Obchodní válka mezi Čínou a USA nutí módní společnosti přesouvat výrobu
Obchodní válka mezi Čínou a USA eskaluje a ačkoli se rétorika ze strany amerického prezidenta Donalda Trumpa mění, panika na trhu zůstává. Některé společnosti přesouvají svou výrobu a nejistota v dalším průběhu stoupá.
Situace eskaluje
Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Levi’s, Crocs nebo Uniqlo, všechny tyto značky již ukončily svou výrobu v čínských manufakturách a další americké značky je budou jistě následovat. Příčinou těchto změn je nebývalý nárůst nákladů na mezinárodní obchod. Ty vzrůstají kvůli obchodní válce mezi Čínou a USA. Administrativa prezidenta Donalda Trumpa totiž uvalila dovozní cla na vybrané čínské produkty. A ačkoli se zdá, že se rétorika amerického prezidenta v této záležitosti trochu mírní, situace eskaluje.
Řešení existuje
Nabízejí se ale alternativy, které by mohly Čínu jako zásobárnu materiálu a levné pracovní síly nahradit. Pro výrobu obuvi je to zejména Vietnam, který se v posledních letech otevřel mezinárodnímu obchodu. Průměrné mzdy jsou sice o polovinu vyšší než v Číně, ostatní faktory jsou však příznivé. Firmy do Vietnamu outsourcují svou výrobu zejména kvůli fixním nákladům, které jsou relativně nízké díky levné energii, kterou dotuje vietnamská vláda. Pro produkci oblečení je to pak Indie a Bangladéš, kde je práce s tkaninami tradiční, a proto zde oděvní retaileři hledají především kvalifikovaný personál. Do Bangladéše se dokonce koncentruje i výzkum - Američané zde testují novou laserovou technologii pro produkci vysoce kvalitního denimu. Zajímavou alternativou by mohla být také Indonésie, kde v poslední době došlo k modernizaci v oděvním průmyslu. A svou roli by mohla hrát také Kambodža, kde je téměř 80 % obyvatel zaměstnáno v oděvním průmyslu.
"Panika je opravdu na místě. Naše firma začala s přípravou záložního plánu od té chvíle, kde se Donald Trump ujal úřadu, a pokud to tak neudělaly s předstihem i všechny ostatní firmy v našem oboru, je to podle mého názoru jejich hloupost. Trump zatím udělal vše tak, jak avizoval, a nevidím důvod proč by teď neměl pokračovat,"řekl deníku South China Morning Post manager dodavatelského řetězce Li & Fung Sean Coxall.
Panika je na místě
Značky jako Calvin Klein, Tommy Hilfiger nebo Levi’s se tak přesvědčily, jak moc dokáže politika ovlivnit jejich dosavadní počínání. S 15% clem na dovoz produktů z Číny se společnostem prostě nevyplatí v čínských manufakturách vyrábět. Otázkou ale zůstává, zda se fenomén dotkne i zákazníků. Kromě jiné kvality by se obchodní válka mohla projevit i formou nedostatku některých produktů na americkém trhu.
TBloomberg