Na botách Ugg není přijatelného nic
Hadley Freemanová, komentátorka britského listu The Guardian, 12. listopadu 2007 řekla: „Na botách Ugg není přijatelného nic.
Ačkoli se zdá, že boty Ugg jsou na obuvní scéně novodobým prvkem, jsou přes 200 let staré. Původně se jednalo o botu z ovčí kůže, kterou nosili farmáři a honáci dobytka v Austrálii a na Novém Zélandu. Ugg mají dva povrchy – vyrábějí se z jednoho kusu ovčí kůže, kde kožich směřuje dovnitř a hladká kůže je na venkovní straně. Jakmile se ovčí kůže nařeže, sešije se do tvaru boty a dovnitř se vlepí stélka. Zvenku boty se připojí kožený podpatek a bota se připevní k lisované gumové podrážce.
O původu názvu boty se diskutuje – zda je to zkrácenina termínu ugly (angl. ošklivý), nebo vznikl z toho, že bota z ovčí kůže pohodlně objímá (angl. hug) nohu jako lépe padnoucí varianta válenek. První firma, která začala boty Ugg komerčně vyrábět, byla v roce 1930 Blue Mountain Ugg, ale obuv tehdy neměla žádnou módní prestiž a obvykle se nosila doma jako přezůvky.
Popularitu začaly boty získávat v roce 1973, když Australan Shane Stedman vytvořil variantu, kterou prodával surfařům. Snadné nazouvání, skutečnost, že obuv bylo možné nosit i bez ponožek, a způsob, jakým vlna absorbovala tekutinu z vlhkých chodidel, z nich činily perfektní obuv, která mezi surfováním udržuje nohu v teple. Stedman vysvětluje: „V Austrálii je v zimě, což odpovídá červnu, moře pekelně studené. Dříve jsem nosíval fotbalové dresy, aby mi bylo teplo. Problém je, že ty vás prakticky utopí. Neoprenové obleky tehdy také nešly nosit, protože to byly velké, objemné a gumové věci jen pro profesionály. Nohy vám mrzly, tak jsem si řekl, že boty pro surfaře jsou výborný nápad. Lidé ve vnitrozemí si balí nohy do ovčích kůží už roky.“
Stedmanovy první boty byly tak primitivní, že na ovčí kůži byla stále tkáň a šlachy a říkalo se o nich, že zapáchají. Když se k nim připevnily gumové podrážky a použila se vylepšená ovčí kůže, boty měly velký úspěch, v neposlední řadě proto, že získaly rebelskou reputaci v kombinaci s otrhanými džínami, díky nimž byl jejich nositelům zakázán vstup do kin a nočních podniků v Sydney. Bota z ovčí kůže začala být spojována s volným časem a sexy sportem a dívky nosily boty Ugg svých partnerů, aby ukázaly, že jsou polovinou stylového páru.
V roce 1978 podnikatel-surfař Brian Smith začal dovážet a prodávat podobnou botu z ovčí kůže do kalifornských obchodů se surfařským vybavením od San Diega po Santa Cruz pod značkou Ugg Australia. Měly úspěch, kterého si dle očekávání povšimla společnost Deckers Outdoor Corporation. Deckers prodávali sezonní obuv, sandál „Teva“, a chtěli ho doplnit zimní obuví a udržet své prodejce zaměstnané po celý rok. V roce 1995 tedy zakoupili Ugg Australia za 15 milionů dolarů – v roce 1983 tiše získali Stedmanův koncept za 10 000 dolarů a tři páry bot ročně doživotně. Přibližně v této době začaly boty Ugg získávat mainstreamový status, a to díky jediné hvězdě – herečce Pamele Andersonové, která boty objevila při práci v Austrálii a nosila je pro zahřátí nohou v přestávkách mezi natáčením populárního televizního seriálu Pobřežní hlídka. Paparazzi fotografové ji vyfotili v ustřižené minisukni a botách Ugg a její stratosférická popularita znamenala, že tyto boty získaly prestižní status mezi mladými ženami, kterým se líbila kombinace jejího stylu kalifornské krásky z pláže a půvabné modelky. Když si je na sebe vzala profesionální celebrita Paris Hiltonová a začala je nosit s tepláky zastrčenými dovnitř a velkými slunečními brýlemi, Ugg se staly uniformou mnoha mladých hereček (a rádoby hereček) mimo scénu. V roce 2000 o nich ve své show básnila Oprah Winfreyová – tou dobou měla denní publikum okolo 7 milionů lidí – a úspěch byl zaručený.
Boty Ugg jsou nejspíš nejvíce padělávané boty v historii obouvání. Odhaduje se, že přes 4 000 webových stránek na světě prodává napodobeniny a další zákonné firmy prodávají obuv podobnou té od Australian Ugg, jako Aussie Dogs, Emu, Koolaburra, Bearpaw, UGG a Warmbat. Během let proběhlo několik pokusů zneplatnit práva Australian Ugg na trademark, protože bota je považována za australské kulturní dědictví. Nadměrné rozměry bot Ugg, obzvláště přehnaně zakulacenou prošívanou špičku, mnozí považují za ošklivé – tím spíš, že boty mají tendenci se velice snadno ničit, což vedlo k mnohým debatám v médiích. Podiatři poukazují na nedostatečnou podporu nožní klenby, což vede k tomu, že se bota vyšlapává mimo podrážku a nositel má potíže vůbec zvednout podrážku od země. Bota také v mokrém počasí natahuje velké množství vlhka a na koženém svršku se dělají skvrny. Nic z toho však botě úspěch neubralo. Celková pohodlnost boty by nicméně mohla být její zkázou. Stala se z nich tak populární alternativa všudypřítomných tenisek, že se dnes spojuje s „pyžamovým během“, termínem, který vznikl podle ledabylých žen, které odvádějí své děti k branám školy v pyžamových kalhotách a levných kopiích bot značky Ugg. Obrovský počet syntetických kopií také způsobil, že to, co bylo dříve považováno za neformální luxus, natolik degradovalo, že si Ugg Australia vytváří novou image. V roce 2011 proběhl pokus dostat luxusní status boty zpět pomocí luxusní lifestylové značky Jimmy Choo. Uggy začaly svou přeměnu z plochých bot k podpatku nebo platformě a jako jejich jediné poznávací znamení zůstala původní podšívka z ovčí kůže.
Mohlo by vás zajímat