Oslavy výročí republiky zahrnou módu a design
Maastricht se již podesáté stává „městem módy“. Od 15. do 17. června se tady koná jubilejní ročník festivalu zaměřeného na módu a design Fashionclash 2018.
Motto pro letošní rok zní „Fashion My Religion!“ Události se zúčastní více než 150 mladých designérů ze třiceti zemí, například z Německa, Itálie, Portugalska, Mexika, Peru, Austrálie, Finska, Polska a také z České republiky. Díky Českému centru Rotterdam se zde představí Michaela Čapková, mladá návrhářka, jejíž oděvní tvorba sklízí ovace doma i v zahraničí. Nizozemské publikum hodlá oslovit kolekcí inspirovanou výročím založení republiky.
Účast českých designérů na Fashionclashi se stává samozřejmostí až v posledních letech, a to zásluhou Dariny Zavadilové z designSupermarketu a Hany Schenkové z Českého centra Rotterdam. Vůbec poprvé se na světové scéně v Maastrichtu představili mladí čeští návrháři za podpory Českého centra v roce 2014. Podle Hany Schenkové oceňují Nizozemci především rukodělnou kvalitu, originál a kreativitu.
Oslavy stého výročí republiky lze pojmout mnoha způsoby, například vytvořením originální oděvní kolekce inspirované historií. Tuto formu zvolila talentovaná designérka Michaela Čapková. V loňském roce tady debutovala sólovou přehlídkou plastových pláštěnek, výsledek se dostavil okamžitě. Její prezentace byla zařazena v TOP 10 celého festivalu, což je v konkurenci matadorů z celého světa mimořádný úspěch. Zmínka o její kolekci byla dokonce v italské mutaci časopisu Vogue. Letos sem přijíždí s oděvními originály inspirovanými výročím republiky.
MICHAELA ČAPKOVÁ, MÓDNÍ NÁVRHÁŘKA:
„Svou práci vnímám tak trochu jako výtvarný experiment, neboť s každou kolekcí hledám nové přístupy či pohledy. Mně osobně je blízká poloha vytváření čehosi nového. Výsledkem nemusí být finální ‚produkt‘, ale třeba i nový výtvarný přístup, proces nebo myšlenka jako základ pro další tvorbu nebo hledání.“
Autorka zvolila koncepci inspirovanou vznikem republiky z celoročního ateliérového projektu Power of Identity – Memory Fashion Message. Výchozí ideou pro její dámskou kolekci je „proměna“. Oděv podává svědectví o vztahu člověka a historického artefaktu. Původně vznikl jako předmět sloužící potřebě, ale postupně se jeho funkce proměňuje - pozvedá do uměleckého díla (například po umístění do muzea). Pro originální sérii osmi modelů sestávající z patnácti oděvů se Michaela rozhodla zvolit tradiční český materiál kanafas. Z této látky se od 15. století šily peřiny, závěsy, utěrky, či tradiční sukně „konofasky“ (od slova konopí/původní vlákno) a jiné součásti prostého lidového oděvu. Výsledná forma vznikla propojením konkrétních artefaktů. Dva modely z této kolekce se představily už začátkem roku v Tokiu. Oděvy vyvolaly u Japonců velkou odezvu a tento úspěch přesvědčil návrhářku o výjimečnosti tématu.
#FASHIONCLASHFESTIVAL
HANA SCHENKOVÁ, ČESKÉ CENTRUM ROTTERDAM:
„Spolupráce s Fashionclashem je inspirující v tom, že dáváme prostor talentovaným a zručným českým módním návrhářům a designérům. Organizátoři o ně mají velký zájem. Díky účasti tvůrců z České republiky se v Nizozemsku postupně zvyšuje povědomí o české módě a designu. Své práce zde v minulosti s velkým úspěchem představily Hana Frišonsová, Petra Ptáčková, Jana Mikešová, Linda Zabílková, Sofya Samareva a Nastassia Aleinikava, dnes již zavedená jména v oblasti módy a designu.“
Letošní Fashionclash má charakter třídenní módní „pouti“ (tzv. The Route) se zastávkami na šestadvaceti místech konání přehlídek, performancí, workshopů a debat. Hlavní část programu probíhá v SAM–decorfabriek, bývalé továrně na keramickou dlažbu značky MOSA v Maastrichtu. Zneklidňujícím mottem „Fashion My Religion“ se organizátoři snaží o dialog publika s návrháři na aktuální témata (móda a náboženství, tradice a modernita).