Rok 2019 - virtuální realita, digitalizace a další výzvy pro módní společnosti

Rok 2019 - virtuální realita, digitalizace a další výzvy pro módní společnosti

Rychle a nenávratně se nám přechýlil rok 2018 v rok 2019 a nás zajímá jaké změny čekají na módní obchodní značky a řetězce. Ekonomika totiž bude neúprosná i v roce 2019.

Čeká nás hospodářská recese?

Globální módní průmysl prošel v minulém roce řadou změn. A jelikož jsme v polovině prvního měsíce v roce, obchodníky zajímá, na co se budou muset jejich obchody připravit v jednotlivých čtvrtletích. Týká se to nejen stylů prodeje, marketingu, HR a dalších odvětví. Hlavní slovo v roce 2019 bude mít totiž zákazník. Evropské trhy (a vlastně i ty americké) se totiž stále více a více přehřívají a je jen otázka času, kdy dorazí hospodářská stagnace a možná i krize. Retaileři se musejí připravit na pokles poptávky po luxusních produktech. Otázkou však zůstává, jak bude krize probíhat, když vezmeme v úvahu změnu trhu a možnosti obchodu? Právě módní průmysl se totiž stává globálním tahounem obchodů v online prostoru. Důkazem tohoto tvrzení jsou Vánoce 2018.

Konec kamenných obchodů

Právě se vzestupem nákupů v online prostoru, vznikla i nová target group (cílová skupina) pro tyto obchodníky. Tento trend dokonce mnozí z nás zaznamenali i koncem roku 2018 u značek jako Burberry, Prada a Louis Vuitton. Značky se soustředí na vytváření designu pro novou generaci v Evropě nazývaná jako generace Y a Z, která je dnes schopná obchodovat pouze a jen na bázi online. Ať už se jedná o produkty krátkodobé či dlouhodobé spotřeby. Značky se proto snaží používat agresivnější online reklamy a moderní design podle trendů, které jsou často řízeny trendy na sociálních sítích. Právě adaptace nové obchodní strategie je největší výzvou pro globální retailery v roce 2019.

Zdroj: Shopifyplus

Trhy se stále více sjednocují

Naštěstí však nový rok přináší i dobré zprávy. Vlivem obchodů online a celkové globalizaci dnešního světa mají firmy čím dál větší výhody z hlediska diverzifikace trhů. Požadavky zákazníků jako by se rok od roku sjednocovaly, a tak dnes již marketingová oddělení nemusejí u části prodeje odlišovat jednotlivé trhy dle jejich charakteru. V módním průmyslu toto platí dvojnásob. Díky globalizaci se pomalu přestává trh lišit jak na úrovni států, tak na úrovní kontinentální.

Sociální odpovědnost a udržitelnost životního prostředí

Další výzvou pro módní velkoobchodníky je samozřejmě udržitelnost. Téma začalo ve společnosti rezonovat už v roce 2014 díky kampani Conscious od HM. Minulý rok se obdoba této kampaně těšila velkému zájmu a tento trend tak přejaly i ostatní značky, o kterých se můžete dočíst zde. Stejně tak se pomalu ale jistě učí práci s udržitelností i nejznámější módní návrháři. Kampaně jsou tlačené i na politické úrovni. Udržitelností módního průmyslu se začal zabývat například britský parlament již koncem tohoto roku. Více se dozvíte ve článku zde. V tomto ohledu však mají opět hlavní slovo zákazníci. Ekonomickou konjunkturou ve světové ekonomice se změnily ekonomické možnosti zákazníků. Společně s osvětovými marketingovými kampaněmi tento jev přesvědčil zákazníky, aby se více zajímali o CSR politiku udržitelnosti životního prostředí a sociální odpovědnosti. Jak jsme však zmínili v předchozím textu, podle ekonomů se světová ekonomika připravuje na hlubokou recesy, a tak se módní řetězce budou muset v roce 2019 obrnit hned několika cílovými strategiemi.

Kdo přežije digitalizaci trhu?

Poslední výzvou pro rok 2019 bude téma digitalizace. Toto téma rezonuje hlavně v Evropě. Například samostatnou jednotnou koncepci digitalizace evropského trhu řeší v současnosti Evropská unie. Rok 2019 bude podle prognostik ve znamení VR technology – tedy technologií virtuální reality. Pokud se módní velkoobchody včas a účinně neadaptují v online prostoru, mohlo by to pro ně mít fatální účinky. Druhou cestou je však přilákání zákazníků zpět do kamenných obchodů. Jak?  Právě takovou možnost může v budoucnosti poskytovat právě virtuální realita. Společnosti zabývající se vývojem inovativních technologií pro digitalizaci například vyvíjejí speciální virtuální zrcadla, která by měla zákazníkovi vytvořit automaticky obrázek, jak by ve vybraném oblečení vypadal, aniž by jej musel vzít na sebe.

Jak je vidět, v roce 2019 nás čeká spousta novinek právě v oblasti technologií. Otázkou pouze zůstává, zda se společnosti dokáží rychle a efektivně na tyto novinky adaptovat tak, aby na tom netratil hlavně zákazník.

medium.com, Forbes.com

Mohlo by vás zajímat