NANICHE: Skleněné prvky v módě? Výzva, která nás bavila

NANICHE: Skleněné prvky v módě? Výzva, která nás bavila

NANICHE je česká módní značka, za kterou stojí designérka Natalie Dufková a Věra Linhartová. Typická je pro ni práce s precizním řemeslem, inovativními materiály a nadčasovou estetikou.

 

Každá kolekce propojuje ženskost s experimentem, ať už jde o strukturované řasení, technologické inovace nebo neotřelé materiály. V tomto rozhovoru se ponoříme do nejnovější kolekce, která přináší neotřelé propojení módy a skla. Jak se pracuje se skleněnými prvky na oděvech? Jaké techniky a postupy bylo nutné zvládnout? A co pro NANICHE znamená neustálé hledání nových možností v designu?

Móda bývá vnímána jako pomíjivá. Jak se v NANICHE stavíte k otázce nadčasovosti?

Věra: Nadčasovost je jedna z našich základních hodnot, takže je pro nás dost zásadní, aby jednotlivé modely nepodléhaly pomíjivým trendům a i po letech to byly pořád krásné kousky, které klientky s radostí vytáhnou ze skříně. Věříme, že klíčem k tomu je skvělý střih a kvalitní materiály - to z módy nevyjde nikdy.

Existuje nějaký prvek, materiál nebo technika, ke kterému se ve své tvorbě neustále vracíte?

Natalie: Kdybych měla vybrat jednu věc, tak by to vyhrálo řasení ve všech možných formách a materiálech. Myslím, že je to takový poznávací znak NANICHE.

Nejnovější kolekce INSPIRALITY 2025 je inspirovaná skleněnými plastikami. Co bylo tím momentem, kdy jste rozhodly, že právě sklo bude ústředním motivem?
Natalie: Bylo to vlastně takové impulzivní rozhodnutí. Dlouho jsem hledala novou inspiraci, chtěla jsem do své tvorby přinést něco svěžího. Pak jsem se na uměleckém projektu Glaz Bridge setkala s Vladěnou Klumpar a dostala příležitost pracovat se sklem. Její tvorba i přístup mě naprosto nadchly, a tak vznikla kolekce INSPIRALITY inspirovaná jejími spirálovými plastikami.

Vaše modely působí étericky, jako kdyby se samy rozplývaly. Jaká technika stojí za tímto efektem?

Věra: Zásadní roli hraje materiál. Pracujeme primárně s přírodními látkami - zejména s hedvábnými šifony, satény a krepdešíny, které mají přirozenou lehkost a nenapodobitelný lesk, jako by to bylo vetknuto přímo do jejich DNA. Ve spojení s ženským elementem pak vzniká neodolatelný synergický efekt.

Spolupracujete s Klumpar & Pavlik a Vaskem Novosadem na moaré kabelkách. Jaké bylo přenášet skleněné prvky do módy? Byla to výzva?

Natalie: Určitě ano. Práce se sklem je spíše umělecký a designérský proces, který se od módní tvorby hodně liší. Tavená plastika, se kterou jsme pracovali, zahrnuje mnoho kroků – od návrhů přes 3D modelování a tisk až po finální odlití skla. Designér Vasko Novosad vytvořil 3D modely, což nám hodně pomohlo. Já jsem měla v hlavě prvotní návrhy madel ke kabelkám, ale realizace byla náročnější, než jsem si představovala.

3D forma pak putovala do Vladěniny sklářské dílny, kde z ní vytvořili formu pro odlití samotné skleněné hmoty. Ta se pekla ve sklářské peci a výsledný odlitek bylo ještě nutné několik hodin ručně brousit. První prototypy vznikly téměř před rokem, ale celý proces bylo potřeba doladit, než vznikl finální model kabelky. Ten jsme nyní prezentovaly na Fashion Weeku v Budapešti.

Foto: se svolením NANICHE

Jakým poměrem hodnotíte u svých návrhů nositelnost oproti čistě výtvarnému vyjádření?

Natalie: Troufám si říci, že všechny naše modely z posledních kolekcí jsou plně nositelné. Když jsem studovala na UMPRUM, hodně jsem experimentovala a soustředila se primárně na výtvarné vyjádření. Utvářela jsem si tak svůj rukopis a myslím, že právě experimentování a volnost mi k tomu hodně pomohly. Postupem času mě ale stále víc bavilo tvořit nositelné modely. Občas je to výzva vytvořit něco zajímavého a jedinečného a zároveň 100% nositelného, ale vlastně to mě na tom baví nejvíce. 

Jaké materiálové nebo technologické inovace vás momentálně nejvíc zajímají a jsou takové, které byste chtěly do budoucna začlenit do své tvorby?

Věra: Sledovat inovace nás strašně baví, hlavně s ohledem na udržitelnost a recyklaci. Zajímají nás nové materiály, které nahrazují ty tradiční a jsou mnohem šetrnější k přírodě. Fascinuje nás i vývoj laboratorně pěstovaných textilií, ale jejich praktická využitelnost je zatím omezená. Rády bychom v budoucnosti spolupracovaly s textilní fakultou a vytvořily nějaký vlastní inovativní materiál.

Vaše značka je známá svou precizností v detailech. Jaká část procesu tvorby materiálu nebo jeho úpravy je pro vás nejvíc fascinující?

Natalie: Mám hodně ráda práci se střihem - ten moment, kdy se z 2D návrhu stává 3D objekt. Preciznost je klíčová už na samém začátku, protože kvalitní střih je základ celého modelu.

Existuje v módním světě trend, který byste rády zpochybnily nebo přetvořily po svém?

Natalie: Na módě mě baví, že je zrcadlem společnosti. Vždy odráží aktuální dobu, ať už je jakákoliv. Stejně tak je to s trendy. I když spoustu z nich nevyhledávám, ráda pozoruji, jak se neustále proměňují, znovu objevují a každá generace je uchopí po svém. Vlastně se v určitých cyklech neustále vracejí.

V módním světě se stále více mluví o propojení digitálních technologií a tradičního řemesla. Jaká je vaše zkušenost se spojením těchto dvou přístupů?

Natalie: Podle mě je jediná cesta do budoucna propojit oba směry a snažit se to vnímat pozitivně. Digitální technologie nás budou stále více pohlcovat ve všech oborech, včetně módy. Zároveň je ale nesmírně důležité podporovat tradiční řemesla, aby nezanikala. Ne vše lze bezvýhradně nahradit digitálními technologiemi - řemeslná zručnost zůstává důležitou součástí společnosti a navíc představuje i určitou terapii pro duši.

Pokud byste mohly vytvořit kolekci bez jakýchkoliv limitů – materiálních, finančních nebo technologických – jak by vypadala?

Natalie: Určitě by se jednalo o nějaké propojení technologií a řemesla - vytvoření vlastního materiálu a zapojení profesionálů napříč obory, protože právě spolupráce přináší ty nejlepší výsledky. Pravděpodobně by s tím byla spojená i velkolepá show, ideálně se společenským přesahem. Budeme se snažit, aby se to jednou skutečně uskutečnilo.

Dne 14. února tohoto roku jste se prezentovaly v rámci BCEFW. Budapešť byla pro vás velkým mezinárodním krokem. Překvapilo vás zde něco, ať už z hlediska fungování nebo třeba u jiného designéra?

Věra: Překvapila nás precizní organizace a neuvěřitelná vstřícnost celého produkčního týmu. Práci ostatních designérů jsme příliš nestihli sledovat, ale příště bychom určitě měly vyrazit i jako diváci.

Prozradíte nám vaše další plány na tento rok? Plánujete nějaká překvapení?

Věra: Teď na jaře nás čeká Pop-up akce v našem domácím SmetanaQ Showroom. Novou kolekci plánujeme na podzim, kdy máme také ještě několik rozjednaných událostí, ale zatím jsou jen v hrubých obrysech – tak ať to nezakřikneme. :)

 

Mohlo by vás zajímat