Má oblečení, které nosíme, psychologický efekt na naši náladu?
Existuje vztah mezi barvami našeho oblečení a naší náladou? Odborníci tvrdí, že ano. To, jak se oblékáme, má vliv nejen na naše okamžité rozpoložení a naopak, ale také na míru našeho sebevědomí a s tím související úspěšnost toho, co právě děláme.
Právě jste se probudila do rána zalitého sluncem, v rádiu zahráli vaši oblíbenou písničku a v lednici na vás k snídani čeká ten výborný dortík z celozrnné mouky s tvarohem a ovocem, který pro vás upekla vaše nejlepší kamarádka. V práci vás čeká porada s vaší oblíbenou šéfovou a teď jen zbývá rozhodnout se, co si obléknout na sebe. Pokud všechna vaše rána vypadají takto a podobně, pravděpodobně je sluncem zalitý i váš šatník. Při dobré náladě totiž máme tendenci vybírat si světlé barvy nebo jejich kombinace. Nálada, se kterou se totiž rozhodujeme, jaký outfit si zrovna vezmeme na sebe, dále ovlivňuje i to, jak se cítíme během celého dne. V pravěku bylo oblečení jediným praktickým smyslem – udržet člověka v teple. Postupně se však začalo profilovat jako ukazatel sociálního postavení, blahobytu, vkusu a dokonce i osobnosti. Stalo se součástí kultury a důležitým milníkem společenského života. To vedlo k vytvoření určitých módních precedent, a tak vlastně vznikla i móda, jak ji známe dnes. Samozřejmě každý si v módě počíná individualisticky, a tak ani z hlediska psychologie nelze paušalizovat. V něčem ale psychologie přesto funguje.
Barva
Barva je často brána v potaz v rámci marketingových strategií. Červená a černá například odpuzují potenciální zákazníky, naopak zelená a modrá jsou pro naše smysl přátelské a vzbuzují důvěryhodnost. V módě je tomu trochu jinak. Červená je podle několika studií symbolem vášně a vzbuzuje v nás sebevědomí, černá je zase brána za seriózní barvu. Z hlediska evropských tradic je to bílá barva, která je brána za symbol čistoty a vzbuzuje v nás důvěru. Oranžová nebo zelená by nás zase měly nabýt energií a entusiasmem. Modrá je barvou inspirace a podle odborníků je právě proto jednou z nejpoužívanějších barev evropských návrhářů. Zde ale musíme dávat pozor, protože v některých kulturách je modrá považována za barvu smutku.
Střih
Věděla jste, že i střih může mít vliv na to, jak se právě cítíte? Podle odborníků rozhodně ano. Pokud se vám například nedařilo v práci nebo ve škole, v žádném případě se nedoporučuje uzavřít do teplákové soupravy, jakkoli se vám může zdát pohodlná. Někdy totiž pomůže, když sama pro sebe zvýrazníte své křivky. Zvýší vám to sebevědomí a možná dokonce nabídne i jiný pohled na svět, což opravdu potřebujete. Nemusíte totiž být krásná jen pro okolí, ale především se musíte cítit krásná sama pro sebe.
Vzorování
Zdá se vám, že právě móda vám diktuje, jaký design a jaké vzory nosit? Možná. Věděla jste ale, že i tento aspekt může mít vliv na vaši náladu nebo na to, co právě prožíváte? Pro ženu, která se cítí být krásnou a sebevědomou jsou jasnou volbou květiny, které jsou v dnešní době i velmi oblíbené, co se světových návrhářů týče. Ba naopak při smutku, nebo, když se cítíte nesvá, pravděpodobně sáhnete na blůzku s rovnými proužky v horizontální nebo vertikální podobě. Pokud volíte neobvyklé vzorování nebo kostky, může to znamenat pocit energie, ale i emocionální nestabilitu.
Studies.com; WhoWhatWear.co.uk; foto: Pexels.com