Počátky americké konfekce aneb jak to všechno začalo
Jak vůbec vznikl nápad na samostatnou americkou konfekci a co představovalo hlavní priority pro americké oblékání?
Po invazi do Paříže v červnu 1940 byly zbytek Evropy i Amerika na čtyři roky odstřiženy od francouzské módy. Američtí návrháři začali během předchozího desetiletí vyvíjet vlastní specifický styl, který se oproti pařížské elitní módě zaměřoval na pohodlné moderní oblečení. Jeho hlavní charakteristikou byla praktičnost – látky nenáročné na údržbu, přizpůsobitelné styly, vzájemně kombinovatelné součásti. Potřeba jednoduchosti, vyžadovaná masovou produkcí, nebyla vnímána jako omezení, ale jako výhoda.
Práce newyorských návrhářů konfekce byla prezentována jako symbol americké demokracie, průkopnického ducha a pragmatického přístupu k životu. Na míru šité kreace Valentiny nebo Adriana, kteří pokračovali v tradici vysoké krejčoviny, s národní identitou tolik nesouzněly.
Prosazení domácích talentů v Americe hodně záleželo na obchodním domě Lord & Taylor na Páté avenue, především na propagačních aktivitách Dorothy Shaverové, která se v roce 1931 stala viceprezidentkou domu. V roce 1932, kdy zuřila deprese, se ve výlohách objevily šaty newyorských návrhářů, nikoli výrobců, pro něž pracovali. Za rok tisková zpráva velebila práci „Hnutí amerických návrhářů“; v roce 1938 dům vyhlásil první ročník návrhářské soutěže s hlavní cenou 1 000 dolarů. V roce 1945 dům zahájil kampaň na propagaci „Amerického vzhledu“. Tento výraz si nechal ochránit copyrightem.
Dnešní podoba obchodů Lord&Taylor