Kostýmy jako jeden z klíčových prvků filmu Bohemian Rhapsody
Oslava hudby. Oslava skupiny Queen. Oslava Freddieho. A také oslava těch nejoriginálnějších módních kousků 70. a 80. let minulého století.
Koncem loňského roku vtrhnul do kin tajfun v podobě filmu Bohemian Rhapsody. Jedná se o snímek, který trhá rekordy sledovanosti po celém světě a sbírá jedno ocenění za druhým. Obrovskou zásluhu na vnímání filmu mají nejen herci či kameramani, ale také nezapomenutelné kostýmy, které rozhodně stojí za zmínku.
Vrchním kostýmovým designérem celého filmu byl zvolen Julian Day, na kterého čekala nelehká úloha - na několik měsíců se ponořil do archivů kapely, studoval podobu originálních kousků, analyzoval tisíce koncertních fotografií. Během celého procesu spolupracoval s velikány v oboru - firmou Adidas (obuv), Wrangler (džíny) či s Robertem Allsoppem, který vytvářel například kožené pásky do sepraných džín.
Navštívil také studio známé britské módní návrhářky Zandry Rhodes, která oblékala nejen Mercuryho, ale například i princeznu Dianu. Zandra jednoho dne tvořila svatební šaty, když k ní Freddie přišel a s úžasem sledoval jejich svrchní část. Zandra ustřihla sukni a svršek Freddiemu věnovala.
Julian Day v čele s 38členným kostymérským týmem si pro jednotlivé představitele skupiny Queen připravil čtyřicet zkoušek čítajících stovky modelů. Zkoušek, které dohromady trvaly přes padesát hodin. Vše proto, aby dotáhl vítězné celky k naprosté dokonalosti v nejvyšší možné míře autenticity.
Freddie Mercury, který si v neotřelých kouscích oblečení liboval, jednou řekl: „Na pódiu se oblečením bavím; to, co vidíte není koncert, je to módní show.” Julian Day mluví o zpěvákovi jako o opravdovém šampiónovi a vizionáři, člověku, který porušoval pravidla a snažil se vyvarovat všeho, co spadá do normality. Ve filmu tak spatříte kožené kalhoty, bílá tílka, barevné župany, péřová boa či sametové pláště, sportovní mikiny a také kožešinový hermelín.
Během scény, kde kapela podepisuje svoji první smlouvu s nahrávacím studiem, má na sobě Rami Malek (představitel Freddieho) nezapomenutelnou bílou koženou bundu s okřídlenými rameny. Day tvrdí, že tato bunda byla nalezena v bytě po smrti kytaristy Jimiho Hendrixe, jehož Freddie bezmezně obdivoval.
Slova jako sebevědomý, okázalý či velkolepý nedokážou popsat styl, který Mercury během své kariéry vypiloval. A bylo jedno, zda je celý pokrytý flitry nebo má na sobě zdánlivě obyčejný bílý top - vše dokázal přeměnit v jedinečné módní vyjádření. „Freddie nebyl následovníkem módy, módu tvořil. Dovolil lidem, aby se oblékali okouzlujícím způsobem,” zmiňuje Day, podle něhož měla kapela vlastní rozpoznatelný styl, který umožnil inspiraci celému světu.
Courtesy of 20th Century Fox