémy manželé Neubergerovi
Bohéma - trička s originálními motivy, které se navracejí k českým osobnostem a skvostům. I tak by se dal charakterizovat unikátní koncept, který mají na svědomí manželé Eliška a Oldřich Neubergerovi, kteří navrhují trička s velkými Čechy i českými uměleckými díly. Jak vznikla jejich značka Bohéma a co pro ně znamená být Čechy, jsme se zeptali v exkluzivním rozhovoru.
zdroj: archiv značky / Adina Mandlová
Bohéma je e-shop, ve kterém najdete unikátní trička s českými motivy. Za celým konceptem stojí manželé Eliška a Oldřich Neubergerovi. Právě ti přišli s nápadem vytvářet trička s motivy, které mají jedno společné téma - lásku k Česku. Bohéma funguje jako neziskovka, potenciální zisk plánují jeho tvůrci věnovat na něco prospěšného. Aktuálně můžete na e-shopu najít 15 různých motivů od prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka, přes prvorepublikovou herečku Adinu Mandlovou, po obraz Františka Kupky.
Kdy a kde se ve Vašich hlavách zrodil nápad, že by lidé rádi nosili Česko?
K oslavám výročí 100 let republiky jsme hledali tématické oblečení pro rodinu, třeba společné čepice s trikolórou. Zjistili jsme ale, že je to jako hledat jehlu v kupce sena, vlastně se nám nepodařilo sehnat nic. Existuje spousta produktů pro turisty a všemožných kýčovitých vtipných triček. Avšak oblečení, které by mělo přesah, reflektovalo naši historii s určitou dávkou pokory a úcty, zároveň bylo vkusné a člověk by jím mohl vyjádřit, že je rád Čech a váží si své národnosti… tak takové jsme nenašli. Proto jsme se rozhodli to změnit.
Jak byste charakterizovali „hrdého Čecha“?
My už se snažíme tento termín moc nepoužívat. Čeština je bohatá, ale v téhle terminologii trošku nešťastná. Spousta slov je zprofanovaných, negativně vnímaných kvůli historickým souvislostem, nebo obsazených nacionalisty. Vezměte si například vlast, vlastenectví, hrdost, češství, národ. V 30. letech bylo vlastenectví považováno za ctnost, dnes pouhé užití tohoto slova může mnoha lidem asociovat krajní pravici. Mluvíme už tedy raději o českých skvostech, pokladech, myšlenkách a lásce k Česku, navracíme se k našim českým vzácnostem a unikátům. A Čech, který si jde koupit tričko na Bohému, to zřejmě vidí podobně.
zdroj: archiv značky - Božena Němcová (vlevo), Milada Horáková (vpravo)
Kdo je autorem motivů, které můžeme na tričkách vidět?
Jsou to dobové fotografie, třeba s krásnou prvorepublikovou atmosférou. Dále umělecká díla, nejčastěji obrazy, nechybí ale ani architektura. Velkou část motivů necháváme tvořit “na objednávku”, tedy prototypujeme s umělci a hledáme, co sedne formátu trička.
Podle čeho tyto motivy vybíráte?
Snažíme se držet velmi vysokou estetickou laťku, aby si u každého motivu člověk řekl: „To je zajímavé.“ Zároveň si hlídáme rozptyl napříč tématy, obdobími, formáty a ztvárněními. Základní a nejdůležitější kritérium ale zůstává neměnné. Dbáme na to, abychom si pokaždé mohli říct, že jsme tímto motivem udělali Česku hezky.
zdroj: archiv značky - T. G. Masaryk
Jaký motiv byl zatím rekordmanem z hlediska prodejní oblíbenosti?
Jsme rádi, že se oblíbenost drží napříč všemi motivy tak nějak v rovnováze. Určitě ale platí, že známější osobnosti táhnou, a ne každý zná pana Gočára či Holého – například u nich je prodejnost o něco nižší.
Aktuálně tisknete na trička fotografie největších Čechů, slavná díla, známé české artefakty a vlastní grafické motivy. Plánujete tyto okruhy do budoucna rozšiřovat i například slavnými českými hláškami?
To neplánujeme. Na příkladu motivu Švejka jde ukázat, že místo jeho hlášky raději volíme obrázek, který řekne více, a ještě skvěle vypadá. Raději tedy hlášku vložíme do vizuální podoby.
zdroj: archiv značky - Švejk
Na jaká trička tisknete Vaše motivy?
Dlouho jsme hledali a zkoušeli různé druhy triček. Jde o střih, tedy jak tričko padne, rozdílnost mezi dámským a pánským střihem, dále ekologickou stopu, cenu, ale i jak na tričku vypadají různé technologie potisku. Najít ideální průnik všech našich představ a nároků nebylo snadné, s výsledkem jsem ale nyní nadmíru spokojeni.
Mohou se sami Vaši zákazníci zapojit do tvorby motivů?
Určitě! A také že se zapojují, ať už odezvami na sociálních sítích nebo prostřednictvím nákupů, což nás moc těší. Získáváme díky tomu velkou zpětnou vazbu. Často nám ale píší i nápady, koho nebo co by na tričkách rádi viděli. Takže máme dlouhatánský seznam témat a osobností, které bychom rádi ztvárnili. A to je vlastně pro nás i jedna z těch nejkrásnějších věcí, tedy že jde o dlouhodobý projekt, který může člověk dělat rád nadosmrti.
zdroj: archiv značky - Tomáš Baťa
Jaký máte názor na situaci v českém módním průmyslu?
My jsme měli zatím možnost spolupracovat s umělci nebo jejich dědici a podobně tak s českými osobnostmi, respektive jejich dědici. Setkáváme se jak s nadšením, tak i s odmítnutím, což je ale naprosto v pořádku, ne každému se musí náš projekt líbit.
Můžete prozradit na jaké velké Čechy se mohou naši čtenáři těšit ve Vaší nejnovější kolekci?
V polovině roku se nám podařilo spustit prodej dalších 15 motivů, celkově jsme tedy někde na třiceti produktech. Do budoucna máme spoustu nápadů, ale teď jsme rádi, že vůbec stíháme vyřizovat současné množství objednávek. Prozradíme ale, že příští rok bychom se rádi pověnovali olympiádě, vaši čtenáři se tedy mají určitě na co těšit. ☺
zdroj: archiv značky - Adina Mandlová
zdroj: archiv značky - Jan Palach
zdroj: archiv značky - Osvobozené divadlo
zdroj: archiv značky - Otto Wichterle