Náboženství jako sexy móda. Balenciaga dobývá Paříž!

Náboženství jako sexy móda. Balenciaga dobývá Paříž!

Když se řekne Balenciaga, většině lidem z módního průmyslu se na mysli objeví obří galashow na pařížském týdnu módy. Je však zřejmé, že letoškem dosáhl Demna Gvasalia vrcholu. Ponořte se s námi do světě Balenciaga - souboj živlů.

Jaké to muselo být překvapení pro přítomné diváky, když se objevili v polozatopené hale, kde voda sahala až po makety židlí v předních řadách. Bylo zřejmé, že letošním rokem přehlídka Balenciga na Fashion Weeku v Paříži překoná vlastní možnosti. A že bylo, co překonávat! Vzpomínáte si například na loňskou přehlídku letní kolekce? Kde Balenciaga imitovala zasedání Evropského Parlamentu ve Štrasburku v podobě dlouhé modré runwaye, která v podobě spirály obklopovala přítomné diváky? Bylo těžké tuto show překonat, přesto se to návrhářovi Demnu Gvasaliovi povedlo.

Zatopené molo totiž bylo účelem celé přehlídky. Zprvu se zdálo, že letošní koncepcí by mohlo být počasí, 3D promítací plocha na stropě areálu se v průběhu přehlídky několikrát změnila a předvedla divákům zataženou "oblohu", hromy i blesky ozývající se v rytmu hudby i svítání, které se proměnilo v ohnivou show, až se celý sál ocitl v záři hořící koule, která představovala slunce. Poté se strop proměnil v průzračné mořské vlnky a přehlídku zakončily letecké fotografie naší planety.

Na stropě se odehrávala podivuhodná scenérie souboje živlů, na zatopeném mole zase modelové a modelky zápasili s podivnou zkušeností - koneckonců, asi si dokážete představit, že není jednoduché kráčet v po kotníky vysoké vodě a při tom předvádět oblečení té nejvyšší krejčovské kvality. A nakonec to byla i samotná úchvatná přehlídka, která sama podtrhávala nastíněnou scenérii živlů a vodního prostředí.

První část kolekce byla čistě černá. Jako byste se propadali do nejhlubšího a nejtemnějšího nitra návrháře Demna Gvasalia. Stojatá voda na pódiu tomu dodala ten správný šmrnc. Chvilkami jsme si, i díky rovnému objemnému střihu, připadali jako v Harry Potterovi a přehlídce Smrtijedů. Sám autor přehlídky přiznal na pozdější tiskové konferenci, že to je nejtemnější kolekce, kterou kdy vytvořil. Pravdou ale je, že se neinspiroval v kultovních filmech, ale v ortodoxní gregoriánské církvi, která čerpá z počátků španělského křesťanství, čímž značku vrátil ke kořenům samotného zakladatele Cristóbal Balenciaga.

"Hodně jsem studoval duchovní oblečení. Pocházím ze země, kde ortodoxní náboženství vždy dominovalo. Chodil jsem do kostela na zpověď každou neděli. Pamatuji si, jak jsem se vždy díval na ty mladé a zahloubané kněze a mnichy oblečené v dlouhých hábitech. Říkal jsem si, jak jsou krásní. Můžete je vidět po celé Evropě s dlouhými vousy, vlasy spletenými dozadu. Já sám nevím proč, ale připadá mi to docela sexy - asi je to můj fetiš. Náboženský dress code je o schování každé části těla, o cudnosti - tělo a sex jsou tabu. Zatímco, když se podíváte pod povrch, zjistíte, že někteří z nich jsou ti nejzvrhlejší perverzáci," přiznal s úsměvem Demna Gvasalia.

Po tiskové konferenci na konci přehlídky se ale diváci s překvapením dozvěděli, že podivuhodná show v sobě skrývala ještě jedno tajemství. Demna Gvasalia v něm chtěl zobrazit apokalyptické výjevy, které s náboženstvím velmi souvisí. Očividně však souvisí i s módou, i v kolekci se totiž nacházely některé extrémy, ne živelné, ale módní. Mezi nimi například motorkářské bundy či dresy Balenciaga. Apokalypsa v módě se ale nekoná, jak sám návrhář poznamenal, on bude dělat módu do posledního vydechnutí.

foto: Vogue, runway.com

 

 

Mohlo by vás zajímat