PANTONE Color Institute mění svou barevnou předpověď
PANTONE Color Institute každoročně vyhlašuje paletu jarních barev a ani letošek nebyl výjimkou. Proč ale v průběhu jara došlo k razantním změnám? Šlápnul PANTONE ve svém výběru vedle?
Některé z nás, které si pozorněji všímají kousků v obchodech, ví, že každý rok se v kolekcích objevují jiné barvy. Ty jsou často určeny inspirací u návrhářů a také vyhlášením trendy barev společností PANTONE Color Institute.
Tradičně vyhlašovanou barvou roku se stala Ultra Violet, reagující na boom fialové v osmdesátých letech minulého století. Na molech návrhářů jsme si už této barvy mohli povšimnout, ale v obchodech je jí zatím pomálu. V běžných konfekcích je tato barva méně populární pro svůj extravagantní nádech a nálepku pomíjivého trendu.
Jarní barvy se však dočkaly opačné reakce. Všechny byly konfekčními designéry tak jako každý rok využity. Opět se jako každé jaro pohybujeme především v pastelech, a to v případech sladce růžového odstínu Blooming Dhalia, lila Pink Lavender, jasně žluté Meadowlark, zelenkavé Nile Green a Ash Rose růžové se silným šedým podtónem. V původní verzi článku se nám v PANTONE Color Institute neobjevuje oblíbený odstín bledě modré a možná pro jeho velkou popularitu se nakonec společnost rozhodla odstín dodat v poměrně jasném blankytném odstínu Little Boy Blue.
Pastely již tradičně doplňují živé výrazné barvy a jako každý rok nám v Color Institute odprezentovali verzi červenooranžové, tentokráte v odstínu Cherry Tomato. Na seznamu nesměla chybět ani středně tmavá Palace Blue, která je světlejší, teplejší obdobou královské modři. Lime Punch nám zastupuje výrazný odstín na přechodu mezi žlutou a zelenou. Původně prezentovaná výrazná „Barbie“ růžová byla k překvapení všech nahrazená lila barvou stejné intenzity nesoucí název Spring Crocus. Přidávání barev do PANTONE palety není tolik překvapivé jako jejich nahrazení, proto mohl tento krok zmást nejednoho módního nadšence.
Krokem vedle byla určitě barva Spice Apple (v překladu: Jablko s kořením), která svým tmavým červeným tónem i velmi podzimním názvem působila v jarní paletě nepatřičně. Nejspíše právě to bylo důvodem pro změnu jména na Chile Oil (v překladu: Chilský olej).
K podivu všech PANTONE nakonec přidává další dvě barvy, které se v prvním návrhu neobjevily. V opravdu nezvyklém duchu a bez většího vysvětlení pak přinášejí teplou hnědou barvu Emperador, a nakonec studenou zelenou barvu Arcadia. Tento krok není úplně typický a je možné, že PANTONE názor na svou předpověď ještě párkrát pozmění, ovšem jejich barevná paleta byla letos obměněna velmi razantně, a to je pro společnost nezvyklé.
Důvody změn oficiální stránka neuvádí, ale můžeme si povšimnout, že inspiraci pochytili na sociálních sítích, na nichž trendy nejsou vždy určeny návrháři, a tak se možná v budoucnosti dočkáme barevných palet, které ponesou vliv bloggerek a trend setterů internetu a nejen velkých návrhářských hvězd.
markelfinearts.com ; pantone.com