Proč za módními fotografiemi stojí převážně muži?
Módní fotografie má skutečný problém. Vyváženost mezi ženami a muži je momentálně v nedohlednu. Lepšími fotografy jsou jednoznačně muži.
Módní reklamy, lesklé editoriály, hudební videa a mnoho dalšího jsou tím, co dnešní módní duše, zapálené do focení žene k tomu, aby si pořídili alespoň částečně kvalitní foťák a vrhli se do víru „cvakání“ úžasných momentů.
Petra Collins je fotografkou, která svou prací inspiruje mnoho dalších milovníků focení, ať už žen nebo mužů. Jejím poslání však je motivovat k této profesi právě ženy. Již jako pětadvacetiletá získala spolupráci k nafocení celebrit jako jsou Kim Kardashian, Selena Gomez či Rihanna. Její obálky otiskly časopisy jako Teen Vogue, CR Fashion Book i Glamour a vytvořila reklamní kampaně pro značky Nordstrom a Gucci. Stručně řečeno, dokázala si během chvíle vybudovat své postavení. Je tedy jednou z mála žen, která mezi muži v módním průmyslu za foťákem rozhodně vyčnívá.
„Pokud se podíváte na nejúspěšnější fotografy světa, prvních deset z nich jsou muži, s výjimkou případu manželského páru Inez a Vinoodh," vysvětluje herečka a fotografka Amanda de Cadenet. Ta je rovněž zakladatelkou projektu s názvem „Girlgaze: photography for women, by women“, který existuje proto, aby podpořil mladé ženy s fotografickým talentem, přesně jako je Petra Collins. „Collins a její předchůdkyně Annie Leibovitz by se měly nazývat jako vzácní jednorožci, než cokoliv jiného,“ dodala Amanda.
Čísla hovoří jasně. V roce 2017 byla většina ze 153 obálek v rámci deseti nejvýznamnějších amerických módních publikací nafocena muži. Z toho jen 13,7 procenta obálek vytvořily ženy. Například časopis Marie Claire po celý rok spolupracoval pouze s fotografy mužského pohlaví. Stejně tak většina světových reklam připadá k nafocením pánům. Americký trh zneklidňuje především fakt, že 85% nákupů do domácnosti uskutečňují ženy. Proč tedy na druhé straně 85 procent reklam dělají muži? Neměly by je tvořit ženy pro ženy?
Podle australské fotografky Cybele Malinowski je většina absolventů fotografických škol právě ženského pohlaví a přesto jsou to muži, kteří jsou pak více vidět. Malinowski rovněž založila kolektiv na podporu ženských fotografek v Austrálii. „Mluvila jsem s nesčetně moc ženami, které se snaží na toto pole působnosti dostat, ale nemohou zde získat práci,“ říká Malinowski. A to ani jako pomocné asistentky fotografů. Muži mají v tomto směru prostě přednost. Obálky časopisů i reklamní kampaně tak budou dále z větší části tvořit převážně muži.
„Když fotografují ženy, najdou si na určité nuance. Často si najdeme zajímavé, krásné, sexy a charismatické momenty, oproti tomu když fotografují muži,“ dodala k tématu de Cadenet. Jde například o focení spodního prádla, kdy se žena před ženou více uvolní. Nakonec obvinění z nevhodného chování až zneužívání svého postavení bylo modelkami v minulém roce vyjádřeno i vůči špičkovým fotografům, jako jsou Bruce Weber, Mario Testino či Patrick Demarchelier. Mezi novými obviněnými jsou i fotograf Terry Richardson. Také ženy mohou zneužívat své moci, avšak v tomto dlouhém seznamu najdeme pouze muže.
Jde tedy o přirozený talent a cit pro fotografii, které se dostávají spíše mužům, nebo o to, že i přes velkou emancipaci jsou stále profese, kde mají muži přednost?
instagram.com/girlgaze/Jill Greenberg