Každý model mé nejnovější kolekce otevírá dialog mezi chaosem a řádem, říká návrhářka Lucie Marková
Před pár dny proběhla módní přehlídka návrhářky a designérky Lucie Markové nazvaná Inside Out. Kolekce klade důraz na udržitelnost a podněcuje k redefinici zaběhlého pohledu na krásu a estetiku. Předcházela jí zkrácená verze přednášky Economics of Fashion, vol. 2, kterou připravila sama návrhářka.
Kolekce Inside Out návrhářky Lucie Markové je jedinečná v tom, že experimentuje s redefinováním tradičního pojetí oděvu tak, jak ho známe.
„Každý model mé nejnovější kolekce je střetnutím formy a funkce a otevírá dialog mezi chaosem a řádem. Rub a líc, tradiční dichotomie oděvní tvorby, jsou zde záměrně převráceny, aby zviditelnily vnitřní rozpory a nesoulad současné společnosti. Tento obrácený řád odráží nepokojné vlny změn, které prostupují kolektivní vědomí dnešní rozpolcené společnosti. Modely kolekce jsou představeny jako hmatatelné manifesty naší doby, kde se stírá hranice mezi tím, co je vnitřní a co vnější,“ vysvětluje autorka kolekce Inside Out Lucie Marková.
Modely kolekce Inside Out nejsou jen oděvy, ale uměleckými objekty, které zpochybňují zavedené normy krásy a estetiky. Šaty nejsou šaty, košile není košilí, každá součást této kolekce je akt vzpoury proti konvenčnímu řádu a hledáním nové identity.
„Celá kolekce byla postavena na udržitelnosti s heslem "pracujme s tím, co máme". Byla vytvořena jen z toho, co bylo k dispozici v ateliéru, jako experiment, co se stane. Nejenže tento přístup minimalizuje odpad, ale také symbolizuje obnovu a transformaci, kde staré dostává nový život,“ pokračuje módní návrhářka.
Přehlídce předcházela zkrácená verze přednášky Economics of Fashion, vol.2, připravené pro Týden inovací na VŠE. Návrhářka Lucie Marková shrnula závěry mezinárodních agentur jako je např. McKinsey & Company. Vysvětlila, jaký dopad mají na svět módy rychle se rozvíjející čínské firmy a jak reagují luxusní značky.
„Klimatické změny postupně mění nejen svět kolem nás, ale i naše nákupní chování. Navíc se těžiště světové módy přesouvá postupně do Číny - pokud ovšem nevyužijeme to, v čem jsme nejlepší – vlastní kreativitu. Tím se dotýkám dalšího fenoménu – AI – neboli umělé inteligence, která je už běžnou součástí navrhování oděvů. Může nám v mnohém pomoci, ale módní návrháři by neměli zapomenout na autenticitu vlastní ateliérové tvorby,“ doplňuje Lucie.
Vraťme se ovšem ještě k nové kolekci Inside Out, která představuje dialog mezi uměním a společenskými normami, kde každý kus oděvu zkouší, kam růst a kam se přesunout.
„Tyto oděvy-objekty přinášejí metafyzické otázky o podstatě identity a existence v měnícím se světě. Metafyzický byl svým způsobem i dárek, který obdržel každý návštěvník přehlídky. Jednalo se o tištěný filosofický text „Dialog s doprovodem těl“, o který jsem požádala filosofa Jakuba Votroubka. Jakub Votroubek publikuje a přednáší především v zahraničí a ve své badatelské činnosti se zabývá otázkami obecné estetiky a zejména tím, "proč vůbec existuje něco tak krásně zbytečného jako umění",“ dodává Lucie Marková.
Druhá přehlídka módního večera prezentovala tvorbu dalších českých designérů zastoupených ve Sláva concept store Celetná 12. Mezi nimi byli například Denisa Dovala, Flam, Naniche, Tereza Váchová, Patrick Poppet, Reetimee či The Blue Valley. V předváděných outfitech byly výrobky designérů vzájemně kombinovány, nabízely tak návštěvníkům souvislejší pohled na tvorbu designérů Slávy jako celku, avšak stále nechávající vyniknout originální kousky i jednotlivě.