Měla by Česká republika zavést školní uniformy?
Téma školních uniforem v Čechách je velmi zajímavé a není divu, že se ve společnosti drželo a drží dodnes. Zeptali jsme se na názor poslankyně Parlamentu ČR Zuzany Majerová a ředitele střední školy v Prostějově Marka Moudrého.
Zavedení školních uniforem na středních a základních školách. V Čechách je to zatím problematika neřešená a Češi si tak spojují školní uniformy nanejvýše tak s konzervativní Velkou Británií, Amerikou či Harrym Potterem. Téma, které rezonovalo ve společnosti vždy a rozdělovalo ji na pomyslné strany barikád. Na názor jsme se zeptali poslankyně Parlamentu ČR, členky výboru pro školství a učitelky anglického jazyka Zuzany Majerové a ředitele Střední odborné školy podnikání a obchodu v Prostějově Marka Moudrého.
Šikanu by pravděpodobně nevymýtily
Uniformy jsou pro některé symbolem disciplíny a jednoty. Možná proto vzniklo nespočet psychologických studií, které dokládají, že na školách, kde jsou uniformy zavedeny, rapidně ubylo šikany. To proto, že si děti nezávidí oblečení a stírají se tak sociální rozdíly napříč celou školou. I tento argument má však dvě strany barikády. Na té opačné stojí další studie a odborníci z praxe, kteří tvrdí, že sociální rozdíly tu jsou a budou a děti s nimi musí umět počítat, naučit se je snášet a dále s nimi pracovat.
"Téma školních uniforem se u nás vrací periodicky, nicméně je (podle mě) zcela zbytečné a nesmyslné. Jistě budou vždy rozdíly "na vstupu" - pocházíme z různých prostředí, máme různé preference. Někdo je chudý, ale na velmi dobré oblečení dbá za každou cenu, zatímco jiný, byť majetnější, se se značkou netrápí. Pokud si děti zvyknou na uniformitu v mládí, narazí na sociální rozdíly později a bude to pro ně o to horší. Domnívám se, že si každý musí zvyknout co možná nejdříve na realitu života - jak na to, že nemůžeme mít vždy všechno, co bychom si přáli, tak na to, že si pěknou věc můžeme pořídit, když si na ni našetříme, tak i v posledku na to, že se bohatší člověk nemá majetkem chvástat, má být pokorný a má méně šťastným pomáhat," říká poslankyně Zuzana Majerová a doplňuje i příklad z vlastní pedagogické zkušenosti: "Oblečení si jistě vždy část lidí srovnávala, značky některé děti určitě zajímají a jiným budou lhostejné. Nicméně, zrušíme-li tuto diferenciaci, budou se děti předhánět ve značkách mobilů, hodinek nebo třeba brýlí."
"Už malé děti dokážou být kruté při hodnocení oblečení vrstevníků, jejichž rodiče nemají peníze na značkové a luxusní oblečení. Školní uniforma napomůže smazat sociální rozdíly ve škole a všechny děti by tak byly na stejné rovině. Jednotné oblečení však nemůže být jediným z prostředků boje proti šikaně," doplňuje ředitel Střední odborné školy podnikání a obchodu.
Uniformy pro všechny, jenže za kolik
Byť plošné zavedení školních uniforem na českých veřejných školách je v nedohlednu, přece jen se na českém území nachází několik škol, které školní uniformy aplikovaly do svých školních osnov. Jsou to primárně školy soukromé, například soukromá základní škola Dino Elementary School a gymnázium Dino High School zavedly školní uniformy jako jedny z prvních. Škola si podle slov jejího ředitele Václava Řešátka, který poskytl rozhovor o školních uniformách online deníku Novinky.cz, pochvaluje především eleganci a jednotnost, které uniformy škole nabízí. Uniformy jsou zde povinné i pro učitele. Samozřejmě je nutno poznamenat, že soukromé školy mají jiné finanční možnosti než školy státní. "Jednotné zavedení školních uniforem v našem prostředí nebude jednoduché. Chybí tady tradice. Každopádně to bude finančně nákladné pro rodiče, pokud by si uniformy měli hradit. Stát by měl zajišťovat kvalitní vzdělávání. Veřejné peníze mají směřovat na platy pedagogů a vybavení škol. Oblečení by mělo být v režii rodičů. Pokud se na ně škola rozhodne přispět, tak by to mělo být z její strany dobrovolné," říká ředitel Marek Moudrý.
Jedním z argumentů pro zavedení školních uniforem je i určitá forma kázně a jednoty, kterou uniforma představuje. Proto by podle odborníků měly školní uniformy mít jak děti, tak pedagogové. S tímto tvrzením souhlasí i ředitel Střední odborné školy podnikání a obchodu Marek Moudrý: "Pokud by se na naší škole zavedly povinné školní uniformy pro žáky, tak by stejné pravidlo mělo platit i pro pedagogy. I učitelé vytvářejí image školy a jednotný elegantní styl oblékání by k tomu napomohl." Nevyřčenou otázkou však zůstává, jestli jsou děti vůbec schopny si takovou vážnost či symboliku uniforem uvědomit v mladém věku. "Kázeň závisí na autoritě kantora, a hlavně na výchově v rodině. Nevím, jak by uniformy mohly zlepšit kázeň, nepřipojili bychom tedy k "uniformitě" i vojenská cvičení a chování. V našich zemích navíc uniformy nemají tradici, naopak jsme asi často pod tlakem státu na uniformitu v myšlení a vzhledu byli dost kritičtí, " odpovídá poslankyně Zuzana Majerová.
Mladá generace by uniformy nechtěla
V Čechách prostě nemáme jasnou představu, zda a jak by na naše děti působilo zavedení školních uniforem. Kromě nejasných finančních možností není ani jasná představa formy. Zatímco na britských školách často slouží uniforma pouze jako reprezentační prvek s elegantním střihem a kvalitní látkou, ve školách některých amerických je poskytováno studentům oblečení nejen školní, ale i volnočasové. Je to zejména díky tradičnímu udělování školních sportovních stipendií a filosofie, že by americký student měl vlastní školu reprezentovat nejen na hodinách a v době výuky, ale právě ve svém volném čase a sportu. Otázkou ale je, zda by vůbec mladá generace školní uniformy přivítala. "Nejsem si zcela jist, že by mladá generace přivítala uniformy ve školách. Jsme úplně jinou společností než Velká Británie, kde se školní uniformy ve velkém používají od 18. století. Polsko také zavedlo povinné uniformy v roce 2007. Za pár let však bylo toto nařízení zrušeno a záleží na škole, zda se uniforma zavede, či nikoliv. Mladí si chtějí užívat, rádi se oblékají a někdy i oblečením provokují (úsměv). Zavedení školních uniforem by mělo být v první řadě v pravomoci jednotlivých škol. Je těžké zavádět uniformy ve školách, když česká společnost postupně od uniforem ustupovala. Cožpak si někdo vzpomene, že dříve uniformy nosili např. poštovní doručovatelé, řidiči autobusů nebo průvodčí? " zamýšlí se ředitel Marek Moudrý.
Nakonec je nutno poznamenat, že dle reakcí společnosti v ČR není debata o zavádění školních uniforem na školách na místě. Rozhodně nejsou na místě různé "extremistické" názory, že by uniformy měly být zaváděny na školy plošně a že by v tom měl prim hrát dokonce stát. V tomto má poslankyně Zuzana Majerová Zahradníková jasno: "V žádném případě bych proto pro uniformy nehlasovala, podobné projednávání bych považovala za sice mediálně vděčné, jinak však jen velmi lacinou hrou, ve které by si každý řekl svůj názor, ale nikomu a ničemu bychom nepomohli. Naše školství má mnohem více závažnějších starostí, neřešme podružné hlouposti," doplňuje.
Za rozhovor děkujeme paní poslankyni Zuzaně Majerové Zahradníkové a panu řediteli Marku Moudrému.
bbc.com