Kravaty a obleky patří do muzea, pánové chtějí pohodlí a svobodu i v kanceláři
Zásady společenského oblékání se časem mění a změny si žádá i naše hektická doba. Zdá se ale v pořádku vyměnit sako za mikinu a společenské polobotky za pohodlné botasky? Držte si kravaty, možná přichází doba, kdy obleky nahradí streetwear.
Polobotky nebo tenisky, oblek nebo pyžamo
Všimli jste si toho také? Možná, že se to děje dokonce ve vašem blízkém okolí. Jeden den přijde váš šéf nebo kolega do kanceláře místo v obvyklém obleku v saku, druhý den si obleče společenský svetřík a třetí den usedne k počítači v mikině a teplácích, které viděl v nové reklamě s hlavním promotérem Kanye Westem. Byť byla v předchozí větě použitá jistá dávka nadsázky, časy se mění a móda zvlášť. Formální outfity nejsou v dnešní době vyžadovány, ba naopak s výkonem se zvyšují požadavky. A tak když je doba zrychlená, a i od člověka pracujícího v businessu se očekávají výkony hodné vrcholového atleta, není divu, že si pánové místo nepohodlných kožených polobotek obují raději stylové tenisky.
Kde končí svoboda oblékání?
Trendu napomáhají dokonce samy firmy. Některé z nich totiž dokonce doporučily svým zaměstnancům méně formální outfit. Jednou z nich je i globální investičně bankovní společnost Goldman Sachs, která loni oznámila, že svým zaměstnancům povoluje „flexibilní dress code". Trend může mít příčinu i v tolik diskutované udržitelnosti v módě. Někteří pánové si totiž stěžovali na to, že obleků do práce musí mít kvůli variabilitě několik, což je nejen neekonomické, ale také nešetrné k životnímu prostředí.
„Mám teď nejlepší šatník, jaký jsem kdy měl - takový, do kterého se dá vejít a kde můžu vidět všechno mé oblečení. Ale to, co jsem tam viděl, je, že většinu z toho už nemůžu nosit. Jsou to všechno na míru šité obleky, košile, kravaty a společenské boty, které si nedokážu představit nosit na veřejnosti kromě příležitostí, jako jsou svatby. Věci se prostě změnily. Můj šatník je jako muzeum. Pánská móda se mění pomaleji než dámská. Ale pokud se podíváte na to, co nosili pánové v roce 2014 a co nosí v roce 2019, je to markantní rozdíl. Tohle je velká změna. Prostě nejsme už tak upjatí, jako jsme bývali," říká pro deník Guardian bývalý šéfredaktor amerického online deníku o módě pro muže Mr Porter Dan Rookwood.
Nejsme tak upjatí, jako jsme bývali
Měnící se trend vnímají i samotní prodejci obleků, kravat či bot.Podle marketingových specialistů klesá prodej obleků rok od roku o 7 %, u kravat je to 6% pokles a prodej sak klesá dokonce až o 10 %. Marks & Spencer omezují nabídky formálních obleků a soustředí se na „moderní pánskou módu". A Moss Bros, globální výrobce obleků, vykazuje červená čísla v zisku. Tohle tedy hovoří za vše. Otázkou ale zůstává, jak jsme se do tohoto zlomového bodu v pánské módě dostali? Je to opravdu pouze zrychlenou dobou nebo pohodlností? Marketéři spatřují ještě jeden důvod. Nová nastupující generace produktivních lidí (dnes v rozmezí 20-30 let) si odvykla oblékat se podle vysoké krejčovské módy, ale spíše se obléká podle trendů, které vytvářejí influenceři a marketingové kampaně propagující v dnešní době především luxury streetwear - luxusní streetwear oblečení. A tak jsme se dostali z Londýna a Milána do Los Angeles a New Yorku. Od Ladislava Špačka ke Kanye Westovi.
Úspěšní a neformální
Svůj vliv na tento trend mají také slavné osobnosti, většinou právě ze světa businessu, které sice jsou vzorem úspěšnosti, ale sami nejsou zastánci přímého formálního oblékání. Jedná se například o Steva Jobse, který proslul svými rolákovými svetříky, které vypadaly mnohdy elegantněji než oblek. Dalším příkladem může být zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg. Pro jeho styl oblékání si dokonce média vytvořila specifický název -„Silicon Valley uniform". Uniforma proto, že ji siliconvaleyský rodák nosí neustále, jedinou výjimku udělal, když byl obhajovat počínání Facebooku před americkým senátem, kde jste mohli Marka Zuckerberga vidět poprvé v kravatě a obleku. Uniforma jinak sestává z šedivého funkčního trička a mikiny.
Pokud jste ale milovníky tradičního oblékání anglických gentlemanů, rozhodně nepropadejte skepsi. Kravaty ani obleky se nikam nechystají, ba naopak se někteří návrháři domnívají, že se chystá jejich velký comeback. Je však na místě položit si otázku, zda není na čase, aby módní domy začaly styl formal-smart-casual více propojovat s moderním pojetím, a tím i usměrňovaly blížící se chaos v pánské business módě.
The Guardian; foto: Instagram/Mark Zuckerberg