Pánové, víte jak se obléknout na pracovní pohovor?
Konečně jste dostali příležitost k osobní schůzce o vaší vysněné práci. Řešíte spoustu věcí kolem a oblečení bývá jednou z nich. Jak se správně obléct už nemusí být takový problém. Poradíme, jak na to.
Na začátku si musíte položit několik základních otázek. Od těch se pak odvíjí veškeré oblečení, obuv i doplňky, které si v den D vezmete na sebe.
1. O jakou pracovní pozici se ucházíte?
Budoucí výkonný manažer určitého sektoru nadnárodní společnosti se musí obléknout jinak než řadový kontrolní inženýr nebo obchodní zástupce. Čím vyšší pozice v honosnější firmě, tím formálnější dresscode bývá očekáván. Při hlášení se na pozici obchodního zástupce neuděláte chybu s tmavě modrým nebo tmavě šedým oblekem. Černá by mohla působit příliš nekreativně. A kreativita je v posledních letech jednou z podstatných pracovních vlastností.
2. Jaký je běžný dresscode společnosti, do které se chystáte?
Zjistěte si, jak se lidé ve firmě oblékají. Nosí ženy pouze boty na podpatku a muži lakýrky? Chodí s černými zamykacími kufříky, ozdobnými šálami a v černých oblecích? Pokud ano, zkuste se podobně obléknout také. Už od prvního pohledu pak budete vypadat, že do firmy zapadáte. Pokud je společnost naopak neformální, muži nosí maskáčové kraťasy, jiní sportovní tenisky a barevná trika, víte, že když obléknete džíny a zakasáte do nich košili, vedle nešlápnete.
Raději se oblékněte o stupeň formálněji než je třeba.
Bude zřejmé, že vám na práci záleží.
3. Prosadit svůj styl nebo se držet konvencí?
Můžete mít skvělý módní styl, ale nikdy si nemůžete být jisti, kdo všechno se vašeho pohovoru účastní a váš outfit by se mu nemusel zamlouvat. Proto raději zůstaňte u formálního stylu jak na pohovor, tak na první dny v úspěšně získané práci. Jakmile se mezi kolegy rozkoukáte a zjistíte, jak se oblékají, dokážete se lépe přizpůsobit firemnímu dresscodu.
4. S kravatou nebo bez?
Uvázání kravaty na pracovní pohovor je oříšek. Každopádně rozhodování, zda ji vzít či ne a případně jakou, si rozhodně nenechávejte na okamžik těsně před odchodem. Nejpozději den předtím mějte ujasněné, zda si ji vezmete či ne. I tady platí, zjistit si, jestli ji běžně zaměstnanci blízcí pozici, na kterou se hlásíte, nosí či nikoli. Pokud ano, oblékněte ji také. Stačí černá či tmavě modrá. Bláznivé a vzorované kravaty nechte odpočívat doma.
Zjistěte si, jak se zaměstnanci dané společnosti oblékají
a co nejdůvěryhodněji se přizpůsobte.
5. Jaké boty? A co ponožky?
Snad nejuniverzálnější obuví na pracovní pohovory napříč profesemi by mohly být kožené Oxfordky. Od lakýrek mají trošku dál, ale od tenisek ještě více. Znamenají zlatou střední cestu, pokud si nejste jist, jaké boty na schůzku obout. Ponožky znamenají skvělý způsob, jak předvést svůj osobní styl, ale jako se vším ostatním, i tady hrajte na jistotu. Ponožky v barvě bot budou ideální.
6. Vzít si doplňky a tašku nebo jít s prázdnou?
Kvalitní hodinky na zápěstí a kožený neodřený pásek jsou dva doplňky, které na pohovor můžeme s klidem doporučit. Hodinky vypovídají o vaší přesnosti a dobrém vkusu, pásek do společenských a formálních kalhot svým způsobem patří a neměli byste na něj zapomínat. Na schůzku o budoucím zaměstnání nechoďte s prázdnou, kožený kufřík nebo alespoň větší taška na tablet, kam se vám vejdou potřebné dokumenty, je více než jen vhodná. Bez ničeho byste působil ledabyle, a že nekladete budoucí práci dostatečnou váhu.
Nikdy nezapomínejte, že obuv je možná ještě důležitější než samotné oblečení.
Personalisté i ředitelé podle ní hodně soudí.
thtrendspotter.net ; stylishwife.com ; incolors.club