Přednáška Olo Křížové pro studenty VŠE

Přednáška Olo Křížové pro studenty VŠE

Olo Křížová včera vedla přednášku pro studenty Vysoké školy ekonomické v Praze, kde se zabývala módou jako takovou, porovnáním postavení českého módního byznysu oproti tomu zahraničnímu, trendy a výzvami v kreativní oblasti. A my jsme nemohli chybět!

Pro inspirativní a motivující přednášku si studenti ze Spolku studentů Arts Managementu nemohli vybrat lepšího hosta. Olo Křížová je považována za velkého módního profesionála, je předsedkyní Czech Fashion Council a podílí se na organizacích různých eventů, jakými jsou například fashion talky či minulý ročník Mercedes-Benz Prague Fashion Weekendu. Též působí jako umělecká ředitelka slovenské obdoby týdne módy s názvem Fashion LIVE - Slovak Fashion Week Initiative. Olo je ztělesněním všeho, co od české módní scény očekáváme, investuje kopy energie do splnění sebemenšího cíle a posouvá naše i slovenské návrháře vždy o kousek dopředu. Takových lidí je málo, a proto si jich musíme velmi cenit.

‚‚Móda je byznys, ale není jen o něm," prohlásila Olo k tématu na úvod. Začalo se s úplným základem celého procesu - ideou. Každý umělec musí svou ideu vzít a zrealizovat, až poté, co idea dostane tvar, může následovat předložení obecenstvu. Žádný z designérů nemusí znát všechny postupy a naučit se všechny kroky: ‚‚Móda je o spolupráci, o propojování oborů. Je důležité, aby si to lidé uvědomili, protože není obor, jenž by stál mimo kreativní sféru," řekla Olo Křížová o významu kolaborace více oborů a systémů. Mezi ně samozřemě  patří i ekonomie nebo právo.

Móda se stává i politikou v okamžiku, kdy se dostaneme do fáze byznysu. Umělec se dostává do jiných sfér a v byznysu musí následovat jasná pravidla hry‚‚Pokud budete chtít v rozvinutém kreativním systému založit značku, narazíte na politiku. Narazíte na to, jak státní segmenty na něco takového nahlíží. Musíte výborně znát nejen svou značku, ale i trh, na nějž se značkou vstupujete. Zjistit, jak který trh funguje, je delikátní záležitost a úspěch není nikdyzaručen." Pokud se chcete pohybovat v kreativním průmyslu, musíte naslouchat komunikačním kanálům a nejít jen za tím, co sami chcete s klapkami na očích. Designér má talent na kreativitu ve svém oboru, tato součást je ale kreativitou jinou, v jiném oboru. Proto se znovu budete potřebovat spojit s někým, kdo těmto kanálům rozumí.

Dalším tématem se stala sama móda. Co je móda? Na první pohled jednoduchá otázka v sobě skrývá nespočet odpovědí a nikdo vám nemůže říci, že módu definujete špatně. Móda jako multidisciplinární obor zahrnuje mnoho dalších oborů a také mnohem více lidí než návrháře, fotografy a modelky. Do módy nesmíme zapomenout zahrnout ani média a novináře či řemeslníky v krejčovských dílnách. Charakteristickým znakem současné módy není jen rozšiřování povolání ve světě módy, je jím i zasahování módy do architektury, designu, ekonomie a životního stylu.

Styl, trendy, propojení designérů a celebrit nebo ikon nejsou příliš viditelné, zvýrazní je až šikovný marketing. Pojmy styl a trend nejsou totožné. Styl je rukopis určitého tvůrce nebo také samotného konzumenta, jinými slovy je to osobitá názorová demonstrace. Styl je neměnnou hodnotou v návaznosti na trend, ten je pákou nastavení pro jednotlivé sezóny. Představuje síť, ve které se celá sféra módního byznysu pohybuje. Dává to jakási omezení, ale také mantinely, které pomáhají zacílit na zákazníka.

Podle Olo je nejsilnější prezentační platformou fashion week, kde se v rychlém tempu právě tato síť, veškerý marketing a propojení oborů ukáže. Vůbec ale nemusí znamenat, že kdo se neúčastní fashion weeků, jako by nebyl. Fashion week může být zefektivněním vaší práce s trhem a stává se rychlým způsobem, jak svou značku zviditelnit.

Slyšeli jste už o spojení slow fashion? Znamená individuální přístup, vytváření hodnotné věci a stoupající cenu. V současné době se mnoho módních návrhářů ke slow fashion navrací, protože na svou tvorbu začínají nahlížet jinak. Kontrastem ke slow fashion je fast fashion. Masové řetězce, potřeba objemu a vysokých čísel. Některé obchody si ale už teď samy uvědomují, jak takovou rychlostí produkce zahlcují planetu a snaží se zpomalit. To ovšem není změna, která by se udála ze dne na den. Už jen to, že nejen odborníci na tento problém poukazují, ale i široká veřejnost si velkou nevýhodu rychlé módy uvědomuje, znamená, že módní průmysl ve spojení s médii odvedl kus práce.

Přepsat vám, čtenářům Móda.cz, celou přednášku a všechny hodnotné informace do jednoho článku je nemožné. Přesto doufáme, že jsme vám poskytli alespoň základní představu o debatě s Olo Křížovou a vy se už nemůžete dočkat, až se zúčastníte některé z jejích dalších diskusí (12. listopadu probíhá další Fashion Talk Room na téma Módní fotografie). Začít přemýšlet o módě a trendech v tomto průmyslu jinak než jako o něčem povrchním a materialistickém totiž není vůbec těžké a pro naši společnost velmi potřebné.

Foto: Lukáš Petr Tesař

Mohlo by vás zajímat