Porotkyně soutěže Kadeřník roku Jana Burdová vyprávěla o vlastních zkušenostech
Trojnásobná držitelka ceny Kadeřník roku, hair designerka Jana Burdová je členkou letošní komise prestižní soutěže Kadeřník roku. Pro Módu.cz se rozpovídala o soutěži a také vlastních zkušenostech.
Jano, třikrát za sebou jste získala ocenění Kadeřník roku, takže máte možnost srovnání. Jak na Vás působí letošní vlasové kolekce?
Vzhledem k faktu, že jsem poprvé v porotě české sekce Hairdressing Awards, a tudíž jsem viděla všechny přihlášené kolekce teprve nyní, mohu porovnat spíše českou a zahraniční kadeřnickou tvorbu. Za poslední roky jsem v porotě hodnotila práce holandské, francouzské, německé a švýcarské. Kolekce, které produkují čeští kadeřníci, jsou z tohoto hlediska velmi dobré. Dá se říci, že nejlepších deset českých kolekcí je na vyšší úrovni, než top kolekce ze zmíněných států. Samozřejmě je tu ještě ruská a britská tvorba, které bývají obvykle na nejvyšší úrovni z hlediska kvality kadeřnické práce, celkového stylingu, fotografického zpracování, ale i třeba výběru dokonalé tváře modelky, což v tak vysoké soutěži, jako Hairdressing Awards hraje obrovskou roli.
Máte v přihlášených vlasových kolekcích nějakého favorita?
Mám a myslím, že nejen já. Pokud jsem správně pozorovala zájem většiny členů poroty, na nejlepších letošních kolekcích bude asi shoda. Kolekce se dají obvykle rozdělit do tří skupin. Ty, které jsou z různých důvodů pro tak vysokou soutěž nedostatečné, následuje kategorie, které říkám „dobrá práce“, a pak je vždy pár prací, které přináší nejen vysokou kvalitu zpracování, ale především vlastní originální nápad. Přináší něco, co tu ještě nebylo, a k tomu stačí malý detail. Tyhle práce vyhrávají. Naopak pokud někdo jde do soutěže s kolekcí, která působí, jako by si ji vypůjčil z prací nominovaných před třemi lety v britské HDA, nedělá dobře. Hairdressing Awards si drží prestiž mezi kadeřnickými soutěžemi právě proto, že dává prostor především vlastní invenci kadeřnických týmů. A já to jako porotce budu vždy respektovat a podporovat.
Který střih nebo účes je podle Vás nadčasový a ze kterého nejraději vycházíte při své práci?
Jakmile bych začala uvažovat tímto způsobem, byl by to typický průšvih unaveného nebo neinspirovaného kadeřníka. :) Kadeřník nikdy nesmí mít žádný „oblíbený nadčasový střih“! Jediné, co musí zkušený profík vidět a vnímat, je osobnost toho, pro koho navrhuje. Mluvím s klientkou a v podstatě s ní splynu a máme obě stejný zájem, a to aby se cítila krásnější. Musím přijít na to, v čem svou krásu vidí ona – a to bývá různé - mladší, štíhlejší, kratší nebo delší. Někdy právě toto bývá nejtěžší část práce a nejčastěji v tom kadeřník chybuje. A k tomu přidám ještě mé vidění její krásy. To dohromady tvoří cestu, na jejímž konci jsou hezčí detaily tváře zvýrazněny, méně dokonalé vymazány a žena se cítí krásnější. To je moje práce a za to mne klient platí. Tenhle styl práce učím celý můj tým, nejen kadeřníky, ale i manažery a ostatní personál. To je pravý smysl naší práce. Úspěch pak přirozeně následuje.