Kolekce Balmain 2020 odhaluje tajnosti generace Z
Olivier Rousteing se rozhodl světu ukázat svou generaci tak, jak ji svět vnímá ve světlech největších klišé. Kritici ale čekali od této kolekce více. Objevte s námi příběh kolekce Balmain jaro-léto 2020 ready-to-wear z pařížského týdne módy.
Sám sobě inspirací
Na to, že si návrháři a kreativci ve svých kolekcích často reflektují vlastní život, osudové bytí nebo nebytí, či dokonce stále hledají sami sebe, jsme vlastně zvyklí. Olivier Rousteing je neobvyklou výjimkou. Minulý rok na pařížském týdnu módy ve své kolekci jaro/léto 2019 vzpomínal na to, jaké to bylo žít s tmavou pletí v bohaté francouzské čtvrti. Možná právě díky tomu se zamiloval do svého velkého vzoru Michaela Jacksona, kterému věnoval celou kolekci a jehož typické prvky do ní i zařadil. Více si můžete připomenout zde.
Idoly utvářejí svou generaci
Letos byla múza Oliviera Rousteinga velmi podobná. Rousteing totiž letos připravuje životopisný film sám o sobě, ve kterém pátrá po svém původu. Došel až ke svým kořenům v Somálsku a Etiopii. Ve filmu vzpomíná na své dětství, na devadesátky a také oblíbené hvězdy, které podle něj utvářely generaci, kterou dnes nazýváme generací Z. A tak vznikla kolekce Balmain jaro/léto 2020 ready-to-wear.
Nejsme mainstream
Rousteing zřejmě nabyl dojmu, že generace Z, tedy děti narozené po roce 1990, proměnila své cíle tak, že vlastně nemá žádný cíl. Definuje mladou generaci, která odrostla na módních ikonách jako Beyoncé, Britney Spears či Christina Aguilera. Milují plavat proti proudu, proti všem přírodním zákonům a rozhodně se neřídí pravidlem, že méně je více. Pro Rousteinga je více prostě více.
Big Bird a kostýmky bez nohavice
Olivier Rousteing vsadil divokou kartu a možná právě tím ukázal, co jeho generace vlastně zastupuje. Za zmínku stojí hned několik outfitů z kolekce. Mezi nimi střižený top, který nápadně připomínal stejný top, který měla Beyoncé ve videu ke svému hitu Crazy in Love. Další model s názvem Big Bird (velký pták, pozn. red.) byl zase spíše spouštěčem negativních reakcí. Potlačuje totiž vše, na co jsme od Balmaina zvyklí. Model byl tvořen z tělového tylu, potkán lesklými žlutými proužky. Naopak ohlas vzbudily modely s kalhoty či kalhotovými kostýmky s jednou nohavicí. Vrcholem přehlídky pak byly večerní šaty s vrstvami plisovaného hedvábí v různých barvách s doplňky, které nedemonstrovali jemnost, kterou prezentovala látka, ale spíše dojem síly, který dávaly šaty jako celek.
Kritici Balmain ale nešetří
Přemíra exhibičnosti v kolekci značky Balmain se ale nesetkala s pozitivními ohlasy, ba naopak překvapivě převažují negativní hodnocení a neutrální vyjádření jako: "Čekali jsme více." Terčem kritiky se stalo to, že Rousteing přijal za své inspiraci z kostýmů popových královen, které rozhodně nebyly směrodatným módním trendem tehdejší doby. Kolekce proto nesourodě chrlila outfity plné elegance a stylu hodné Balmain smíšené s extravagantními pokusy o instagramový trhák.
"Občas mi přijde, že móda, která inspiruje v první řadě, příliš neoslovuje mladou generaci," řekl k přehlídce kreativní ředitel Balmain Olivier Roustieng.
Účel světí prostředky
Ano, generace má být slyšet a rozhodně je nutné apelovat především na mladé. Není ale trochu fádní snažit se porovnat ba dokonce nadřazovat některé generace nad ostatní? Vždyť každá generace je něčím jedinečná a výjimečná a bez ní by tu nebyla generace budoucí. Mezigenerační porozumění je proto to, o co by nám mělo jít především. Kolekce Balmain sice vzbudila rozporuplné reakce, rozhodně však splnila svůj cíl. Oslovila mladou generaci a způsobila rozruch.
Vogue; Washington Post; Fashionista; Balmain; Photo: Filippo Fior / Gorunway.com