Nový příběh Petry Ptáčkové
Módní návrhářka Petra Ptáčková je známá svým osobitým nekonvenčním stylem, díky kterému slaví úspěchy u nás i v zahraničí. Prostřednictvím módy vypráví příběhy a překračuje hranice
V poetickém duchu se nese i její nová kolekce Dinner in the Abney Mountains poprvé představená přímo na fashion weeku v Madridu.
Kdy a jak vznikl nápad na novou kolekci Dinner in the Abney Mountains? Znázorňuje opět nějaký příběh?
Nápady vznikají různým vlivem prostředí, kde se pohybuji a tím co prožívám, v tomto přpadě mě už hodně tlačil čas. Téma se odvinulo z touhy být na horách, miluji sníh a snowboard, ale momentálně mi na to nezbývá čas, svoji vášeň jsem si tedy alespoň částečně vykompenzovala prací. Příběh je o kamarádech kteří se vydávají vysoko do hor hledat tajemnou jeskyni, během cesty se dostávají za hranice svého pohodlí, překračují fyzické i psychické limity a v závěru tak získávají potřebný nadhled.
Jde pouze o snovou krajinu, nebo tyto Abney Mountains skutečně existují?
Jsou smyšlené, mají evokovat cestování. Inspirovala jsem se názvem londýnské ulice Abney Gardens, v níž bydlí moje kamarádka, ke které často jezdím. Jednoduše je potřeba mít oči stále otevřené a nápady se objeví, když to nejmíň čekáte.
Zajímavé je, že se více zaměřujete na pánskou módu...
Ano, dámský je v nové kolekci pouze jeden model symbolicky související s příběhem. Nechci úplně opustit dámské oblečení, ale pánská móda je pro mě víc vzrušující. Má větší množství hranic, člověk si musí dávat pozor na spoustu věcí, mimo jiné i na to, aby muž stále vypadal jako muž a přesto byl oblečen originálně a moderně.
Vaše výtvarně pojaté modely vyžadují hodně ruční práce, jak dlouho trvá příprava jedné kolekce?
Záleží, kolik máte času, v případě nabídky na Mercedes-Benz Fashion Week Madrid ho bylo opravdu málo, většina návrhářů by do toho nejspíš ani nešla. Podobu stávající kolekce jsem měla v hlavě už od září, ale často je těžké sehnat vhodné materiály, navíc jsem mezitím měla spoustu další práce, na realizaci pak zbyl necelý měsíc. Nezdá se to, ale na jedny kalhoty je třeba připevnit i 300 patentků. A protože ruční šití trvá dlouhé hodiny, potřebovala jsem spoustu asistentů, kteří mi s tím pomáhali.
Většinu modelů doplňují čepice ve stejném stylu, předpokládám, že jsou také Vaší vlastní tvorbou?
Ano, ty jsou mojí vášní, tím, že jsou nejblíž našemu obličeji pro mě představují jakýsi extra doplněk, je v nich určitá psychologie. Správně zvolená čepice nebo klobouk můžou výborně podtrhnout kouzlo osobnosti.
Minulý týden jste navštívila fashion weeky v Londýně a Madridu, jak byste z hlediska módy tato města srovnala, čím Vás zaujala?
V Londýně je vidět, že během fashion weeku celé město žije módou, i lidé kteří s ní nemají nic společného. Každý ví, že něco takového existuje, je vidět, že se tu tradice těchto akcí vyvíjela desítky let. Anglické novátorství mě oproti francouzské klasičnosti baví určitě víc.
Madrid je zase plný slunce, vtipu, energie a zábavy. Přístup Španělů bych označila jako megauvolněný, stále mají dobrou náladu, neznají stres a přesto zvládnou vše perfektně připravit, poskytují návrhářům fullservis a dokonale fungující zázemí, to bychom se od nich měli učit. Navíc mě, pro ně neznámého zahraničního hosta, brali naprosto vážně, celkově designéry vnímají jinak, i kdyby vám bylo osmnáct, budou k vám mít respekt, pokud něco dokážete.
Jak byste srovnala tyto světové akce s českým Prague Fashion Weekendem, kde se prezentujete pravidelně?
I když se u nás situace zlepšuje, stále jsou týdny módy v západních metropolích neporovnatelně napřed.
Ve Španělsku se Vaše kolekce setkala s velkým úspěchem, je zájem i ze strany zákazníků?
Ano, jsem ráda, že se Španělům moje kolekce líbila, jsou pohodoví a uvolnění, proto jim zřejmě můj styl vyhovuje. Potvrdili, mi, že i když patří ke couture, působí na ně příjemně a nositelně.
Chystáte v nejbližší době módní přehlídku také v Čechách?
Určitě se budu opět prezentovat na Mercedes-Benz Prague Fashion Weekend, v zahraničí pak např. na holandském festivalu Fashion Clash.
Fotografie: Mercedes-Benz Fashion Week Madrid